RECENZE: Adrian Tchaikovsky, Střepy Země

Článek od: ena - 05.08.2023

Fanúšikovia sci-fi už romány Adriana Tchaikovského poznajú veľmi dobre. Dá sa povedať, že čo kniha, to výborné čítanie. Tentokrát sa ocitneme v ďalekej budúcnosti a vydáme sa do vesmírnych hlbín. Zem bola zničená a ľudstvu, žijúcemu na rôznych planétach aj vo vzdialených sústavách, hrozí zánik. No nezostali v tom sami. Rovnaký osud už postihol alebo čaká aj iné civilizácie. Musia sa spojiť a spoločne vybojovať nejednu bitvu. Je však nejaká šanca na záchranu?

Vojna či mier
Záhadní Architekti zničili Zem. Postupne sa z jednej planéty za druhou stávajú akési obrovské neobývateľné umelecké diela. Ide o prežitie. Ľudstvo má dve zbrane. Jednou sú Myrmidonky, nazývané aj partenonky, ženy s pozmeneným genómom a narodené pomocou partenogenézy. Nebezpečné bojovníčky odhodlané brániť svet aj za cenu vlastných životov. Druhou zbraňou sú mediátori, ľudia so zmenenými mozgami, schopní cítiť hlbiny vesmíru a preniknúť aj do myslí Architektov.

Na niečom, čo sa kedysi dalo nazvať vesmírnou loďou, s honosným názvom Božský sup, žije a pracuje partia pochádzajúca z rôznych kútov univerza. Jeden z nich, Idris, je bývalý vojnový mediátor. Má cenu zlata, pretože dokáže loď navigovať po rýchlotrasách aj v nepriestore. Nepriestor je hlboká prázdnota, miesto, kde obyčajný človek stratí zdravý rozum. Iba ničota, z ktorej sa niečo naťahuje a chce vás zničiť...
Partia týchto vesmírnych tulákov berie rôzne kšeftíky a necháva si za ne dobre zaplatiť. No jedna prácička otočí ich životy hore nohami. O vec, ktorú v nepriestore našli a vyzdvihli, je zrazu priveľký záujem. Pre nich je to začiatok hry, ktorá ich môže stáť viac, než sú ochotní zaplatiť.

Solace je jedna z Myrmidoniek. Za vojny bojovala s Idrisom, preto dostala za úlohu získať ho pre sesterstvo. Stane sa preto členkou posádky Božského supa. Kým však svoje poverenie stihne splniť, vtiahnu aj ju udalosti do hlbokého vesmíru a bojov o prežitie. Tam spoločne s novými priateľmi hľadá odpovede na otázky, nachádza poklady zanechané civilizáciou Prapôvodných a uniká viacerým extrémistickým kultom a skupinám. Jedni chcú Idrisa aj ju zabiť, ďalší zotročiť, prípadne zamestnať. Navyše nad všetkými znovu visí hrozba smrti. Architekti sa totiž vracajú...

Vesmírne tajomstvá
Na prvý pohľad dostáva čitateľ jednoduché rozprávanie. Vojna, genocída, dobro a zlo. Lenže príbeh sa čoskoro začne rozvetvovať, bobtnať, a ani sa nenazdáme a máme tu niekoľko dejových línií, množstvo postáv posúvajúcich dej dopredu, aj kopu ďalších, ktoré sa v príbehu len mihnú, aby ho svojou prítomnosťou okorenili a dochutili.
Takže sa všetko zamotá a skomplikuje, pretože vesmír nikomu nič nedá zadarmo. K tomu ešte samotní aktéri postupne čitateľom odhaľujú svoju minulosť, túžby, sny aj nočné mory.

Tchaikovský je majster vo vytváraní postáv. Každá osoba či bytosť je iná, osobitá, šťavnatá, plná života, ochutená svojským humorom aj vlastnými tragédiami. Práve tá rozmanitosť charakterov, ktoré v jeho románoch vystupujú, robí tieto príbehy čitateľsky pôsobivé a obľúbené. Ako už bolo spomínané, dej je obohatený svojskou dávkou humoru, ktorý posúva skvelé, občas ostré či priam britké dialógy na ešte vyšší level. Okrem tohoto mixu nám ponúka aj množstvo dejových zvratov, pútavé a skvelo vykreslené reálie, či postupný vývoj aktérov.
V tejto knihe prejde najväčšími zmenami Solace. Hoc je tvrdo vycvičenou Myrmidonkou zvyknutou poslúchať rozkazy bez zbytočných otázok, zrazu stojí pred dilemou, kam vlastne patrí. Do partenonu alebo k posádke Supa, ktorá sa pre ňu stala novou rodinou? Rovnako ju zneisťuje jej vzťah k Idrisovi, ktorý nedokáže charakterizovať. No nie je sama. Rovnaký zmätok prežíva aj Idris. Solace je zmenená na génovej úrovni, on podstúpil zmeny pomocou operácií či liekov. Mali by reagovať inak než obyčajní ľudia.

Rovnako aj ďalší aktéri zistia, že vesmír a jeho obyvatelia nie sú čiernobieli, že každý skutok ukrýva nejaké pohnútky, ktoré nemusia byť vždy na prvý pohľad zreteľné.

Okrem skvele popísaných a fungujúcich reálií ponúkajú Tchaikovského knihy aj vyspelú techniku a jej fantastické možnosti využitia. Nuž a samozrejme, sú to aj cesty do hlbokého kozmu a priľahlých oblastí. To umožní čitateľovi popustiť uzdu fantázii a poriadne si zalietať v priestore, vidieť nevídané zázraky vesmíru, ale aj pocítiť jeho smrteľné nástrahy. Cez postavy pociťujeme, aký krehký je život a ako ľahko oň môžeme prísť.

No nástrahy sa neukrývajú len v kozmickej prázdnote. Střepy Země sú román plný akcie, napätia, útekov, naháňačiek, nehostinných planét, ktorých fauna a flóra sa snažia každého zabiť alebo zožrať. Akčné momenty sú samozrejme preložené oddychovými časťami. Tie nám predstavujú myšlienky a vnútorný svet aktérov.

Ak ste milovníci sci-fi, prípadne patrí Adrian Tchaikovsky medzi vašich obľúbených autorov, určite neváhajte a Střepy Země si prečítajte. Je to inteligentné rozprávanie, navyše vám poskytne všetko, čo má správny román mať. Zamyslenie, zmysluplné zápletky, skvelé postavy aj napätie.

Střepy Země
Autor: Adrian Tchaikovsky

Žáner: sci-fi