RECENZE: Miroslav Žamboch, Visio in Extremis

Článek od: Štěpán Jura - 21.02.2012

Postavme se čelem ke dvěma faktům. Miroslav Žamboch patří mezi nejoblíbenější (a nejlepší) české žánrové autory. To je prostě fakt. Na druhou stranu, poslední roky ztratil šťávu a všechny jeho knížky byly jako přes kopírák o „spravedlivém muži, který bojuje proti mnohonásobné přesile a přitom potkává femme fatale“. To je taky fakt.

A Miroslav Žamboch nám to stejné naservíruje znovu, jen v pozměněných kulisách. Zkřižme si Dlouhý SprintDrsným spasitelem a zasaďme ho do kulis Líhně. A pojmenujme to Visio in Extremis. Voilá, nová knížka je na světě.

Samozřejmě nemá přesto smysl lhát o její kvalitě. Knížka je zběsilá akční jízda, kde bitka střídá bitku a není zde ani chvíle na vydechnutí. Za ty roky psaní je už Miroslav Žamboch vypsaným autorem a jeho šermířské duely či přestřelky umí vtáhnout a disponují zvládnutou choreografií. Mají však jednu nevýhodu. Všem je jasné, kdo vyhraje – hlavní hrdina, protože Žamboch opět stvořil nepřemožitelného geroje, jenž převálcuje vše, co mu stojí v cestě. Občas má sice namále, ale vždycky jen proto, aby pak všem protivníkům znovu rozsekal pozadí katanou.

Náš hlavní hrdina Mathias Majer je totiž upír. Pár set let starý upír, který si poklidně žije v Praze. Vše se však ze dne na den změní a jde mu po krku pár (desítek, stovek) příslušníků jeho i našeho druhu. Chudák Mathias tak musí vstříc přesile zjistit, proč ho chce někdo zabít a odhalit i již zapomenuté události svého života, jež mu v tom můžou pomoci. Je to poněkud žambochovské klišé, ale Visio má jednu výhodu. Zajímavé prostředí.

Jo, Praha a přilehlé okolí moc zajímavě nezní, ale upíří (pod)svět(í), který je kolem vystavený, už ano. Starobylí upíři a jejich využívání technologií, klany, zajímavé vysvětlení vampyrismu (subjektivně mi hodně připomínalo Skinery Marcuse Pelegrima), upíří paměti, speciální schopnosti krvesajců, jejich „poddaní“ a další zajímavosti. Samozřejmostí je také holčina „lovískující tvájlájt“ – ve „vážně“ brané upířině nutnost.

Pokud nemáte tvorbu Miroslava Žambocha načtenou, a máte rádi akční romány s upíry ze současnosti, Visio in Extremis se vám bude jistě líbit (na Noční klub nemá, o tom ale žádná). Pokud už máte všechny žambochoviny načtené, bude vám občas připadat, že tenhle zvrat/scéna/postava se už někde objevila. Pokud vám to nevadí, knížku si užijete. Pokud vadí, váš problém. Visio in Extremis je čtivé akční béčko plné žánrových klišé s pěknou pointou. Žamboch se sice nepřekonal, ale čte se to hezky, když přistoupíte na jeho hru.

PS: Žamboch nasadí nejdrsnější nepřátele, jaké může spisovatel proti svému hrdinovi poslat. Nemrtvé nacisty! Přeci jen to není nejoriginálnější nápad (Hellsing, Mrtvý sníh, CoD: World at War), přesto, co může být horší? Snad jen jejich zbytečné použití bez většího smyslu. Ups, to se vlastně ve Visiu stalo...

Visio in Extremis
Žamboch, Miroslav
Nakladatel: Triton, E. F.