RECENZE: Daniel Tučka, Pelyněk I.

Článek od: Monika Hrňová - 05.06.2017

Říká se „hořký jako pelyněk“. Ovšem svět, který Daniel Tučka vybájil v prvním díle ryze originální steampunkové trilogie pojmenované po této odporně chutnající bylině, má k hořkosti věru daleko. Svět století páry a velkolepých technických objevů, nad nimiž se vznáší opar magie a který voní dálkami, které čekají na chrabré objevitele, je barvitý, zábavný a láká čtenáře na poznání a neobyčejné zážitky.

Do dobrodružství skočí rovnýma nohama hned několik hrdinů. Nicolas Gordon, aristokratický synek a poněkud lehkomyslný mladík, jeho přítel Christian Scott, vědec s hloubavou myslí a schopností zkonstruovat téměř cokoli (a když ne v reálu, tak aspoň na papíře), Adelaide, půvabná šlechtična s potížemi v patách, Felix Montez, nelítostný padouch a špion, profesor Galio Spinali, povedený vědátor se zálibami, na které je ruka zákona krátká. Zajímavá sbírka charakterů, že?

Všichni se z rozličných důvodů vydávají na dalekou plavbu do cizích a neprobádaných krajin, kde je čeká pořádná dávka dobrodružství, ztracené knihy, tajemné národy či třeba cizí božstvo. Autorovi se postavy zdařilo vylíčit tak, že jsou každá natolik originální, aby čtenáře bavily, ale zároveň se vzorně doplňují. Jejich dialogy se přehupují z vážných debat přes výhružné rozhovory až po nemístné špičkování a sarkastické poznámky. Velmi povedené.

Pokud vám jméno Daniel Tučka nic neříká, vězte, že se prosadil jako zdatný povídkář (jeho povídky naleznete například ve sbornících Legendy: Prokleté knihovny, Excelsior, gentlemani!, Ježíšku, já chci plamenomet a dalších). Ve spolupráci s nakladatelstvím Straky na vrbě vyšla v roce 2012 jeho prvotina Umrlčí tanec a nyní do světa vyráží trojdílný román Pelyněk.

Pelyněk je příjemný mišmaš několika stylů. Máte rádi dobrodružnou četbu ve stylu Julese Vernea? Máte to mít. Připadá vám zajímavý střet výlučně technologické společnosti beze špetky smyslu pro nadpřirozeno s orientálním národem, kde s vůní tajemného pelyňku hraje důležitou roli magie? Prosím, tady to je. Baví vás intrikářské honičky mezi mocnými? Není problém. Daniel Tučka zkrátka přisypal, co ho napadlo - objevitelskou plavbu, piráty, staré i nové bohy, víru i vědu, démony i vynálezy, mýty i logickou dedukci. A tím vším se proplétá cizopasník pelyněk, jehož úloha je zatím trochu záhadná a nejistá. Kupodivu to vůbec nepůsobí chaoticky, ba právě naopak, o zábavu není nouze.

Reálie příběhu připomínají nám známý svět 19. století. Archipelagus se svou přísnou monarchií, parobarony a oblibou vzdušných vojenských sil jako by z oka vypadl tehdejší Británii. Země Raabu s všemocným šáhem, pelyňkovými doupaty a harémy zase svět arabského orientu. Dřevo je vzácnou komoditou, knihy cenné a technické vymoženosti si nic nezadají s kouzly. Odvážné skloubení, ale funguje na sto procent.

Velmi působivý je i autorův styl. Hraje si se slovy, převaluje je na jazyku a vychutnává si, jak zní. Vyjadřování postav je mile starosvětské a dílo tak získává poetiku starých časů. Nutno pochválit i perfektní kreslenou obálku, kterou má na svědomí ilustrátor Tomáš Kučerovský. A uvnitř je kniha ozvláštněna povedenými ilustracemi Lenky Šimečkové.

Pelyněk zanechává vjemovou stopu a je jen na čtenáři, zda bude hořká, nebo bude sladce omámen zážitky z cizích krajů. A také touhu pokračovat s hlavními hrdiny v dobrodružství, a jestli nakladatelství Straky na vrbě nelže, nebudeme na další díl čekat dlouho.

Pelyněk, I.
Daniel Tučka

Nakladatelství: Straky na vrbě