RECENZE: Alfred Bester, Hvězdy, můj osud

Článek od: elho_cid - 20.11.2011

Je zajímavé si občas přečíst nějaké velmi staré dílo science-fiction, zvlášť takové, které bylo ve své době něčím průlomové a poznamenalo nejen další generace čtenářů, ale i dnešní literáty. A nemusíme se vracet k Wellsovi nebo Verneovi, stačí přetočit ručičku stroje času na atomová padesátá léta.

Optimistický zlatý věk SF skončil, těžiště tvorby se přesunulo z povídek do románů a SF mohla pojmout a sdělit složitější myšlenky, závažnější témata a oslovit širší okruh čtenářů. Bester je ukázkovým příkladem tvůrce své doby a „Hvězdy můj osud“ je zlatým pokladem tehdejší SF literatury. Ale třpytí se to zlato ještě po šesti desetiletích?

Osou a pilířem románu je jeho hlavní hrdina, Gully Foyle, který čtenáře strhává svou energií a odhodláním. Jeho zprvu primitivní, krutá a bezohledná touha po pomstě ho postupně provede změnami osobnosti a hlavně vnímání světa, a na tuhle jízdu s sebou vezme i čtenáře. Pokud je zajímavý hlavní hrdina a vývoj jeho osobnosti pro vás lákadlo, tak téhle knížce připočtěte bod.

Tohoto hlavního hrdinu, Gulliver Foyla, čtenář nachází jako zoufalého kosmického trosečníka na vraku vesmírné lodi někde v oblasti pásu asteroidů. Odevzdaně čeká, jestli dřív dorazí nějaká záchrana, nebo mu dojdou zásoby. Když se záchrana přiblíží na dosah a pak ho bez vysvětlení jen mine a odletí, vezme si Foyle za své nejen zachránit se za každou cenu vlastními silami, ale také se krutě pomstít za nevšímavost a falešnou naději, které se mu dostalo.

Svět budoucnosti a prostředí, kde se děj odehrává, jsou gejzírem nápadů. Občas trochu ztřeštěných a některé klíčové vynálezy technologie budoucnosti mohou dnes vyvolat pobavený úsměv, ale přinejmenším originalitu jim upřít nelze. A hlavně jakkoli jsou tyhle propriety vědecky nesmyslné, je zajímavé přečíst si, jak ovlivňují společnost budoucnosti, popsanou v knize. Přinejmenším tohle Bester promyšlené měl.

Vedlejší postavy, to je podobné téma, opět promyšlené a barvité. Ani moc, ani málo, jako v dobré divadelní hře (nevím proč mě napadá zrovna Hamlet). Některé z nich mají „superhrdinské“ schopnosti, ale opět je tento šílený fakt do knihy včleněn s takovou lehkostí, že to čtenáři ani nemusí připadat divné.

Mám-li pokračovat v chvále, nemůžu nezmínit vysokou úroveň překladu a až na přehnaně dramatické, skoro komiksové dialogy i vysokou jazykovou úroveň vůbec. V těch dialozích je na můj vkus až příliš patosu. Můžete namítnout, že k dramatické knize - jako je tato - se to hodí, ale mám raději civilnější dialogy. Takhle prostě lidi nemluví, pokud zrovna nehrají na divadle.

Pochválím také bonusy, které Laser-books do knihy přidal. Kromě obvyklého životopisu autora jsou tu ještě předmluvy, jedna od samotného Neila Gaimana. Spolu s pěknou obálkou další důvod mít tuhle knížku v knihovničce.

A čím je vlastně recenzovaný román tak výjimečný, že se nad ním i téměř uctívaní autoři pozastavují? Bere si za základ akční superhrdinské sci-fi ve střihu A. E. van Vogta a přidává k nim znepokojivý přesah, burcující myšlenky a (na tehdejší dobu jistě) inovativní postupy, aniž by ubral cokoli z původní čtivosti, akčnosti a lehkosti. Je to zajímavá, výbušná kombinace. Nevím, jestli tehdy byly v USA běžné v žánrových románech typografické hrátky, jaké se vyskytovaly v našem kultovním Domu o tisíci patrech nebo o mnoho později v Neuromancerovi, ale Bester je rozhodně užívá obratně. Zároveň s neurvalostí srovnatelnou se svým dravčím hlavním hrdinou boří tabu na frontách sexuality v sci-fi literatuře (dnes už tu tabu nejsou, ale tehdy se ještě musela bořit) a také prolamuje ledy rasismu.

Takže sečteno a podtrženo, máme tu tři hlavní důvody proč tuhle knížku nevynechat – za prvé a především je zábavná, napínavá a čtivá. Za druhé je historicky významná. A za třetí, pokud se nad ní zamyslíte, zjistíte, že to co vám autor mezi řádky sděluje, za zamyšlení stojí.

Vřele doporučuji.

Hvězdy, můj osud /The Stars My Destination/
Bester, Alfred