RECENZE: Joe Hill, Bobby Conroy vstává z mrtvých a jiné strašidelné příběhy

Článek od: Ivet Křenková - 20.10.2016

Svět, ve kterém žijí lidé z plastu, muzeum posledních výdechů či tajemný únos chlapce. To vše nabízí Joe Hill ve své sbírce povídek.

Kniha už podle názvu slibuje hororové povídky, skutečně hororových jich však je necelá třetina. Hill často využívá pouze hororové prvky a místy po svém zpracovává typická témata tohoto žánru, jako například v povídce 20th Century Ghost, ve které figuruje duch krásné ženy ve starém krachujícím kině. Jinak se hranicemi žánru příliš neomezuje a nabízí spíše rafinované nostalgické příběhy.

Joe Hill pro českého čtenáře není již žádným nováčkem. Svůj um dostatečně prokázal například v komiksové sérii Zámek a klíč. Povídka Plášť se také dočkala komiksového zpracování, které u nás vyšlo letos v červnu. Často je propagován skrze svého otce Stephena Kinga. Jistý talent po králi hororu očividně zdědil, není však potřeba to opakovat stále dokola.

Kvalita povídek hodně kolísá. Tím pádem se ve sbírce lze setkat s výbornými příběhy, průměrem, ale také s podprůměrem. Hlavním úskalím některých příběhů se stala jejich nedotaženost, která sice někdy nemusí být na škodu, zde ale absolutně nefunguje. Ač jsou Hillovy povídky bezpochyby promyšlené a pohrávají si vždy s určitým konceptem, nedokončenost jim velmi škodí. Důkazem toho je hned první příběh nazvaný Nejlepší nový horor.  Čtenář se nedozví, jak hlavní hrdina dopadne. Může se zdát snadné domyslet si to, ale právě absence konce zde nefunguje. Podobně je na tom povídka V autu či Bobby Conroy vstává z mrtvých.

Ze sbírky nejlépe vycházejí ty příběhy, které si pohrávají s nevšedním nápadem či tíživou atmosférou. Za zmínku stojí například Černý telefon, Poslední dech či Dobrovolná internace. Hill se místy nebrání své fantazii, takže se občas pohybuje na samotné hranici reality. Příběhy tohoto typu nazvané Pop Art a Otcova maska mají společnou jednu věc - čtenáři se nedostane žádného vysvětlení toho, co se vlastně děje a proč se to děje. To jim však neubírá na působivosti.

Nejhůře působí povídka Uslyšíš zpívat cvrčka. Vyznívá jako ne příliš povedená vykrádačka Kafkovy Proměny.

Ač Hillova díla v Bobby Conroy nejsou vždy výborná, nelze mu upřít několik věcí. I na omezeném počtu stran dokáže vtáhnout do děje, dobře pracuje s lidskou psychikou a mnohdy zkresleným vnímáním světa některých lidí. Pak už záleží na preferencích čtenáře, ovšem každý si v knize povídek určitě najde tu svou.

Název: Bobby Conroy vstává z mrtvých a jiné strašidelné příběhy

Autor: Joe Hill

Překlad: Ondřej Skoupý