RECENZE: Petr Heteša, Sex, drogy & cyb'n'roll

Článek od: Lucie Koucká - 13.03.2014

New Chrome, město blízké budoucnosti. Bláznivé obří mraveniště. New Chrome, to jsou dvě strany jedné mince, čtyři levely nad zemí, každý po šesti až osmi podlažích, plus dvěstěmetrové mrakodrapy. Ovšem jsou to i čtyři levely pod zemí, každý o patnácti metrech výšky, bez kterých by město nepřežilo ani minutu. Ve spodních patrech se skrývá nejen technické zázemí, ale také reálný underground.

Jerry Gibwill, chlap, který ví co a jak. Bývalý příslušník speciálních policejních jednotek, nyní galerista. Díky vernisážím v Galerii na minus jedničce zná všechny, kdo něco znamenají. A že to jsou vernisáže opravdu hodně netradiční, na to se můžete spolehnout. Na vystoupení performerů diváci často potřebjí pytlíky podobně jako v letadle. Nejúspěšnější představení jsou padací, když divák doslova padne, tedy omdlí. Prostě hodně alternativní umění, žádné jiné v New Chrome neexistuje. Jerry je jeden z mála, který se ještě nerozhodl, jestli patří dolů, nebo nahoru. Jeho problémem tkví i v tom, že má slabost pro ženské, které špatně dopadnou, a aby nedopadlo špatně úplně všechno, je shodou okolností právě na něm. A že to s Jerrym nebude jednoduché, je jasné – když tahají tygra za ocas, tygr se zákonitě nasere…

Sex. Nebojte se žádných popisů jako z červené knihovny. O sexu se tady hlavně žvaní (někdy nejen to). Hodně a na všechny způsoby. Drogy. Všechny a na hodně způsobů. Hlavní roli má novinka SDC, droga, která má jen dvě alternativy – nebeská rozkoš nebo smrt – a pozor – vybírá si sama! Cyb'n'roll, o tom je to také. A že má tahle démonická hudba v podání skvělé postpunkové kapely, složené (jak jinak) z bývalých štětek, grády.

Petr Heteša sám sebe v originálních nápadech překonává. Komu by se nelíbilo ráno kouknout do zrcadla, které by mu řeklo, jak mu to sluší, navrhlo účes a ještě popřálo příjemný den? Horní levely už nejsou skutečný svět, ale psychicky narušená virtuální realita, vlní se i výtahové šachty, nikdy nevíte, zda to, po čem šlapete, je pravé nebo jen reklama. Je to svět simscreemových vizí a hologramů, bez i-karty se nedostanete ani z bytu. Celá lidská existence je zredukována do malé kartičky. V této pekelné struktuře, ráji vyvolených horních, se o vás ví úplně všechno a každý pohyb je monitorován. Bez i-karty jste mrtví. Dole je všechno jinak. Spodní levely jsou svět jako z jiného století, svět opuštěných továrních hal, rozpraskaného betonu, pustých stanic bývalého metra, ocelových nosníků, průmyslových zářivek a zpustlých existencí (pro New Chrome spíš neexistencí) jako z hororu. A pochopitelně svět drog.

Sex, drogy & cyb'n'roll je šílená jízda na tobogánu od začátku do konce, bez hluchých a nudných míst. Jsou knihy, které se dají číst několikrát, a tahle mezi ně patří. Teprve při druhém čtení jsem si pořádně užila dialogy a popisy, protože autora líbala múza snad při psaní každé stránky. Prostě přes čtyři sta stran krystalicky čistého kyberpunku a nejlepší Hetešova kniha.

Jediné, s čím jsem měla problém, je reálnost celé obří konstrukce města. Stěží jde stavbu vůbec vnitřním zrakem vidět. Petr Heteša je profesí architekt, tak ohledně statiky a fungování infrastruktury nezbývá než mu věřit – nebo lépe nad tím nepřemýšlet. Co skvělé knize vytknout? Snad jen místy nevhodně spisovné koncovky v mluvě spodiny (budeš dělat blbého?) a i prehistorický manšestr, který jsem v recenzi na Fatal Virtual zmiňovala, přejdu. Třeba je to materiál budoucnosti? Takže si nalaďte Jerryho oblíbené Led Zeppelin a začtěte se, bude vás to bavit!

Jak Petr Heteša prozradil v rozhovoru, začíná tento měsíc psát Morfin Red, další ryzí kyberpunk, a tak držím palce, aby kniha byla stejně dobrá jako tato.

Sex, drogy & cyb'n'roll
Heteša, Petr