RECENZE: Ti předurčení 3, Nikol Wolfová

Článek od: Tereza Kučírková - 28.07.2023

Světélko skomíralo, až se nakonec smrštilo na velikost pecky. Nepřestalo však poskakovat uvnitř těla a Život ho silně cítil; stalo se duší.
(citace, str. 11)

Nikol Wolfová nás již potřetí zve do drsného světa v době střetu pohanské a křesťanské kultury. Tentokrát se však příběh posunul a my stojíme na pokraji války. Osadu zasvěcenou přírodním božstvům nacházíme v době příprav. Její starší Tiša a Svaro si dobře uvědomují, že svět tam venku není přívětivý, a nestačí už děti učit o bylinách a farmaření. Využívají i pomoci hraničářů, aby se opevnili a získali výcvik v boji. Učí se zabíjet, stopovat i střílet. Hned první kapitolou vyprovází dospělí mladistvé k jejich zkoušce, ta má trvat několik dní a oni během ní mají prokázat, že jsou schopni čelit všem nástrahám. Osada je ale trnem v oku těm, kteří znají tajemství jednoho z dětí. Křesťanství se rozmáhá a pohlcuje celou zemi. Jak dlouho budou ještě pohané vzdorovat?

Druhá část příběhu se odehrává v magickém Barevném údolí, tam se střídají roční období a příslušné pochodně se starají o přírodu, aby změnami prošla bez úhony. Jaro se zapracovala do služeb a postupně stále zřetelněji vnímá, že něco není v pořádku. Život stařičké Zimy se chýlí ke konci a ona cítí, že bude nahrazena, vzdá se bez boje?

I tentokrát se autorka pouští do vyprávění bez okolků a sentimentu. Servíruje surovou podívanou z dob, kdy slečny nemohly být slečinky a kluci museli mít pro strach uděláno. Mluva hrdinů je přizpůsobena prostředí a o vulgarity není nouze. Svět knihy působí nesmírně reálně, o to zajímavější je kontrast s Barevným údolím plným kouzel. Z mého pohledu je ale ještě zábavnější sledovat, jak se mezi lidmi nepozorovaně skrývají postavy s božskou podstavou. Mimořádně nadaní a hbití, přesto přežívající pod slupkou lidskosti. Tímhle mi kniha připomněla Americké bohy (Neil Gaiman). Ten kontakt křehkých lidských bytostí s nesmrtelnem, které možná až tak nesmrtelné není, je nitka provázející celý příběh.

Tempo třetího dílu vyprávění je o poznání pomalejší než v prvních dvou knihách. To je ale jen dobře. První polovinou se táhne téma příprav na změny a autorka věnuje dost času vysvětlení pohnutek postav. Ani tentokrát ale nečekejte sáhodlouhé popisy vzhledu osob nebo prostředí, i teď je sázena jedna událost za druhou.

Novorozeňata, děti, muži, ženy ani starci neujdou mému zraku. Vědění je zbraň. Zbraň je síla.
(citace, str. 92)

Druhá polovina je zasvěcena samotnému střetu. A musím říct, že tato část tedy není nic pro citlivé duše. V souladu s atmosférou knihy je souboj velmi krutý, ale zároveň promyšleně posouvá směřování postav. Autorka si pečlivě vybrala, s jakými hrdiny chce pracovat v dalších dvou zamýšlených pokračováních. A dala jim mentální i fyzickou výbavu, aby jejich budoucí směřování bylo skutečně epické. K silnému vyznění konce přispívá i dramatický vývoj v Barevném údolí odehrávající se paralelně s bitvou. Vyzdvihnout je třeba i autorčinu schopnost psát scény s velkým množstvích lidí skutečně přehledně, aby se čtenář neztratil. A teď už nezbývá než doufat, že se brzy dozvíme, jak se povede dvěma osobám, které se na konci rozběhly do opačných konců světa a jež na svých bedrech nesou osud pohanů. Čtvrtá část by měla vyjít již koncem roku.

Ti předurčení 3
Autorka: Nikol Wolfová
Vydavatelství: Nakladatelství Brk