RECENZE: Tim Powers, Na vlnách podivna

Článek od: Jan Žlebek - 26.06.2011

Zavřete oči, zhluboka se nadechněte a napněte plachty. Vydejte se skrz tři staletí a tisíce námořních mil do slunného Karibiku brázděného pirátskými škunery, dotkněte se chodidly hřejivého písku a ochutnejte pravý kubánský rum. Popřejte sluchu křiku racků v solí provoněném povětří, vyloďte se na ostrovech zarostlých neprostupnou džunglí, nad níž se jako bouřkové mračno vznáší moc voodoo čarodějů, a zažijte dobrodružství s vůní střelného prachu. Vyplujte s Timem Powersem na vlnách podivna!

Na výpravě do neznáma čtenáře provází John Chandagnac, jenž si jede na Jamajku srovnat účty s proradným strýcem ohledně ukradeného dědictví. Bohulibou výpravu loutkařova syna (přičemž fígle s marionetami se Johnovi ještě sejdou - ne nadarmo přijíždí do krajin voodoo) však přeruší útok pirátů a... Zbytek si přečtěte sami v knize nebo v anotaci, která rozhodně nemlčí jako partyzán u výslechu.

Četli jste za mlada Plavčíky kapitána Bontekoea? Až po setkání s knihou Na vlnách podivna jsem si uvědomil, co mi v této klasice chlapecké dobrodružky vždy chybělo - magie. Příběh holandských plavčíků má všechno, co román pro dvanáctileté kluky potřebuje: exotiku krajin za obzorem a dobrodružství sympatických hrdinů. Jen ta jemně pikantní příchuť nadpřirozena chybí. A pokud chcete míchat historickou realitu s magií černou a hutnou jako tér, povolanějšího autora než Tima Powerse (Brány Anubisovy, Stáčení temného piva) byste hledali dlouho. Všechny ty voodoo kouzla a čáry paradoxně činí román věrohodnějším, protože čarodějnictví ke karibským ostrovům patří stejně neodmyslitelně, jako krysy k lodnímu podpalubí.

S promyšleným systémem magie Powersovo dílo vstává a padá. Když naservíruje čarování tak akorát, kouzla příjemně koření pirátský příběh. Jenže čeho je moc, toho je příliš a zejména finále druhé knihy se mění v souboj titánů, který by byl zábavný, kdyby v něm nebyl hlavní hrdina užitečný jako krvavý stejk veganovi. Návrat ke skromnějšímu nasazení nadpřirozených sil v poslední části ocení nejen John Chandagnac, ale zejména čtenář.

Atmosféra, na níž se rovnocenně podílí tropické krásy Karibiku a romantika pirátství spolu s haitskou magií, patří k autorovým esům v rukávu. Krajina a čáry v Powersově podání nepředstavují kulisy vyprávění, avšak zhostí se vlastní role. Notabene i proto, že příběh složitostí, nečekanými dějovými zvraty a množstvím propletených příběhových linií zrovna neoplývá. Což mu nemůžeme mít za zlé, neboť Na vlnách podivna kořeny v jednoduše zábavném (nebo zábavně jednoduchém) čtení nijak nezapírá.

Spatříme to i v romantizujícím pojetí pirátského řemesla, jež z námořních lupičů dělá téměř robinhoodovskou veselou chasu a před jejich zjevnou recidivou přivírá oči. Nakonec také násilí zobrazuje spisovatel s cudností viktoriánské šestnácky - ačkoliv se na stránkách knihy morduje ostošest, autor se vyhýbá naturalistickým popisům rozpolcených spodin lebečních a vyhřeznutých střevních kliček, které by mohly ledakoho probrat z rumovým oparem zahaleného zlatavého snu o dobrodružství na palubách korábů a šalup. A ruku na srdce, opravdu se chcete probudit?

Tim Powers v Na vlnách podivna příjemně pracuje s historickými reáliemi příběhu. Aniž by cítil potřebu se holedbat rozsahem a hloubkou informační rešerše, jež psaní musela předcházet (jak to s oblibou dělá třeba Sapkowski), dokáže autor přesvědčit, že zkoušenou látku zná. Powers chytře využívá šedou oblast nejistoty rozprostírající se mezi tím, co je zjevně skutečnou historií, a tím, co je očividně hájemstvím fantastiky. A čtenář si hru s autorem užívá.

Srovnání s filmovými Piráty z Karibiku se přímo nabízí. Nejen proto, že k novému vydání v Laseru přibalili také filmový plakát a pozvánku na promítání, ale i z toho důvodu, že grafické pojetí reprintu Na vlnách podivna estetiku pohyblivých obrázků plně respektuje. Roman Kýbus, autor obálky, vytvořil knize podařený kabátek, jenž z filmových plakátů vychází, ovšem neparazituje na nich.

Symbiózu mezi obrazem na stříbrném plátně a textem knihy podtrhuje vzezření hereckých kostýmů. Produkce Pirátů čerpala nemálo inspirace z Powersových popisů mořských vlků a Johnny Depp vděčí zřejmě za svůj rastamansko-hippie-voodoo-pirátský styl právě Powersově imaginaci. Hmm a tady styčné plochy končí. V čem se ovšem filmové univerzum liší od knižního, je přístup k humoru. Zatímco Piráti z Karibiku se více či méně úspěšně snaží vtipkovat, literární předloha se odehrává ve vážném tónu. Což je jenom dobře, neboť nic nepohřbí pracně budovanou atmosféru jistěji než nevydařený fórek. No a co se dějového sepětí mezi filmem a knihou týče, tak je volnější než pásek kubánského hladovkáře. Ono postavit knížku na vizuálních orgiích ve stylu PC hry asi dost dobře nejde...

Suma sumárum dostanete od Tima Powerse odpočinkově dobrodružné čtivo, které zpříjemní chvilku u vody a na okamžik promění rybník za městem v tropický Karibik. Pakliže přijmete autorovu hru a nebudete ofrňovat nos nad mícháním napínavé klučičí dobrodružky a historické fantasy, knížku si užijete. A na rovinu řečeno, mě mezi stránkami Na vlnách podivna potoky krve a kulhánkovsky cynické hlášky nechyběly. Místo nich jsem dostal zábavnou přednášku o praktikování voodoo a možnost se vrátit v čase zpátky o pár let.

A snít o životě pod vlajkou se zkříženými hnáty.

Tim Powers: Na vlnách podivna (On Stranger Tides)
Nakladatel: Laser-books