RECENZE: Cherie Priest, Clementine

Článek od: Štěpán Jura - 05.10.2012

Maria Isabella Boydová byla úspěšná konfederační špiónka. Byla, protože úspěch sebou nese slávu a Mariina tvář se stala tak profláklou, že práci špiónky už nemohla dále vykonávat. Zašlá sláva však ještě nikoho neuživila, a tak se musí Marie nedobrovolně přesunout do soukromého sektoru. A ironií osudu najde práci u unionistů, a to v žádné menší firmě, než v Pinkertonově národní detektivní agentuře. Chudák Marie si ani nevybalí věci na stůl v kanceláři a už ji čeká úkol. Musí zajistit, aby se vzducholoď Clementine dostala do Louisville. To by nebyl problém, kdyby jí nebyl v patách nechvalně známý kapitán Hainey (jehož si možná někteří pamatují ze Zemětřasu).

Další knížka (či spíše knížečka) Cherie Priestové je opět pojmenována po mašince, která pro příběh hraje zásadní úlohu. Po ničivém Zemětřasu je to teď „obyčejná“ vzducholoď. Přes svoji obyčejnost má  ale větší úlohu než Zemětřas v minulém díle – tam jsme pouze sledovali zkázu, již napáchal, ale s Clementine se v příběhu pořád pracuje.

S čím také Cherie Priestová pracuje více než minule je prostředí steampunkových „Nespojených států amerických“, kde stále zuří občanská válka. Priestová sice pořád plně nevyužívá potenciál, jaké prostředí nabízí, avšak konečně se podíváme, jak tento svět vypadá mimo Seattle, protože Marii honička za vzducholodí pochopitelně zanese na různá místa po Státech.

Příběh však není vyprávěn jen z jejího pohledu a jako v Zemětřasu se střídá vyprávění z pohledu dvou charakterů – opět muže a ženy. Vcelku logicky jimi jsou Marie a Hainey. Obě dvě postavy jsou krásně prokreslené a mají vlastní duši. Je až s podivem, že Priestová je dokázala tak dobře popsat, protože v Clementine má mnohem méně prostoru než v Zemětřasu, a přesto se s hlavními hrdiny sžijeme lépe.

Místo románu máme spíše novelku, ale o to více děj odsýpá a není v něm potřeba žádné vaty. Sice je díky absenci místa více přímočarý, o to rychleji však uteče a je ve výsledku větší zábavou, která nechá člověka natěšeného na další díl se jménem Bitevník, jež přávě dnes vychází v češtině.

Komu se líbil Zemětřas, určitě se mu bude líbit i Clementine. Kdo má rád obecně vlakové dobrodružky, zklamán nebude.. A kdo má rád steampunk, nemá nad čím váhat. I když v Česku není v tomto subžánru pomalu z čeho vybírat, Clementine by za přečtení stojí.

Clementine /Clementine/
Priest, Cherie (Rozhovor)
Nakladatel: Triton