RECENZE: Vladimír Šlechta, Zima v Thonnierice

Článek od: Hanina - 02.08.2018

Thornel se vrací do Thonniericy s pověřením Sylvie Viktoriny la Baro vytvořit špionážní síť, jakou měl ve městě chvalně (i nechvalně) proslulý dobrodruh Thompson. Na promrzlou zem se snáší první sníh, zásob je málo, město vyčerpal konflikt s církví, král je ještě ucho a jeho mocenská situace nejistá. To nevypadá na klidnou zimu…

V mozaice Krvavého pohraniční přibyl další střípek. Dobrodružství Thompsonových potomků s detektivní zápletkou. Tentokrát se jedná o ryze městskou fantasy s velmi skromnou porcí magie, která je určená všem. Pro neznalé předchozí Šlechtovy knihy, Kukaččích mláďat, je vypsán stručný přehled postav, a to hned na začátku. Propříště by však neškodil přehledný rejstřík na konci. Najdete tu i několik map. Spoilerů se bát nemusíte, tolik jich zas není. Příběh funguje samostatně a je příjemným startem pro další cyklus – „Krvavé pohraničí 2“.

Thornel je ještě mlíko, a i když statečnost a smysl pro čest mu nechybí, má se pořád co učit a ostatní mu to rozhodně neusnadní. Jeho průvodkyní v časech nepohody je drsná slečinka, Justýna Karni mající zkušenosti za tři lidské životy. Velice zábavná postava. Pomáhá jim „pan stříbrovlásek“ Coelin, víc úředník než voják, u něhož si čtenář není jist, zda ho má mít rád, nebo mu chtít nabančit. Pak je tu všestranně talentovaná Zirry, ale nemá tolik prostoru jako v Kukaččích mláďatech, kde se naši mladí hrdinové objevili poprvé. Její jen naznačená linka s králem by možná zajímala nejednu čtenářku…

Poslední dobou se z Thonniericy stalo problémové místo. Netěšte se na budování sítě špionů ani na to, jak početné město v zimě nakrmit. Thornel s kamarády bude řešit mnohem závažnější, akutnější záležitost. Samotná zima je nakonec jen kulisou, děj by se klidně mohl odehrát v jakémkoli jiném ročním období, ale co si budeme povídat, číst tuhle knížku v létě se přímo nabízí.

Šlechtův styl je podobný jako v Kukaččích mláďatech. Postavy vzbuzují tu větší, tu menší sympatie, dialogy mezi nimi jsou vtipné a jadrné. Příběh plyne svým tempem bez nějakých krkolomných zvratů a šokujících odhalení, finální akce je stručnější, následuje delší dojezd, ale velmi dobře se to čte, kniha má svoji atmosféru a všechna kolečka do sebe zapadnou. Víme, jakou má kdo barvu vlasů a zda má na sobě pelerínu nebo pláštík. Máme představu o kazetových stropech interiérů i o městské správě. Tušíme, s kým spal temný mág Alarich Touraine. Středověk jak má být v cudném fantasy hávu. Celé to působí takové hezky vymazlené. Kniha se dá zvládnout za dva večery, a ještě budete chtít nášup.

Vladimír Šlechta: Zima v Thonnierice

Nakladatelství: Brokilon

Rok vydání: 2018