RECENZE: Martin Štefko, Farma zrůd

Článek od: Madla Pospíšilo... - 13.10.2022

Martin Štefko je znám především jako majitel a nakladatel úspěšného nakladatelství Golden dog, které klestí cestu tuzemským a ne příliš známým zahraničním autorům, za což mu patří neskutečný dík. Autoři a autorky sdružené kolem smečky Zlatého psa jsou vskutku skvělí a svými originálními příběhy oblažují všechny čtenáře, kteří se čas od času rádi příjemně bojí.

Už jen tato skutečnost samotná by stačila k postavení Martina Štefka na pověstný piedestal. Jenže jemu nestačí být jen majitelem a nakladatelem hororové literatury. On je především skvělým spisovatelem. Vlastně i kvůli jeho vlastním příběhům nakladatelství Golden dog vzniklo. A to je moc dobře, protože Štefko je autor s impozantním záběrem. Je libo postapokalyptický příběh, v němž Kovboj kosí v Americe zombíky? Nebo máte chuť na příběh o masové vražedkyni odsouzené za neuvěřitelných 168 zabití? Na příběh, ve kterém nic není takové, jako se to na první dobrou jeví. Máte rádi povídky? I v nich stojí Štefko pevně v kramflecích a v Agentuře ukazuje, že mu směsice akce, drsného humoru a bizarních situací vážně není cizí. Pro milovníky westernů jsou tu pak liboví Ztracenci.

Ale já se budu věnovat Martinově nejnovější knize, kterou je detektivně pojatý thriller Farma zrůd. Tato kniha je volným pokračováním Mrtvých žen, ale dá se číst i samostatně. Pokud si však čtenář chce vychutnat veškeré narážky a nuance, doporučuju si před vstupem na Farmu zrůd ušpinit ruce  Mrtvými ženami.

V obou knihách se setkáváme s geniálním, avšak emočně zcela chladným detektivem Hankem Giorgem, který se svou parťačkou Larissou Kramer vyšetřuje velmi osobní případ. Bude však daleko osobnější, než se zpočátku může zdát. Nejde jen o to, že zavražděná byla milenkou jeho parťačky. Minulost vystrkuje své ostré růžky a otevírá nenasytnou tlamu ve snaze geniálního detektiva dostat na kolena a ještě mnohem hloub. Budou umírat lidé. Spousta lidí. A smrt nebude rychlá a milosrdná.
Hlavní postava Hanka Giorgia v mnoha ohledech připomíná seriálového Dextera, emočně plochého sociopata, který své vysoce vyvinuté dedukční schopnosti používá na té správné straně zákona. A nedostatek emocí se v téhle špinavé práci vážně šikne. Ačkoliv by se zdálo, že se do takto napsaného hlavního hrdiny nemůže čtenář vcítit, protože mu chybí to podstatné – emoce – není tomu tak. Detektiv je skvěle vykreslen a dokáže překvapovat.
Tenhle skvělý a drsný detektivní thriller mě vtáhl do děje od první stránky. Štefko se s ničím příliš nepáře, nebojí se šokovat a otevřeně popisovat všechny možné hrůzy. I když u Farmy zrůd mi vykreslení brutality přišlo trošičku uměřenější a uhlazenější než u Mrtvých žen. Ale pořád je to síla, která čtenáře s citlivějším žaludkem či útlocitnější povahou setřese ze spoďárů.
V příběhu se krásně uzavírají některé dějové linky z Mrtvých žen a některé se zase otevírají a lákají k pokračování. Štefko tu navíc příjemně navazuje i na mou nejoblíbenější knihu – Nikdy se nepřestala usmívat. Zdánlivě uzavřený příběh Alexandry se tak začíná opět rozvíjet a já se nesmírně těším na to, jak se dějové linky z těchto knih spletou do finálového konce.

Bavila jsem se neskutečně dobře, protože Farma zrůd oplývá nejen velice dobře vymyšleným příběhem, živými dialogy, ve kterých se vulgarismy nešetří (aby taky ne, policisté většinou nejednají s veselými paničkami windsorskými), stejně jako se tu nešetří krví, ani jiným biologickým materiálem. Bavily mě zejména sarkasticky vedené rozhovory mezi Hankem a Máriem a doufám, že v další knize ti dva dostanou mnohem více prostoru, protože Mário je správný pošuk k pohledání.
Pokud máte rádi třeba brutální thrillery Chrise Cartera, Farma zrůd od Martina Štefka je v mnohém předčí.

Tak se nebojte a pusťte se do čtení!

Farma zrůd