RECENZE: David Eddings, Tamuli

Článek od: Monika Hrňová - 11.07.2018

Obléct brnění, opásat se mečem, nasednout na válečného oře a s věrným panošem se vydat do dalekých zemí bojovat s nepřáteli, nadpřirozenými bytostmi či rovnou bohy. Ve jménu lásky, cti a přátelství podnikat lstivé výpravy, bít se na život a na smrt a prožívat neuvěřitelná dobrodružství. Nemusíte snít, stačí jen otevřít knihu Tamuli.

Autor David Eddings představil rytíře Sparhawka už v předešlé trilogii s názvem Elénium. Do děje Tamuli naskočíte šest let poté. Sparhawk je šťastně ženatý s královnou Ehlanou, mají spolu dcerku Danae, zkrátka idylka. Ale aby mu meč nezrezivěl a svaly nezakrněly, pošle ho autor na další parádní dobrodružství. A rovnou na druhou stranu světa. Tamulské císařství prochází těžkou krizí a dát věci do pořádku samozřejmě nedokáže nikdo jiný než slavný pandionský rytíř a jeho kumpáni. A čtenáře tak čeká pořádná dávka skvělého čtení.

„Vždyť zažíváme takové dobrodružství, můj pane,“ děl Khalad vesele. „Copak to vzrušení nevynahradí veškeré utrpení?“
„Ani ne.“
„Chtěl jsi přece být rytířem.“
„Ano, já vím – a zrovna se snažím vzpomenout, proč jsem to vlastně chtěl.“

Tamuli rozhodně nepřelouskáte za jedno odpoledne, jedná se o svazek všech tří dílů s názvy Duhové paláce, Zářící a Skryté město, takže zhruba tisíc stránek potěšení. Výhodou je plynulé čtení bez nutnosti čekat na další díl, protože knihy na sebe přímo navazují, nevýhodou to, že jako kniha na cestu do práce či do školy se poněkud pronese.

David Eddings je vynikající vypravěč. Napětí postupně graduje, pozvolné putování je v ideálních intervalech proloženo akcí či válečným střetem a zakončí to finále ve velkém stylu. Baví jak drobné epizody, tak i celkové plánování, intriky, tajemství a nečekaná odhalení. Jedná se o klasický boj dobra se zlem, kdy cestičky zla jsou klikaté a zákeřné a štěstěna na straně dobra vrtkavá, ovšem vyvážená pozoruhodnými vlastnostmi hrdinů.

„Kde jste byli tak dlouho?“ zahulákal Ulath.
„Zdržely nás třídní rozdíly,“ křikl Tynian. „Rytíři jsou vznešení muži a brání se, když je někdo nutí otročit u vesel.“
„Vy máte u vesel rytíře?“ nevěřil svým uším Vanion.
„Je to součást nového tréninkového programu, lorde Vanione,“ zavolal patriarcha Emban. „Arciprelát Dolmant si všiml, že vojáci boží začínají nějak měknout. Teď jsou v mnohem lepší kondici, než když jsme opustili Sarinium.“

Stejně jako v předešlých třech knihách se autorovi podařilo vdechnout postavám život. Lidské postavy jsou uvěřitelné díky svým omylům a bohové jsou...  zkrátka božští. Za všechny lze jmenovat dětskou bohyni Aphrael, která si svou hravostí a rozmarností získá každého, rytíře i čtenáře. Hlavní úlohu ovšem pochopitelně hraje Sparhawk a jeho rytíři. O něco starší, zkušenější, ale o nic méně odvážný a oddaný správné věci. Sparhawk je vskutku mistrně napsaná postava, ve které se snoubí všechny rytířské ideály, jako je čest, udatnost, snaha ochraňovat slabší a bojovat proti zlu a bezpráví. Ženský protikladem je jeho žena, královna Ehlana, která v sobě nese všechny obdivuhodné vlastnosti něžnějšího pohlaví. Je silná, chytrá, a ačkoli zdánlivě bezbranná, často má právě ona poslední slovo.

Velmi povedené jsou i dialogy. Úderné, trefné, autor humorem opravdu nešetří. A v tom tkví to pravé potěšení ze čtení. Hrdinové se mezi sebou špičkují, není jim neznámá kousavá ironie a příběh tak má šmrnc a spád. Autor klade důraz i na sílu přátelství. Vřelé a láskyplné vztahy mezi hrdiny jsou velmi často popsány s vtipnou nadsázkou. Stejně jako trilogie Elénium, i Tamuli vzdává poctu rytířským románům a okouzluje čtenáře světem, kde morálka a láska mají své místo.

„Mluvil jsem s Betuanou, Vaše Veličenstvo,“ pokračoval Norkan. „Slíbila, že manžela udrží na uzdě, dokud mi nedáte instrukce. Nejlépe něco krátkého a jasného jako ,Sedni! Zůstaň!’, to by odpovídalo Androlovým mentálním schopnostem.“
„Jak je možné, že ses stal diplomatem, Norkane?“
„Hodně jsem lhal.“

Tentokrát do příběhu proniklo mnohem více nadpřirozených bytostí. Natvrdlí trollové, hašteřící se bohové, tupý národ Cyrgai, přízraky z minulosti či mocní mágové se objevují na každém kroku. Lsti a ústupky jsou tak rafinovaněšjí a zvraty nečekanější. Svět, ve kterém se Sparhawkovy příhody odehrávají, je neuvěřitelně propracovaný. Jednotlivé národy mají svou kulturu, tradice, názory i cenu. Do toho Eddings přimíchal různá náboženská vyznání a víru a důvod k rozepřím je nasnadě.

Příběh Tamuli je rozmanitý, nabitý událostmi  a zacloumá každým dobrodružným duchem. Pokud se do něj zcela ponoříte, čekají vás dlouhé hodiny zábavy v té nejlepší společnosti.

Tamuli
David Eddings