RECENZE: O.Kocáb & H. Vojtíšek, ROZPOLCENÍ

Článek od: ena - 31.08.2020

Hororových románov a antológií sa našťastie vydáva dosť, vďaka čomu srdcia fanúšikov tohto štýlu plesajú. Či už sú to spisovatelia zahraniční, či domáci, úroveň týchto dielok je stále vyššia. Znalci žánru pri mene Honza Vojtíšek spozornejú, pretože jeho práce znamenajú kvalitu. Pozrime sa teda, čo za knižočku pripravil v spolupráci s mladým autorom Ondřejom Kocábom.

Zborník zaujímavo otvára aj ukončuje text Honzu Vojtíška. Úvodná poviedka Čekání je zároveň istým spôsobom aj poslednou, len má názov Ďábel. Obe poviedky sú totiž pohľad na tie isté udalosti, no očami dvoch rozdielnych aktérov.
Aj autori majú svoje obľúbené príbehy. Napríklad ten o Robinovi Hoodovi & partičke. Lenže Vojtíšek hodil navyše Robinovi na krk zombíkov, a tak vznikla Hoodozombieapokalypsa Maso Wickhamu. Sami zistíte, že je to skvelý a kvalitný úlet.
Keďže najviac nešťastí sa stáva v Bezpečí domova, je tento námet hodný hororového spracovania. Siahol po ňom aj Honza Vojtíšek.
Posadnutosť istou myšlienkou, poverou či predstavou je základným prvkom psychických chorôb, ale aj hororových poviedok. Rovnako je tomu v Přání smrti a Rozkročení. Kam až dokážu ľudia kvôli utkvelým predstavám zájsť?
Jednou z najlepších prác je určite Autobusák. Možno aj preto, že takmer každý v detstve, či mladosti spoznal nejakého čudáka, stvoreného na posmech a urážky. No je takýto človek skutočne bezmocný?
Trošku romantiky a lásky nájdete aj v tomto žánre. Napríklad v poviedkach Tep alebo Ze stínu času. No nenechajte sa pomýliť. City sú iba kulisa. V popredí je mierne zvrátená túžba a prekliatie. Zato Muž, který miloval knihy je nielen skvelý príbeh jednej úchylky, no aj vynikajúco napísaná poviedočka. Občas stačí pár slov a povieme všetko, čo chceme.
Máte radi opustené záhrady? Obaja spisovatelia nám v tejto antológii ponúkajú svoj pohľad na to, čo by sa v takom zabudnutom svete mohlo stať. Milující se pár Honzy Vojtíška a Studna od Ondřeje Kocába.
Ondřej Kocáb rád pracuje s klasickou hororovou zápletkou. Tajomná bytosť, nevysvetliteľné úkazy, záhadné zmiznutia a úmrtia, strach vstúpiť na isté miesta, do niektorých domov. Takými sú poviedky Stodola, Tabu a aj Na okraji propasti. Posledný príbeh je autorova psychologická hra s čitateľmi. Je tajomný Slenderman skutočný alebo trpí hlavná hrdinka ťažkou psychiatrickou diagnózou? Skvelé čítanie, pri ktorom budete mať zimomriavky.
Rovnako, ako jeho kolega, sa aj Kocáb nevyhýba zombieapokalypse. Žrádlo utíši náš hlad, no čo keď sa žrádlom staneme my sami? Vynikajúce! A keď už stolujeme a jeme... Musíte si dať pozor aj na to, čo vlastne zjete. Ak neveríte, presvedčíte sa v story Biohazard.
Emzákov si predstavujeme ako zelených mužíčkov. Vždy to tak nebýva, o čom presviedčajú Naše nejlepší mozky. Podobným príbehom je Ježíšek, ibaže ľudské telo neokupujú emzáci, ale hmyzáci.
Chlapec, ktorý miloval včely sa skôr radí k postapu. Záver vás však zrejme trošku sklame. Námety na poviedky dobrý autor nájde všade okolo seba. Svedčí o tom aj text Manžel opět dorazil v pořádku z práce. Poviete si, veď to je normálne, nie? No... v tomto príbehu to úplne v poriadku naozaj nebude. Ďalšia zo super poviedok, na ktorú nebolo treba veľa slovíčok.

Názov zbierky Rozpolcení v čitateľovi evokuje pocit nepokoja. Neznámeho, nedefinovateľného, vzbudzujúceho obavy či strach. V každom sa predsa nachádza zlé aj dobré ja. Dve polovice jednej, rozpoltenej bytosti bojujú o to, ktorá zvíťazí, či nás zmáhajú temné tajomstvá, na ktoré sa pokúšame neúspešne zabudnúť. O to v hororoch ide. Zlo prevládne a z nenápadného človeka sa stane beštia. Spúšťačom môže byť hocičo. Pomenovanie Rozpolcení ale sedí aj na fakt, že knihu písali dvaja autori. Je rozpoltená, zložená z dvoch myslí a predstáv.
V zborníkoch nájdeme poviedky vynikajúce, dobré aj slabšie. Nevyhol sa tomu ani tento počin. V každom prípade treba povedať, že úroveň prác je väčšinou vysoká. U skúseného Vojtíška sme na to zvyknutí, no zdá sa, že Ondřej Kocáb vykročil správnou nohou a s vymakanou kondičkou za svojim kolegom nezaostáva.
Títo dvaja páni nám ukazujú, že na vytvorenie hororu zakaždým netreba horu násilia, litre krvi a bolesti, nespokojné duše mŕtvych, či monštrá z nášho, prípadne iných svetov. Stačí vytvoriť správnu atmosféru, bipolaritu mysle a protichodné činy.
Preto neváhajte a nechajte sa rozpoltiť fantáziou dvoch autorov, ktorí sa neboja svoje temné a občas zvrátené predstavy pretaviť do slov.

Názov: Rozpolcení
Autori: Honza Vojtíšek & Ondřej Kocáb

Vydalo: Nová Forma, Martin Štefko - Golden dog
Rok vydania: 2020
Počet strán: 314
Väzba: brožovaná
Obálka: Michal Březina
ISBN: 978-80-7612-220-8

Přidat komentář