RECENZE: Tim Weaver, Zlomené srdce

Článek od: Martin Stručovský - 29.03.2018

David Raker se českému čtenáři představuje už počtvrté. A tentokrát se bude motat kolem světa filmu.

Sotva vyřešil Raker případ týkající se padlého policisty Colma Healyho, už se na něj valí další zakázka. A jeho literární tatínek Tim Weaver mu nedopřeje pořádně ani randění s novou slečnou, kterou našel v řadách policejního sboru. Jak jinak i jeho další práce se točí kolem hledání pohřešované osoby. Tentokrát jí je obyčejná postarší žena, která na první pohled přece nemůže mít žádné tajemství. Jenže jak už ze čtení Rakerových dobrodružství víme, každý člověk má tajemství a z pohřešované Lyndy Korinové se vyklube bývalá herečka z šestákových hororů, jejímž manželem byl slavný režisér noirových filmů. A právě s ním celé její zmizení nějakým způsobem souvisí.
Tim Weaver se na českém trhu před dvěma lety přestavil jako autor moderních thrillerů, pro které je typické několik věcí. Silný hrdina, dědic drsné školy, který svoje poslání splní za každou cenu. Zde ovšem zbavený klasických klišé spojených s nejrůznějšími zlozvyky. Dále všudypřítomné napětí, znalost prostředí i tématu, o němž autor pojednává, a odhalování nejrůznějších tajemství. A samozřejmě také velká spousta zvratů, nad nimiž čtenář fascinovaně kroutí hlavou.
Ani při čtení Zlomeného srdce nepřijdete o nic z toho. Propojení literatury s filmem noir je parádní a je to vlastně takový krásný návrat do minulosti, kdy se tyhle filmy točily a byly in. Bylo rozhodně fajn, že Weaver si dal dost práce s nastudováním informací ohledně toho, jak se s filmem pracuje, o jeho znalostech historie žánru nemluvě. Body navíc si zaslouží i za to, jak přesvědčivě vystavěl celý život a kariéru režiséra Roberta Hosterlitze. To všechno je strašně super. A dokonce ani nevadí, že po totálně nabušených Němých obětech tentokrát sundal nohu z plynu a přešel do mírnějšího režimu, kde zase není tolik akčních scén. Horší je to ovšem s celkovým počtem stran. Tenhle počet (480) se mi zdál na takovou zápletku trochu přemrštěný, takže se místy zdá, že se děj fakt vleče. A pak tu jsou ty zvraty, kdy máte pocit, že Weaver se snaží tlačit na pilu co nejvíc, aby vás překvapil za každou cenu. Ale naštěstí to ještě pořád nedělá tak přepáleně jako Nesbo.
I přes drobné výtky ale Zlomené srdce patří mezi špičkovou žánrovku, která svému autorovi rozhodně ostudu nedělá. A pokud máte rádi thrillery, které vás nějakým způsobem zásáhnou, pak jím Zlomené srdce je.

Tim Weaver: Zlomené srdce (What Remains)
Překlad: Alžběta Lexová
Nakladatelství: Mystery Press