RECENZE: Jarmila Mlčoušková, Rogenovo oko

Článek od: ena - 28.04.2022

Je prvý deň zimného semestra a na univerzitu v Tir Erath znovu prichádzajú študenti. Starí priatelia sa delia o zážitky z prázdnin a tí noví sa snažia zoznámiť a zapadnúť. Štúdium na tejto škole nie je vôbec nudné. Ani nemôže byť, keď tu študujú Magici, Lovci a Objavitelia. No nikto z nich netuší, aký veľmi nezvyčajný školský rok prežijú.

Elenis a Karmína
Medzi staršie študentky školy patrí Elenis. Tiché a nesmelé dievča navštevuje fakultu Objaviteľov. Karmína študuje na fakulte Lovcov. S hrivou červených vlasov, podrezaným jazykom, nebojácnosťou a divokým správaním tvorí so svojou najlepšou priateľkou Elenis zvláštnu dvojicu.
Kým Karmína študuje zaujímavý odbor a vedúci jej fakulty prezývaný Lovec je snom každej študentky. Elenis je nespokojná. Nudí sa, nakoľko všetko neobvyklé, dobrodružné a záhadné bolo zo študijných materiálov odstránené. Z Objaviteľov sa tak stal ten najnudnejší odbor na svete. Napriek tomu sa dievčatá tento rok nudiť nebudú, musia vypracovať bakalársku prácu. Avšak všetky pre ne zaujímavé témy sa nachádzajú na zozname s nápisom:
PRÍSNE ZAKÁZANÉ.

Elenis s Karmínou vedia, že ak chcú splniť podmienky vypracovania bakalárky, musia si nájsť tretieho do tímu, a to čarodejníka. Zadarí sa im okamžite a ich vyvolený má dokonca jasno v otázke témy a nemieni ustúpiť. Dievčatá sa teraz musia rýchlo rozhodnúť, či sú ochotné zniesť hnev profesorov, porušiť niekoľko prísnych zákazov a riskovať vylúčenie z univerzity. Podujmú sa pátrať po skrytej komnate plnej záhadných artefaktov a použiť zakázaný pátrací kryštál? Jeho výroba je obzvlášť náročná. Treba zohnať špeciálny diamant a čarodejníka (najlepšie bez pudu sebazáchovy), ktorý ho vybrúsi. S jeho pomocou sa Elenis ponorí do minulosti, a ak bude mať šťastie, nespraví si z mozgu puding...
Pri toľkom prekračovaní zákazov si ani neuvedomia, že prišli na stopu obávaného Renegáta a objavili prísne strážené tajomstvá. Okrem toho im karty zamieša aj rodinná tragédia.

Karmína s Elenis obľubujú posedenia v čajovniach, kde vypijú litre čaju. Občas si doň pridajú aj niečo povzbudzujúce, pretože štúdium a mastenie kariet Padouchů dlho do noci je vyčerpávajúce. Každá má svoje sny a predstavy o živote. Elenis sa chce dostať na objaviteľskú cestu a získať slávu a uznanie, Karmína zase nájsť svojho otca. Nie všetky sny sa im splnia. No dostanú možnosť lepšie spoznať svojich profesorov, napíšu skvelú bakalárku a spoznajú najmä samé seba. Pretože udalosti, ktoré prežijú, im ukážu hranice ich síl a hĺbku priateľstva.

Ozubené kolesá a pot jednorožcov
Prvotina Jarmily Mlčouškovej vonia olejom, steampunkom a čajom. V štvrtiach mesta pracujú stroje skonštruované mágmi, poháňané parou, stromy sú obsypané kvetmi z kovu a vystrašia vás strašidelné podoby chrličov. Uličky sú preplnené krčmami, čajovňami a domami študentských spolkov. V oblakoch lietajú nielen vzducholode, ale aj draci a na zemi pobehuje a tmolí sa háveď ako dragosty, baziliškovia, mačacie chiméry či krysatce. Je to skrátka univerzum prekypujúce životom, farbami a vôňami, prepracované do detailu a navyše plné záhad.
Zo začiatku budete mať pocit, že je to len sled príhod študentiek univerzity. No rozprávanie sa náhle zvrtne a z problémov dvoch priateliek snažiacich sa absolvovať ročník sa stane nečakané dobrodružstvo.
Príbeh je pútavý a čitateľ sa s chuťou poprechádza úzkymi uličkami Tir Erathu, tipne si, kto je záhadný Vrahotepec - samozvaný vrah nepotrestaných vrahov a spozná Elenis a Karmínu.
Autorka šikovne zvolila dva úplne protichodné charaktery hlavných hrdiniek. Ak vám nebude vyhovovať divoká Karmína, obľúbite si tichú a neistú Elenis. Zastúpení sú aj fešní študenti a nedosiahnuteľný Lovec.

Rogenovo oko je rozprávanie o škole, sile priateľstva, dôvere a prvých láskach. Zároveň hrdinovia hľadajú svoje miesto v živote a učia sa vyrovnať so stratami.
Univerzum a jeho zákonitosti sú zrozumiteľné, takže sa v príbehu rýchlo udomácnite. Mágia je v ňom bežnou súčasťou každodenného života. Čarodejníci miešajú tinktúry, pripravujú odvary a maste, no zároveň vďaka nej ovládajú techniku, konštruujú stroje a prístroje, umožňujúce obyvateľom mesta pohodlný život. Zaujímavé je tiež prepojenie takmer stampunkového sveta s rozprávkovými zvieratami, ktorými sú jednorožce, draci či chiméry. Autorka oživila dej mnohými vlastnými, krajšími či strašidelnejšími tvormi, ktoré robia Tir Erath takým rôznorodým.

Je to prvá časť série a čitateľ nepozná do detailu históriu sveta a minulosť aktérov. Preto neporozumie všetkým vnútorným monológom a poznámkam hrdinov k dianiu. To je jediné, čo sa knihe dá vytknúť.

Rogenovo oko končí uprostred gradujúceho a akciou nabitého deja a zanecháva čitateľa napätého a zvedavého, kam sa bude príbeh uberať ďalej. Dúfajme, že na pokračovanie nebudeme musieť dlho čakať a dozvieme sa, kto je Renegát a či posádka vzduchoplavcov aj s našimi hrdinkami nakoniec prežijú dychberúce dobrodružstvo.

Stíny nad univerzitou v Tir Erath – Rogenovo oko
Autorka: Jarmila Mlčoušková

Žáner: fantasy