RECENZE: Samantha Shannonová, A zrodí se píseň

Článek od: Eylonwai - 25.11.2017

Irská rebelka Paige Mahoneyová je zpátky! Už potřetí nakopává zadek tyranskému systému v centru britského Scionu. Nebo se o to aspoň snaží…

Paige je totiž především devatenáctiletá holka, která to v životě neměla zrovna jednoduché a jako taková dělá chyby. Přešlapy, drobná klopýtnutí, po kterých se smíchem nachází ztracenou rovnováhu, ale i fatální omyly, které stojí lidské životy a situaci „nepřirozených“ pekelně zkomplikují. Není to žádná suverénní drsňačka, která se narodila pod šťastnou hvězdou, spíš naopak. Zároveň se ale zbytečně neráchá v citečkách a nevzdychá po Strážci, takže ani přeslazení nehrozí. Což je pro čtenáře strašně fajn, jelikož ztotožnit se s Paige, soucítit s ní a držet jí palce, až se vám odkrví, nedá vůbec žádnou práci.

Že jste se přestali orientovat už v anotaci a těch podivných termínů a jmen je na vás moc? A zrodí se píseň následuje bezprostředně po Vidořádu a Kostičasu, takže pokud se tady nechytáte, nechytnete se pravděpodobně ani v čerstvě přeloženém dílku mladé irské autorky Samanthy Shannonové. Popravdě řečeno se možná budete chytat s námahou i v případě, že jste oba předcházející díly četli, protože třetí pokračování na sebe nechalo docela dlouho čekat. Bylo by moc hezké, kdyby všichni autoři vícedílných sérií dostali za povinný domácí úkol doplnit na začátek každého dílu shrnutí předchozího děje. Někteří to dělají (udělal to třeba i Tolkien) a čtenáři s pokulhávající pamětí slzí dojetím a posílají jim děkovné dopisy.

A zrodí se píseň vás vrhne přímo do na nejvyšší obrátky roztočeného kolotoče, který se od začátku Kostičasu ani jednou nezastavil. Jména padají jedno přes druhé a nikdo se nezdržuje, aby vám připomněl, kdo že je to Eliza, Tom nebo Bluďák. Nebo co dělá vazač, kapnomant, orákulum či proč je na nic být ohavným augurem. Ale než začnete brečet a vzteky trhat stránky, čtěte dál. Děj se totiž natolik rozjede, že budete číst tak hltavě, až hrozí zakuckání. Během toho si hravě vzpomenete nebo vám vývoj událostí většinu věcí osvětlí.

Vzpomenete si na epickou šarvátku, během níž se Paige stala Kmotryní celého Vidořádu. Což znamená, že teď má pod palcem všechny londýnské nepřirozené a což taky znamená obrovskou zodpovědnost. Jiskra revoluce proti Scionu byla zažehnuta, teď je potřeba ji rozdmýchat. Třeba zničením Senshieldu, zařízení, které pomáhá nepřirozené odhalit a tím pádem je jednoduché je na místě zlikvidovat. Senshield se stává tím, co Paige pohání skrz celý třetí díl. Kdyby se jí podařilo tuhle bitvu vyhrát, možná by Vidořád, který se jí momentálně nezadržitelně rozpadá pod rukama, měl ve válce se Scionem ještě nějakou šanci…

Ano, tahle série je young adult. Hlavní hrdinkou je něčím výjimečné náctileté děvče, které ke čtenáři promlouvá skrz Ich-formu, což je pro YA vcelku typické. Dále tu máme přitažlivého a tajemného „cizince“, který je jí osudově předurčen, solitérní boj proti zlému režimu, vzdor a klasickou sinusoidu plán – naděje – neúspěch – závěrečný triumf. Tudíž všechny přísady pro recept „tohle už tu bylo“. Navíc se místy nezbavíte povinnému přirovnání k Hunger Games, žánrovému pionýru. Aby bylo toleranci literárních žánrů učiněno zadost, rozhodně nechci YA nijak šikanovat nebo naznačovat, že z tohohle receptu nemůže být slušná večeře. Jen zkrátka některým čtenářům (dost často těm, kteří mají dietu z klasické SFFH) moc nechutná. Ale, přátelé, přichází velké významné ALE! A zrodí se píseň je, mám-li zůstat u kulinářských přirovnání, delikatesa.

Netypická ve své typičnosti: romantiky je tak akorát, aby sedla přesně na své místo, neurazila a příjemně sevřela srdce, klišé jsou povětšinou podána dosti neotřele, naopak je celý svět velmi originální a kupodivu se dočkáme i poměrně drsných a krutých scén (mučení je opravdu mučení, ne jedno rýpnutí, po kterém se hrdinka sesype v pláči). Shannonová navíc zručně ovládá řemeslo, takže příběh je až na pár drobounkých nelogičností poskládaný výtečně a čtivý tak moc, až vás zamrzí, že to letí tak rychle. Ale hlavně – postavy, a především Paige, jsou živé, mluvící a cítící.

Tím jsme se obloukem vrátili na začátek, takže zbývá už jen dotknout se grafického a fyzického zpracování knihy. A tím „dotknout se“ myslím doslova se dotknout, jelikož Host vybavil i A zrodí se píseň na dotek neuvěřitelně příjemnou obálkou, stejně jako předchozí dva díly. S vytlačenými trojúhelníčky. V tom správném odstínu fialové. Se zlatě vyvedenou můrou. A zlatou předsádkou, na kterou vydržíte zírat dlouhé minuty, i když je to jenom jednolitá zlatá plocha. Je tohle už fetiš?

Samantha Shannonová, A zrodí se píseň
Nakladatelství: Host
Překlad: Lenka Kapsová