RECENZE: A. Moore a K. O‘Neill, Liga výjimečných 1 a 2

Článek od: Martin Stručovský - 11.07.2011

Přiznejme si to hned na začátku. Ostatně, proč také chodit kolem horké kaše. Alan Moore je génius. Tak a je to venku. Smiřte se s tím jednou provždy. Alan Moore je génius, který se narodil s tak velkou představivostí a talentem převádět svou fantazii na papír, že to snad ani není možné. Jenže to vy už přece dávno víte. Ostatně z jeho bohatého portfolia toho u nás vyšla slušná řada. Stačí jen zapátrat v paměti… Z pekla, Bažináč, V jako Vendeta, Ztracené dívky a Liga výjimečných samozřejmě.

Ano, na Ligu výjimečných rozhodně nesmíme zapomenout, protože by se jednalo o trestuhodnou chybu. Další přiznávka hned z kraje – tenhle komiks sice není to nej, co mistr stvořil, ale čtenářskou pozornost si určitě zaslouží. Už jen kvůli tomu geniálnímu nápadu, na němž je celý příběh postaven.

Moore vzal totiž slavné literární postavy, o nichž jste určitě už někdy slyšeli – Wilhelminu Murrayovou, Allana Quatermaina, kapitána Nema, Hawleyho Grifina, doktora Jekylla a pana Hydea, a udělal z nich protagonisty dvousvazkového příběhu. Ten první vypráví o tom, jak se vlastně dal celý tým dohromady a společně šel zachránit svět – byl totiž ukraden vynález umožňující létání, který je nutno získat zpět, jinak jej nepřítel koruny využije ke svým ďábelským účelům. Tým hrdinů, který tak trochu připomíná Avengers od Marvelu, se pouští do akce, na které je čeká nejedno nebezpečí, spousta napětí a zvratů a řada dalších slavných literárních postav, o nichž se raději nebudu zmiňovat, abych vás neochudil o pár příjemných překvapení. Moore se zaměřuje hlavně na psychologii hrdinů a vztahy mezi nimi, takže občas příběh ztrácí na dynamice.

Což vůbec nevadí, protože hned ve druhém svazku se příběh rozjede na plné obrátky. Hřiště je totiž nalajnované, hrdinové představeni, takže nic nebrání tomu, aby se Moore utrhl ze řetězu a rozpoutal válku světů. A to doslova. Protože se tentokrát rozhodl coby inspirační zdroj využít právě slavnou sci-fi klasiku H. G. Wellse Válku světů a na planetu přivézt emzáky, kteří jako by z oka vypadli těm ze stejnojmenného Spielbergova filmu z roku 2005. Rozjíždí se opravdová apokalypsa, lidstvu, jehož zbraně připomínají dětské hračky na píseček, hrozí zkáza. Což je něco, proti čemu působí zápletka prvního svazku opravdu triviálně. Naštěstí je Liga opět tady. Čeká vás akce, akce, mrtvoly, nějaký ten sex a zrada. A celou dobu si budete říkat, jestli se všichni dožijí konce.

Jak už to tak bývá, podle komiksu (prvního dílu) vznikl film. A jak už to tak bývá, Moore měl opět smůlu. Režie se sice ujal Steven Norrington, který si udělal jméno prvním dílem upírobijce Bladea, do hlavní role byl obsažen Sean Connery, ale jedná se o neskutečné béčko, které komiksu nesahá ani po kotníky. Ostatně Connery pak raději odešel do důchodu a Norrington už pro jistotu nic nenatočil.

Ano, komiks je taky béčko. Respektive hold pulpové literatuře. Ale je tak dělaný záměrně a s láskou. Myslím, že všichni čtenáři, kteří s radostí hltali 20 000 mil pod mořem, Doly krále Šalamouna a další knihy, odkud hrdinové pocházejí, si s radostí přečtou i tyto komiksy. Protože opravdu stojí za to a ožívá v nich doba nefalšovaného dobrodružství, podtrhována  brilantní kresbou Kevina O´ Neilla. Abych nezapomněl – díky grafické úpravě, papíru a překladu Viktora Janiše se jedná o opravdovou literární specialitu, kterou byl měl mít v knihovně každý fanšmejkr.

Liga výjimečných 1 & 2 /The League of Extraordinary Gentlemen vol. I. & II./
Moore, Alan & Kevin O´Neill

Nakladatel: BB art, Crew