RECENZE: Jonathan Green, Alenčina noční můra v Říši divů

Článek od: Petr Simcik - 23.10.2018

Říše divů nezná hranice, maximálně ty mezi normalitou a šílenstvím. A právě do Říše divů vás znovu vezme Alenka z pera Jonathana Greena. Pozor, tohle ale není kopie původní Alenky Lewise Carrolla nebo nějaké obyčejné pokračování. Jonathan Green vám totiž umožní rozhodnout, kudy se vydáte, co si budete myslet, co sníte nebo vypijete. Alenčina noční můra je totiž Gamebook.

Pro vás, kteří jste se ještě s gamebooky nesetkali, doporučuji stručnou charakteristiku třeba tady. Gamebook je zkrátka knížka, u které se můžete rozhodovat a nečtete ji kontinuálně, ale na přeskáčku tak, jak vám velí příběh. Zrovna pro kraj divů se tahle forma ukázala jako trefa do černého, protože tu neexistují skoro žádné zákony. Za dveřmi se může nacházet moře stejně tak jako louka, Tmavá podzemní místnost se rozhodnutím změní v jasný den na jachtě a pendlovky v rohu vás můžou z nenadání napadnout a povraždit celou vaši společnost. Cože? Povraždit? Ano, tenhle kraj divů totiž je i není ten původní, který sice stvořila podivná drogová fantasie, ale byl poměrně dobrácký, až na královnu. Už jen fakt, že vás do dobrodružství zasvětí zombie králík s hodinami voperovanými do břicha místo střev, by vás měl varovat, že tady se špatná rozhodnutí moc nenosí a Alenka může skončit velmi ošklivě.

K tomu, aby se tak nestalo, slouží Alence nejen vaše rozhodování, ale i soubojový systém a speciální schopnosti a vlastnosti, které můžete znát z RPG her, a které si určujete sami jako své výhody a slabosti. Těmi jsou hbitost, logika, bojovnost, výdrž a moje oblíbené - šílenství. Zatímco první 4 jsou celkem běžné jak v herních knihách, tak ve hrách třeba na počítači, šílenství je extra vlastnost pro Říši divů. Už ta normální nebyla tak úplně normální a tahle je ještě o dost divočejší, dekadentnější a krutější, a tak by nebylo divu, kdyby se z ní Alenka pomátla. Vy tedy musíte hlídat nejen Alenčiny "životy", ale i příčetnost. Abyste nezemřeli při četných soubojích, máte možnost nkolikrát použít dvě alenčiny schopnosti - "Divoucné a divoucnější" a "Pero je mocnější", které dokáží ohnout realitu, většinou, ale ne nezbytně, ve váš prospěch. Jelikož je jejich použití omezené počtem, ale můžete je použít na velmi mnoho místech, jde o zajímavý mechanismus, který hru dělá hratelnější a skvěle zapadá do celkového konceptu gameboku. Dalším poměrně fajn ozvláštněním, které se úplně nabízelo, je místo kostek používat pro faktor náhody při soubojích balíček karet. Pokud ale nebudete mít po ruce kostky ani karty a přesto budete chtít hrát a bojovat, nevadí, v zadní části knihy je k dispozici tabulka náhodných čísel. Stačí je brát poctivě popořadě.

Co se týče variability, jak už jsem psal výše, Říše divů ji poskytuje ve vrchovaté míře. Jen dvě čísla od sebe se může nacházet Alenka na korábu uprostřed moře a Alenka sedící u čaje s králíkem, ještěrem a myší. Jsou samozřejmě místa, na která se, pokud budete dobře hrát, dostanete každopádně, ale způsobů, jak se na ně dostat, co kde najít a koho potkat, je na takhle malou knížečku poměrně dost. Ono vám ani nic jiného než šmejdit po všech koutech nezbude, protože příběh obsahuje hesla, přes která se prostě v určité části nedostanete. Určitě a to na 100% se vám nepovede dohrát knihu na první pokus, a tak více než jindy doporučuju tvořit si mapu, která vám poslouží na "load" hry od určité pozice, pokud už jste například desetkrát padali norou a máte padání v malíčku.

Co musím ještě vyzdvihnout mimo příběh, jsou ilustrace, které měl na starost Kev Corssley a jsou nádherně depresivně hororové. I podle nich poznáte, že s touhle Říší divů není něco v pořádku.

Alenčina noční můra, ač malá knížečka, rozhodně není zábavou na jednu cestu vlakem nebo jedno odpoledne. Nabídne vám nový úkol v Říši divů a spoustu možností, jak se k jeho řešení postavit. Můžete Říší poměrně hbitě proklouznout nebo z jedenáctileté holčiny udělat Connana a prostě se Říší divů prosekat s krabím krunýřem v jedné a nůžkami v druhé ruce. Je na vás, kterou cestu zkusíte nebo jestli je nakonec dohrajete všechny. Já je rozhodně za sebou ještě úplně všechny nemám, ale pořád mě Alenčina noční můra baví, takže co není, může být. Co ale vím je, že Alenčina noční můra je jedním z nejpovedenějších gamebooků, které se u nás v poslední době objevily a určitě stojí za přečtení.  

 

Alenčina noční můra v Říši divů
Jonathan Green

Nakladatel: Mytago
Překlad:Jan Snášel
Ilustrace: Kevin Crossley
Vazba: brožovaná
Rozměry:11 × 16 cm
Počet stran: 280
Cena: 299Kč


 

Komentáře

Gamebook je docela dobrý, ale hrál jsem jej třikrát a vždycky jsem skončil na jednom záseku - protože jsem cestou nenarazil na jakousi lokaci, vždycky jsem musel v jiné lokaci zemřít. Nejde to ani přeskočit, protože je potřeba vypočítat číslo lokace uhodnutím hádanky nebo co to bylo (ta druhá, tu šachovou jsem zvládl).Tohle mi dost vadilo a už nemám moc chuť to hrát. A znovu se prodírat bludištěm, což je tak čtvrtina knihy, se mi taky nechce. Ale jak říkám, GB docela dobrý. Jen z toho skvělého nápadu se dalo vytěžit více.

Spousta gamebooků potřebuje něco z něčeho vypočítat. Nejvíc mě kdysi frustroval Raketoplán poutník, který končí výpočtem skoku skrz červí díru a koordináty se dají sehnat na každém rohu, jen jich většina není pravých :)   

Každý národ má takové politiky jaké si zaslouží -> Svůj svět si musíme zasloužit!

Přidat komentář