RECENZE: George R. R. Martin, Ledový drak

Článek od: Martina Ryšková - 17.03.2017

Máte rádi netradiční pohádky? S oblibou si vždy přečtete dobré kratší příběhy? Tak to bude Ledový drak něco pro vás.

V roce 1980 sepsal George R. R. Martin povídku o ledovém drakovi, bájném stvoření z legend, a o dívce Adaře, která se narodila té nejmrazivější noci, co lidé pamatovali. Dvě naprosto rozdílné bytosti, které na první pohled nemají nic společného, avšak něco je přece jen spojuje – láska k zimě.

Už od svého narození měla Adara raději měsíce plné sněhu. Nikdy se nechovala jako běžné dítě – s oblibou zůstávala venku, když byl mráz a letní slunce ji netěšilo jako vrstevníky. Když dosáhla věku čtyř let, poprvé se dotkla svého bájného ledového draka, který ji pravidelně navštěvoval a další zimu se na něm dokonce proletěla bez jakéhokoliv zranění. Jejich vztah se díky tomu krásně rozvíjel každým dalším rokem. Avšak jakmile dosáhla věku sedmi let, tak ze severu přiletěli ohniví draci s jediným záměrem – ničit. Adara to nemohla nechat jen tak a ledový drak se rozhodl své přítelkyni pomoci. Ale co zmůže led proti ohni?

Ledový drak připomíná Malého prince od Exupéryho, Broučky od Karafiáta a také Myši patří do nebe od Procházkové. Tři odlišná díla, která však spojuje styl sepsání – na první dojem se tváří, že jsou pouze pro dětské publikum, avšak když je čte dospělý člověk, zůstanou mu pravděpodobně ještě dlouho ležet v hlavě a s velkou pravděpodobností si je pro jejich hloubku oblíbí. Ledový drak vám navodí stejné pocity – ještě několik dní po odložení zůstanou v hlavě otázky na to, co se za celým příběhem doopravdy skrývá? Co nám chtěl George R. R. Martin dílem říct? A právě tento faktor je znakem dobrého příběhu. Nutí vás přemýšlet, jen tak na něj nezapomenete a rádi si knihu otevřete ještě několikrát po prvním přečtení.

Velmi dobře popsaný je v knize i vztah mezi ledovým drakem a Adarou. Je procítěný, plný ponaučení a ukazuje dětskému i dospělému čtenáři, že každý člověk si může najít přítele, i když je tak odlišný od svého okolí. Opět se tímto dílem potvrzuje, že autor má své postavy promyšlené a nejsou v knihách jen proto, že by měly.
Za zmínku stojí také ilustrace, které jsou v Ledovém drakovi na většině stránek. Stojí za nimi španělský malíř Luis Royo a skvěle dotvářejí celkovou atmosféru díla. Jejich namodralá barva dokonale ladí k mrazivému příběhu. Zajímavostí také je, že na legendu o bájném ledovém drakovi jsme mohli narazit i v autorově Písni ledu a ohně, kde Jon Sníh na své hlídce vzpomínal na vyprávění chůvy. Krásně se vše v jeho světě prolíná, nemyslíte?

Ačkoliv je Ledový drak dílem velmi krátkého rozsahu, zůstane vám v hlavě ležet ještě dlouho. G. R. R. Martinovi se podařilo opět čtenáře zaujmout a dokázal, že psát fantasy příběhy skutečně umí. A to překvapivě i pro mladší publikum.

Ledový drak
George R. R. Martin
Nakladatel: Argo