HRAJEME SI: Únikové příběhy - procitnutí

Článek od: Kamba - 26.05.2023

Gamebooky jsou prima věc, poskytují unikátní kombinaci hry a příběhu, aniž by vyžadovaly nějakou obrazovku (na které v dnešní době koukáme někdy až příliš často). Bohužel se jedná o sólovou záležitost, číst jej ve dvou nebo dokonce více lidech není úplně jednoduché (jako přestavit si to dokážu, ale asi by mě to nebavilo). Naštěstí existuje dostupná alternativa: příběhové deskové hry. Rád hry tohoto žánru hraji se svou rodinou a když už recenzuji gamebooky, proč čas od času nenapsat i něco o nich? A pokud bude zájem, můžu v rubrice pokračovat.

Začal bych pěkně zlehka, hrou Unikové příběhy - procitnutí. Jedná se o představitele exit game, žánru deskových her, který se snaží napodobit reálné únikové hry. Osobně nemám deskové únikovky úplně v lásce, většinou se jedná o soubor několika logických hádanek, které spolu nijak nesouvisejí, naroubovaných uměle na libovlné téma a hotovo. Nicméně Procitnutí slibuje jedno souvislé dobrodužství, proto jsme mu dali šanci.

Jak se to hraje: hrdina je uzavřený v místnosti a snaží se z ní najít průchod do další. Každá místnost má dvanáct políček a je jen na důvtipu hráčů, které z nich půjdou prozkoumat. Průzkum trvá vždy jednu časovou jednotku, kterých je jen omezený počet (např. v první místnosti jich je k dispozici pouze šest), a provádí se přečtením konkrétní sekce v knize příběhů. V ní je krátce popsáno, co jste se dozvěděli, a ideálně i získáte herní předmět. Právě kniha příběhů je velkou odlišností oproti klasickým deskovkovým únikovkám, vypráví příběh celé rodiny a díky ní jsme se cítili gamebookově.

Získané předměty většinou tvoří hádanky, někdy je však jejich použití nejasné a můžou se hodit až později. Výsledky hádanky se zadávají do mobilní aplikace a pokud jste hádali správně, něco získáte (typicky další předmět, případně odemknete rovnou průchod do následující místnosti). Poslední herní prvek, který jsem nezmínil, jsou karty zoufalství – ty musíte používat ve chvíli, kdy vám dojdou časové jednotky, abyste získali nějaké nové. Ale je to dvousečné, často mají i negativní efekt a čím více jich použijete, tím menší je šance na dobrý výsledek. Hádanky v knize byly celkem fajn, byly dostatečně variabilní a relativně zvládnutelné, v případě záseku se dalo použít několik z dostupných nápověd, zadávání do aplikace nebylo rušivé.

Děj se odehrává v současnosti. Hlavní postava je muž, jemuž před lety za podivných okolností umřela žena, a jedinou radostí v životě mu zůstává jeho dcera. Ta však upadá do kómatu a zoufalému otci tak nezbývá, než všemi možnými prostředky začít propátrat temné stránky rodinné minulosti. Příběhová linka nás docela chytila, i když to není úplně nic, na co by sečtělý čtenář už někdy nenarazil.

Grafické provedení se mi líbilo, hlavně kresby místnosti jsou atmosferické a plné malých detailů.

Znovuhratelnost je nízká – ačkoli některá rozhodnutí mají určitý vliv na příběh, není jich dostatek na to, aby lákalo hráče k dalšímu pokusu. Navíc hádanky se nemění a při dalším hraní už nejsou těžké, opakování hry by připomínalo spíš optimalizační puzzle. A ani dlouhá hrací doba k dalšímu dobrodružství neláká. Ale kdo ví, třeba za pár měsíců hře dáme ještě jednu šanci. Nicméně takové už únikové hry bývají, prostě po zahrání ji poslat zase dál.

Únikové příběhy – procitnutí jsou velmi příjemnou výpravnou únikovou hrou a pokud tento typ her můžete, tak si ji užijete.


Autoři:   Bartosz Idzikowski, Jakub Caban, Matt Dembek
Počet hráčů:  1 - 4
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba:  300 min
Herní svět:  Současnost
Herní kategorie: karetní hra, kooperativní, logická, úniková hra
Vydavatel:  REXhry
Rok vydání:  2018
 

Přidat komentář