RECENZE: Džundži Itó, Spirála 3

Článek od: Lament - 08.04.2011

Městečko Kurouzu jsme minule opustili, když se na něho hnal velký spirálový tajfun. A já jsem vás varovala. A vy jste na to nedbali, a teď to máte. Ty tajfuny byly nakonec tři a proměnily městečko k nepoznání. Prakticky všechno srovnaly se zemí, ale to není to nejhorší. Spirála vládne. Zemi, vzduchu i lidem.

Vpadnete přímo do toho šílenství. Ale dokud nebudete tam, nedokážete si tu hrůzu představit. Z malebného městečka se pomalu, ale jistě stává děsivá lovecraftovská díra. Noční můra, ze které se už nikdy neprobudíte…

Zkázu městečka a jeho proměnu ve spirální zvěrstva, jejichž ozvěny se vám budou ještě dlouho vkrádat do snů, opět sledujeme skrze postavu Kirie. Přestože se i tento závěrečný díl skládá z jednotlivých příběhů, ty na sebe tentokrát bezprostředně navazují a odkrývají celou spirálovitou tragédii. Příběhu to rozhodně svědčí, neboť mu to umožnilo skutečně děsivou gradaci, kterou normálně jednotlivé epizody nepřipouštějí. Pokud při čtení předešlých dílů běhal čtenáři občas mráz po zádech, tady se postupně zcela propadá a ztrácí kontrolu. Lehké obavy z epizodní stavby tedy nedošly naplnění a Spirála může být právem opatřena nálepkou děsivý a bizarní mistrovský kus. A taky je to první skutečně kultovní manga, která u nás vyšla. A ke všemu hororová, což ocení fanoušci, kteří si v zoufalství z toho, jak málo překladového hororu máme, rvou vlasy a rituálně se zohavují.

Možná vás lehce zaskočí koloring prvních čtyř stran. Není snad vyloženě špatný, ale působí tak nějak... choře. Pastelové barvy nejsou nejvhodnější k vyprávění takhle zničujícího příběhu. Naštěstí je to jen drobná úchylka, zbytek mangy už je klasicky černobílý. A to je dobře, protože lovecraftovské vize se s barvami nesnesou.

Mohla bych donekonečna popisovat děs anebo alespoň nepříjemné pocity, které je Spirála schopna vyvolat, pokud se do ní necháte skutečně vtáhnout. Bez debat je to ikona moderního hororu, nabízející pokaždé nová a skrytá zákoutí příšernosti, podle úhlu, pod kterým se na vířící odpornost díváme. Ale nebudu to rozmazávat. Vy už jste stejně spirálou chyceni. Teď už jí neodoláte. Jste její navždy. Jako já.

Autor: Itó Džundži
Překlad: Jana Hrčková, Jan Horgoš
Rozměry: 148x210