RECENZE: Josef Pecinovský, Vládce Arestonu

Článek od: Monika Slíva - 06.10.2017

Koule plná závisti. Koule plná zloby. Koule plná zločinu. To všechno je Areston. Možná, že kdysi dávno plnil jiný účel a jeho stavitelé s ním jistě zamýšleli něco úplně jiného. Pak to vesmírné těleso dostal do spárů živočich zvaný člověk a stvořil z něj nejděsivější vězení, jaké si vůbec umíte představit. To všechno si Sršeň uvědomuje každou svou buňkou, když přemítá nad zmařenými, ale přežitými osmi lety svého života a vnímá, jak se Areston vzdaluje od Země, aby zahájil svůj další osmiletý cyklus. A on nemá žádnou možnost, jak tomu zabránit, ani žádné prostředky, jak změnit ubohost svého života a marnost svého počínání. Musí se jen snažit přežít spolu s dalšími sedmdesáti tisíci poutníky a doufat, že se na konci tohoto cyklu vrátí zpět domů, na Zemi. Stal se Vládcem Arestonu s určitým vlivem, ale kdesi na palubě se objevil nový a silný protivník, který se ze všech sil snaží zvrátit poměr sil a násilím měnit staré pořádky a společenskou hierarchii. Záměry nového kápa však zjevně sahají mnohem dál než jen k ovládnutí několika nových podlaží a záhy začne být jasné, že ohrožena je samotná existence Arestonu a s ním i všech jeho nedobrovolných obyvatel. Bude Sršeň schopen tomu zabránit? A daleko důležitější otázkou ve světle všech událostí je: A chce to vůbec?

Vládce Arestonu uzavírá knižní trilogii, ve které čtenáři dostanou možnost cestovat vesmírem tak trochu na kometě. Ta paralela s Vernem se dost nabízí. V obou případech si musí hrdinové sáhnout ještě níž než na dno svých osobností a sil aniž vědí, jestli se dočkají šťastného konce. A těch podobností bychom jistě našli víc. Na Arestonu jen nesmíte hledat onu nostalgii a lehkou naivitu starých časů. Na Arestonu jde o život v přímém přenosu a se všemi brutálními podrobnostmi.

Strhující závěr trilogie vás nenechá vydechnout ani na chvíli. Nemám ráda recenzní klišé. Nehledě na to, že úplně stejnou větu jsem použila už v recenzi na druhý díl, ale jak jinak chcete vyjádřit, že vás kniha bude bavit, vtáhne vás do děje a prožijete s ní skvělé dobrodružství? Josef Pecinovský je výborný a zkušený vypravěč, přesto má jednu, nervy drásající, vadu. Na konci jeho příběhů mnohdy vyvstane víc otázek než odpovědí. A přesně s tímhle můžete naplno počítat i u Vládce Arestonu. Příběh se uzavře a všichni hlavní i vedlejší hrdinové dojdou nějakého konce. Zvídavému čtenáři prahnoucímu po hlubším porozumění však zůstanou oči pro pláč. Alespoň do té doby než vyjde (již avizovaný) čtvrtý díl s názvem Stavitelé Arestonu. Ono to s tou autorovou vadou nakonec nebude tak hrozné. On je to spíš klad než zápor:-).

Josef Pecinovský
Vládce Arestonu

Nakladatelství: Epocha