RECENZE: Pat Murphy, MĚSTO, NEDLOUHO POTÉ

Článek od: ena - 07.06.2018

Je zaujímavé sledovať silu symbolov. Kríž, kosák s kladivom, svastika, či také opice...
Podľa príbehu budhistických mníchov boli opice, z istého chrámu v Himalájach, strážkyňami mieru. Každá povesť má ale dve časti. Tú fantastickú, tej túžime uveriť a druhú, ktorú ako keby nikto nevnímal, hoci práve ona v sebe nesie varovanie. Akoby sme chceli počuť len to, čo sa nám páči. Tak sa stalo, že sväté opice z chrámu odleteli do veľkých miest po celom svete a priniesli im vytúžený pokoj. Svetu mier! Vravelo sa kedysi. Žiaľ, nebol to mier, aký si všetci predstavovali...

Svet je po ničivej epidémii moru a preživší začínajú odznovu. Dievča bez mena žije na odľahlej farme jak divožienka. Dokáže si vyrobiť zbrane a loviť. Po matkinej smrti sa vydáva do San Francisca, aby splnila posledné prianie mŕtvej a našla tajomného anjela.
Vo veľkomeste žijú ľudia svoj vlastný osobitý život. Tí, ktorí prežili, sú väčšinou maliarmi, sochármi, poetmi a spisovateľmi. Existujú v súlade so svojim mestom, pretvárajú ho svojimi netradičnými umeleckými dielami a mesto ich za to chráni. No vždy sa nájde niekto, kto chce vládnuť svetu a dokáže tieto svoje mocenské plány zaobaliť do pekných rečičiek. Prekrútiť fakty, spraviť bububu a ľudia sami prichádzajú a chcú sa skryť pod jeho ochranné krídla. Generál, zvaný Brigadýr, predsa vie, čo má robiť. A ak povie, že za všetky krivdy, ba aj za epidémiu samotnú, môžu obyvatelia Frisca, dá sa spraviť len jedno, vyhlásiť im vojnu.

Ak očakávate, že potýčka bude rýchla a obyčajní veľkomestskí človiečikovia nemajú žiadnu šancu proti dobre vyzbrojenému vojsku, je to omyl. V snahe nezabíjať, prídu vynaliezaví umelci so svojskou taktikou boja. Pomáhajú im v nej všetky živé tvory s ktorými už celé roky nažívajú v symbióze a dokonca aj mesto samotné.
Dievča prechádza ulicami. Pohlcujú ju a stáva sa ich súčasťou. Obyvatelia aj mesto ju prijímajú, stáva sa ich súčasťou. Už nie je bezmenná. Možno to bol anjel, hádam samotné Frisco, kto ju nazval Jax. Objavuje moc priateľstva, vrelosť lásky a pocit spolupatričnosti. Nachádza v sebe silu brániť tých, ktorí ju prijali, bojovať za miesto, ktoré jej otvorilo svoju náruč a nahradilo jej mŕtvu matku.

Román Pat Murphy, Město, nedlouho poté, je výnimočný, čo umocňuje vynikajúci preklad Jakuba Němečka. V čitateľovi zanechá množstvo pocitov, nad ktorými bude premýšľať ešte dlho po tom, čo knihu odloží. Nedá sa špecifikovať. Je to postapo, v ktorom sa hŕstka preživších snaží brániť pred fanatickým Brigadýrom. No je to aj fantasy, v ktorej lieta anjel, San Francisco je živým organizmom, pobehujú po ňom zvieratá, čo rozumejú ľuďom a krášlia ho neuveriteľné umelecké diela. Zároveň v ňom nájdete milostný príbeh divošky, spoznávajúcej samu seba, lásku, dôveru v ľudí a ktorej duša nakoniec splynie s milovaným miestom.
Sú aj cudzie slová, odborné výrazy, ktoré tieto odtiene jedného príbehu dokážu nazvať jednoducho a stroho. Prečo to však robiť, keď aj jazyk Pat Murphy je neuveriteľné farebný? Veď aj Glolden Gate žiari modrými odtieňmi a na každom rohu sa na vás usmieva nejaké surrealistické umelecké dielko. Poďte aj Vy, a nájdite trochu strohosti, osamotenosti, sladkej poetiky, smrti a veľmi veľa umenia ukrytých na stránkach tejto knihy.Udalosti plynú ako rieka, raz rýchlo, inokedy pomaly, ale neúnavne vás budú viesť ku stretu dvoch svetov. Toho ozbrojeného perami, štetcami, fantáziou a toho, ktorý má na všetko jedinú odpoveď... nabitú zbraň.

Město, nedlouho poté
Vydal: Gnóm! - Jakub Němeček v roku 2018
Napísala: Pat Murphy
Obálka: Torgeir Fjereide
Ilustroval: Tomáš Kučerovský
ISBN: 978-80-906124-7-1
Cena: 330 Kč

 

Komentáře

Přidat komentář