RECENZE: Jiný kraj, ed. Tereza Matoušková a Tereza Kadečková

Článek od: Jana K. - 02.05.2023

Nenávist. Hlad. Zrada. Potíže v rodině. Nesnášenlivost všeho, co se vymyká „normálu“. To vše a mnohem více vás čeká v mrazivé antologii Jiný kraj, již sestavily nadějné české spisovatelky fantastiky Tereza Kadečková a Tereza Matoušková pod záštitou nakladatelství Golden Dog. Kromě nich do sbírky přispěli další čeští a slovenší autoři fantasy a hororu a společně dali dohromady jedenáct nadčasových povídek s tématy hýbajícími (nejen) naším dnešním světem i společenstvím. Tenhle počin vás rozhodně nenechá chladnými.

Knihu otevírá velmi zajímavá předmluva, taková kratší „obhajoba“ fantastiky. Ujal se jí Jan Křeček (v knižním medailonku si nejen na jeho titulech zařádil šotek velikosti obra a dle informací od nakladatele bude v elektronické verzi vše napraveno) a rozhodně stojí za to si jeho slova přečíst. Stejně jako stojí za to si přečíst i následnou jedenáctku nemálo zajímavých textů.

Jako jakákoliv jiná literatura, i fantastika potřebuje osvědčené základy: především nápad, obsah – mít o čem psát. Dále schopnost upoutat čtenáře: postavami, myšlenkami, atmosférou, prostředím, dějem. Když čtenář potřebuje vědět, jak to bylo dál, je vše v nejlepším pořádku. (str. 6, Jan Křeček)

Jako první vás uvítá horůrek se znamenitě vytvořenou atmosférou, Sami na cestě od Jana Hlávky (přispěvatel do knižních sérií Agent JFK či Kladivo na čaroděje, spoluautor úspěšného cyklu Algor). Ústřední motiv, rozvod rodičů a jeho vliv na psychiku dospívajících, není bohužel cizí drtivé většině dnešních dětí. Své o tom ví i Jirka. A vskutku zvláštní Martina, kterou potká sedět na patníku v šeravém večeru... Z tohoto vyprávění možná nezalezete strachy pod postel, přesto věřím, že vás na konci minimálně zamrazí.

Kéž by se netočila od Jely Abasové (slovenská autorka několika vítězných povídek) je dovedně napsaným nahlédnutím do fantaskní společnosti, kde (pro)dávat vlastní mentálně opožděné děti do ústavů není ničím neobvyklým. Allie však osud její milované sestřičky, ke všemu oplývající kouzelnou mocí, není lhostejný. A poté, co na vlastní kůži okusí paromagické praktiky, si bude přát, aby se ta vrtulka netočila… Autorce se nedá upřít schopnost strhnout čtenáře již na první stránce a provést ho zajímavým světem plným necitlivého zacházení se zaostávajícími v kontrastu se silnou sourozeneckou láskou. Ač něco takového píšu nerada – vzhledem k bolestné tematice mučených dětí – dokážu si představit celý román o vrtulkách a nekalé paromagii...

Mrazivé prostředí pomalu doutnající války mezi dvěma odlišnými, vzájemně se nesnášenlivými národy se Přemyslu Krejčíkovi (spisovatel a literární publicista) podařilo v Dcerách Neptuna, Synech Amfitríty umně propojit s problematikou rasismu, předsudků či igelitových tašek v oceánech. I tento působivý příběh plný mořských panen žijících možná v dystopickém světě plném tyranie a nevraživosti, ale ne až tak vzdáleném od toho soudobého, má rozhodně potenciál k širšímu rozpracování. Ilustrace na obálce, které se ujala Alena Kubíková, tuto povídku vskutku dokonale vystihuje.

Sloňa Terezy Janišové (trilogie Erilian) musí čelit bodyshamingu a vypořádat se s nečekaným zvratem ve svém životě. Samotná hrdinka nám vypráví o tom, jak ji instagramová dokonalost pronásledovala na každém kroku v podobě vždy perfektní „kamarádky“ Natálie. Zejména poté, co se podivnou náhodou ocitla v jejím perfektním těle. Soniným prostřednictvím nahlédnete pod pokličku pokřiveného vnímání tělesných proporcí nejen od ostatních, ale především od sebe samotné, v časech toxického vlivu sociálních sítí. To, co jedni považují za „přátelské pošťuchování“, může jiné zraňovat – a dost často se na to zapomíná.

Terezy Matouškové (česká spisovatelka a lektorka tvůrčího psaní) Sen o poupatech a trní tak trochu připomíná drsný retelling Růženky bez princezny o nepovedeném experimentu, s nekromantem v hlavní roli a s koťátkem v roli vedlejší. Do pichlavého trnoví divokého keře způsobujícího hluboký spánek, přes který se povolaná skupina musí dostat do napadeného výzkumného střediska, aby zjistila napáchanou škodu, se zručně zabalila problematika sexuálního obtěžování na pracovišti. A taky hluboká nespravedlnost. I v tomto případě je čtivost zaručena, stejně jako sevřený žaludek, třeba nad hlubokou nespravedlností.

Následný Čas květů od Vilmy Kadečkové (Mycelium) je nahlédnutím do prapodivné fantaskní reality ovládající virtualitu, kde se vymykání zajetým standardům (zde týkajících se genderové identity) trestá smrtí. Jedná se o jednu z nejobtížněji čtivých povídek, zato oplývající notnou dávkou originality – a to jak v ohledu uchopení vyprávění, tak dané společenské problematiky – a strhující gradací i závěrem. Nebála bych se text zařadit do žánru new weird (literární hnutí stírající hranice jednoho žánru a přesahující do druhého, zejména v rámci fantasy a sci-fi, může nést i prvky hororu; nejznámějšími představiteli jsou Jeff VanderMeer nebo China Miéville).

Kra od Barbory Vrobelové (autorka několika úspěšných povídek) je ledovou sondou do společenství šupinatých olků na pokraji sil. Ledovce tají a hlad se mezi olky šíří jako nenasytná bestie. Zima je možná krutá, ale léto je horší. Kra, na které kmeny žijí, začíná být velmi nebezpečným místem. Je potřeba se přemístit.

Zde vás čeká neustálý boj. Mezi druhy i s přírodou samotnou. Autorka se navíc rozhodla tuto ještěrům podobnou společnost uspořádat obráceně, než jak jsme zvyklí z našich dějin – silné ženy jsou ve vedení, loví, rybaří i bojují, kdežto muži zde figurují jen jako ploditelé a pečovatelé. A na konci tohoto skvěle vygradovaného počinu se jistě budete ptát: Kdo je skutečným monstrem? A kdo jen bojuje o holý život?

DaKi v Rozích od Petry Machové (série Dračí město) musí čelit krutému zacházení rodiny a ve strachu čekat na den, kdy si jako něčí žena bude muset nechat uřezat své rohy. Dívčina krása je však kvůli kyselému dešti v ohrožení, tudíž i její budoucnost; jako neposkvrněná měla mnohem vyšší cenu. Ke všemu má v sobě „démona“ – a ten se přece musí vymýtit…

Drsné počtení. Plno zrady. Touhy po přátelství. Ale hlavně po svobodě... Dechberoucí atmosféra, akce, zvraty i intriky, nastíněna otázka kyselých dešťů. Ženy jsou tu něčím podřadným, nepatřícím sobě samotné, ostatně jako tomu bylo za Středověku. Čtenářům je předložen poutavý magický svět připomínající časy králů a hradních pánů, fungující i na relativně krátkém formátu – ani v tomto případě bych se nebránila delšímu zpracování.

Bolestné téma neplodnosti, v dnešní době se naneštěstí týkající velkého množství lidí, zapracovala Veronika Salášková (archeoložka, recenzentka a autorka sci-fi a fantasy povídek) do příběhu nazvaného Křídla. Citlivě, přesto temně.

Plané naděje, nekonečné čekání. Ústřední dvojice si musela projít doslova trýznivým peklem (hormonální léčba, několik marných pokusů o umělé oplodnění, babské rady...), než našla tu správnou kliniku asistované reprodukce. Jenže... byla doktorka s křídlovými náušnicemi skutečně tou nejlepší volbou?

V předposlední povídce navštívíte chrám. Potkáte kočky. Budete mňoukat i znakovat. Stanete se svědkem setkání dcery s matkou, jež odloučil čas. Dar boha vyhnanců z tvorby Terezy Kadečkové (spisovatelka fantastiky, redaktorka Sardenu) mimo jiné naznačuje, že ani ve světě bohů a koček není vše zadarmo. Obzvlášť jedná-li se o pocity týkajících se vlastní identity.

V neposlední řadě na čtenáře čeká hororově-nechutná, leč skvěle napsaná historka Trable s kuřaty od Lukáše Vavrečky. Věřte mi, že minimálně na týden vám tahle krátká jednohubka znechutí vše, co kolem kuřat jen prošlo.

Literatura má vzdělávat. Literatura má vychovávat. Literatura má bavit. (...) Literatura má... prostě být. (str. 8, Jan Křeček)

Tahle antologie je důkazem, že česká fantastika rozhodně není žánrem upadajícím do zkostnatělosti. V kulisách zajímavých světů a nápaditých společenstev se dá přece narazit na mnohem víc než na zajetá klišoidní schémata. Právě Jiný kraj tento postoj popírá od začátku do konce: předkládá rozličná, především vážná i závažná témata týkající se nejen rodinných či společenských otázek, ale také environmentálních rizik vzniklých zejména z pochybného vztahu člověka k životnímu prostředí. A všem autorům do jednoho se podařilo umně propojit soudobé problémy lidské společnosti s fantaskními a hororovými motivy. Z mého pohledu se jedná o skutečně vydařený počin, neboť všechny vybrané povídky jsou nadmíru čtivé a mrazivé. Z většiny vám možná bude až úzko...

Jiný kraj
kolektiv autorů
, ed. Tereza Matoušková a Tereza Kadečková