RECENZE: Richard K. Morgan, Půjčovna masa

Článek od: Jan Žlebek - 19.09.2012

Bez ohledu na technologický pokrok lidská civilizace v 25. století připomíná žumpu plnou hladových žraloků a věčný život patří jen těm, kteří stojí na vrcholu potravinové pyramidy. A že mezi peníze, moc a pražádné skrupule se dá položit rovnítko snad netřeba zdůrazňovat. I pět století v budoucnosti stále platí, že pro vládnoucí korporace stojí prachy až na prvním místě a lidský život představuje jen marginální položku v kolonce zdanitelných výdajů.

Takže když se nějaký idiotský politik, nějaký vlivný člověk, snaží uskutečňovat politiku, která ubližuje vám nebo těm, na kterých vám záleží, berte to osobně. Rozzlobte se. Tady vám Justiční Mašinérie nebude k ničemu – je pomalá a lhostejná, a je jejich, hardware i software. V rukou Justice trpí jen obyčejní lidé; představitelé moci z nich snadno uniknou. Jestli chcete spravedlnost, musíte si ji na nich vybojovat. Berte to osobně. Způsobte jim co největší škodu. Přinuťte je, aby pochopili.

(Richard K. Morgan – Půjčovna masa, s. 153)

Vesmír pětadvacátého století je báječné místo k existenci. Věčný život vám zajistí čip v páteři, jenž nahrává vzpomínky, takže smrt znamená jen přesedlání na nové tělo a pokračování jízdy. Genetické inženýrství a pokrokové biotechnologie zajistí pouzdro na míru – s lepšími smysly, silnější, rychlejší, krásnější, černé či bílé, dámské nebo pánské... Cokoliv si budete přát a není to těžší než nákup sváteční košile.

Pokud na to máte.

Protože bez ohledu na technologický pokrok lidská civilizace v 25. století připomíná žumpu plnou hladových žraloků a věčný život patří jen těm, kteří stojí na vrcholu potravinové pyramidy. A že mezi peníze, moc a pražádné skrupule se dá položit rovnítko snad netřeba zdůrazňovat. I pět století v budoucnosti stále platí, že pro vládnoucí korporace stojí prachy až na prvním místě a lidský život představuje jen marginální položku v kolonce zdanitelných výdajů.

Takeshi Kovács umí chodit v problémech a bez ohledu na to z jaké výšky zhrčí, vždycky dopadne na nohy. Není divu, vždyť nosí v CV kapitolu věnovanou službě v elitní vojenské jednotce Vyslanců. Vyslanci – těžko si představit ironičtější název pro bandu galaktických řezníků zbavených posledních zábran k výrobě lidské fašírky – dokáží perfektně zabíjet, lhát a přežívat. A vyšetřování záhadné sebevraždy jednoho z nejmocnějších mužů planety Takeshimu v temné sci-fi detektivce Půjčovna masa dokáže, jak praktického tréninku se mu dostalo.

Nenechte se zmýlit virtuální realitou, umělými inteligencemi a osobnostním uploadem z korové báze, tohle není žádný kyberpunk. Byť technologie umožňující přenos lidského vědomí z pouzdra do pouzdra tvoří páteř zápletky a leitmotiv Morganova universa (podobně jako prostupuje kyberprostor a jeho využití Gibsonovu trilogii Sprawlu či vynález podprostorových bran a UI do jisté míry formuje runciblovou galaxii Neala Ashera), tohle vše jsou pro autora jen kulisy. Živoucí díky detailům, do morku kostí věrohodné a rozhodně atraktivní, nicméně pořád pouze kulisy. A Půjčovna masa nabízí něco víc.

Nejde o to, že se Morganovi daří držet napínavé tempo detektivky nebo, že autor umně trousí důležité detaily na nejrůznějších místech (takže se o účincích betatanatinu dozvíte zdánlivě jen tak mezi řečí o tři sta stran dříve, než droga nastoupí do akce). Nejde ani o to, že Takeshi si snadno získá sympatie archetypálním stylem noirového detektiva ze soumračné zóny kdesi mezi dobrem a zlem. O nic z toho nejde, ačkoliv obojí je do posledního puntíku pravda.

Kouzlo Půjčovny masa tkví v podtextu. Někde mezi řádky (a někdy přímo v řádcích) Richard K. Morgan říká: „nenechte si kálet na hlavu, jen proto, že je někdo bohatší, mocnější, silnější...“. A Takeshi Kovács je bez ohledu na veškerou cyničnost a uvažování žoldáka na některé věci dost háklivý. V životě se vždycky najde někdo majetnější, bezskrupulóznější nebo krutější než jsme my. Je fajn, že aspoň na stránkách knih se pro změnu najde někdo, kdo za použití kulhánkovských metod přímé akce dokáže z potravní pyramidy znovu udělat řetězec.

Takže...

Berte to osobně.

PS: kniha má pochopitelně i pár drobných much typu zmatení čtenáře ve jménech třetiřadých vedlejších postav, které se objeví 2 – 3x za četbu, nebo nedovysvětlení motivace slečny Treppové (staří Řekové pro její chování a úlohu v závěru našli výstižný název deus ex machina), jenže... Tohle jsou detaily, které při strhující jízdě prostě přeletíte a ani vám neškrtnou o podvozek. Tak na ně pečte.

Richard K. Morgan: Půjčovna masa
/Altered Carbon/

Nakladatel: Triton