RECENZE: James S. A. Corey, O poklad Ciboly (Expanze 4)

Článek od: Lucie Koucká - 09.11.2015

Pověst o sedmi městech Ciboly slibovala nesmírné bohatství stejně jako bájné Eldorádo. Nic se od té doby nezměnilo, ani za stovky let se lidé nepřestávají honit za poklady.

<--break->

O poklad Ciboly je čtvrtým dílem původně plánované trilogie Expanze dvojice autorů Daniel Abraham a Ty Franck, píšící pod pseudonymem James S. A. Corey. Na konci třetího dílu s názvem Abaddonova brána, otevřel Stavitel mostů lidstvu cestu k tisícům nových světů. Boj o nová území může začít. Konkrétně o jedno nové území, planetu Beringova čtyřka, Ilius nebo Nová Země, vyberte si. Jako vždy jde o peníze, v tomto případě se pokladem stávají bohatá ložiska lithia. Nemohlo to dopadnout jinak, než střetem nároků osadníků – pro někoho bandy squatterů – původem ze zničeného Ganymedu, proti zájmům mocné korporace. A protože se schyluje ke konfliktu, je na pomoc vyslán známý posel dobra, věčný zachránce a spasitel lidstva James Holden s posádkou své lodi Rosinante. Všichni ho nenávidí stejně, tak by se dalo říci, že je nestranný a jako nezávislý mediátor a řešitel konfliktů je ideální kandidát. Lidé letí do neznáma a čeká je cizí svět plný nástrah, noční můra pionýrů vesmíru, kde nic nedává smysl. Planeta, kde neplatí lidská pravidla a nic není takové, jak se zdá. Co se může pokazit, to se pokazí. Bezpečnější by bylo odletět, ale to nikoho ani nenapadne, raději zůstanou a pozabíjejí se navzájem, ani nemusí čekat na „Boží hněv“ zabijácké planety. Pozornost médií Země, Marsu i Pásu se upíná k Nové Zemi a všichni musí být rádi, že tam nejsou.

V prologu, ze kterého je vybraná ukázka, čtenáře přivítá Roberta „Bobbie“ Draperová, obrovitá Marťanka z Kalibánovy války. Stejně jako v předešlých dílech Leviatan se probouzí, Kalibánova válka a Abaddonova brána, i tady sledujeme děj z pohledu několika protagonistů: Dimitri Havelock, bývalý policista, nyní šéfuje bezpečákům na lodi korporace, jeho opakem je Basia Merton, osadník a svářeč, muž, který nečiní právě moudrá rozhodnutí. Jedny ze čtyř hlavních houslí patří exobioložce Elvi Okoye, šéfce výzkumu a nejchytřejšímu vědci široko daleko. A hraje opravdu z plných sil, neznámé ekosystémy jsou pro ni posedlostí. Samozřejmě prim má charismatický James Holden, s jehož pomocí počítá snad každý slabý ve vesmíru. Své mezihry rozehrává i jeden (?) nelidský účinkující. Postavy, jak už jsme u autorů zvyklí, jsou černobílé, i když musím přiznat, že „svatý“ Holden má občas i slabé záchvaty normální lidskosti. Velice pěkně mu sekunduje hlavní záporák, u něhož rozhodně nehrozí, že by občas probleskla bílá. Tak umanutého hrdinu jsem už dávno nepotkala. Charaktery jednotlivých postav jsou prokreslené, čtenář se dovídá víc také o starých známých z Holdenovy posádky. Jedna z nových figur na šachovnici mě, přiznávám, neskutečně vytáčela – což znamená, že se autorům povedla. Co se ovšem moc nezdařilo, je první, nudná polovina knihy, mnoho stránek o ničem, zabíhání do vedlejších událostí, popisy cvičení atd.. Knize by slušelo méně stran, méně by bylo v tomto případě určitě více. Pro čtenáře mám ale i dobrou zprávu, zvrat nastává ve druhé půli, jako by si autoři předali pero. Čtení je rázem akční a napínavé, sklouzávající až k dramatu. I v tváří tvář smrti spolu strany bojují, lidská omezenost nezná hranic. Situace na Nové Zemi se stává kritickou – až se i přísně racionální vědci začínají modlit. Přitom žádná dobrá řešení nejsou v dohledu a nezbývá než čekat na zázrak. Epilogu vládne politička Christjen Avasarala, silná hrdinka druhého dílu, což je zajisté důstojné rozloučení.

O poklad Ciboly je pro čtenáře, oproti předcházejícímu dílu, atraktivnější a lákavý. Koho by nezajímala nová planeta s neznámými formami života? Překlad Jana Rečkové je, ostaně jako vždy, kvalitní – jen pomyslete, že by byla například některá ženská příjmení přechýlena...
A jak to všechno skončí? To je přece jasné, vždyť už v originále vyšel další díl Nemesis Game a to není zdaleka vše. Ohlas cyklu The Expanse je takový, že se stal předlohou pro stejnojmenný seriál, kterého se dočkáme již v polovině prosince.

James S. A. Corey, O poklad Ciboly (Expanze 4)
/Cibola Burn/
Nakladatel: Triton