RECENZE: Jan Hlávka, Zpěv lamie

Článek od: Martin Stručovský - 29.03.2012

Když v roce 2009 vyšla dvojdílná Odplata, dostal jsem v rámci Kovářovy řady to nejlepší za celou její existenci, a to i s přihlédnutím k dalším skvělým dílům, které jí předcházely a které následovaly. Když pak o rok později vyšla v edici Pevnost Janu Hlávkovi (ve spolupráci s Janou Vybíralovou) Dračice, odehrávající se ve vlastním svébytném univerzu, byl jsem tak trochu smutný, že už si od něj žádného Kováře nepřečtu, ale na druhé straně jsem byl i rád, protože to znamenalo, že se autor začíná stavět na vlastní nohy a snad i přijde s něčím tlustším, kde by se mohl pořádně rozšoupnout a nebyl by tolik limitován rozsahem.

A teď přichází šok – sice nenapsal dalšího Kováře, ale přispěl do rozjíždějící se spin-offové série Agent X-Hawk. A vadí to snad? Vůbec ne, přátelé, protože jak píši už v perexu, jeho příspěvek je prostě úžasný.

Člověk by řekl, že když se to jmenuje Agent X-Hawk, bude se série točit pořád kolem jednoho člověka, avšak není tomu tak. Jednotlivé díly popisují akce různých pohůnků ve službách nepřítele. Ačkoliv… Zpěv lamie je vlastně výjimka, protože když opomeneme začátek a konec, žádní padouši v ní nevystupují. Pokud si vybavíte povídku Kočičárna (in Svůj svět si musíme zasloužit), určitě si vzpomenete na dvě nezapomenutelné postavy, které Hlávka do Kovářova univerza vnesl. Nemluvím o nikom jiném, než o zvláštním agentovi Průzkumné divize Tomovi Fenym a jeho nadmíru inteligentním kocourovi Matesovi.

Jeho příběh začíná docela nevinně, ostatně jako vždycky. Tom je přivolán do alternativního světa, v němž má dokončit práci zmizelé vědkyně. Musí provést poslední kontroly stroje, který má zajistit cestování do světů, v nichž není technologie natolik vyspělá. Aby toho nebylo málo, do té samé reality v té době přicestuje lamie. Nečekejte žádnou primitivní bytost – v Hlávkově podání se jedná o nadmíru inteligentního a nebezpečného zabijáka, který se svou chytrostí a vražedností vyrovná např. i takovému vetřelcovi. Ostatně hned v úvodu na tenhle kult autor odkáže zmínkou o Gigerovi. Zasvěceným netřeba vysvětlovat.

Zápletka se tak jeví po několika stránkách docela jasně, ale zhruba tak v polovině nám Jan Hlávka ukáže, že všechno je úplně jinak, a to, co se zprvu zdálo zcela nevinně, se mění v hodně nebezpečnou past. Pomalu budovaná atmosféra houstne, postavy se vzájemně podezírají, smyčka se utahuje a vám brzo dojde, že v tomhle světě je něco hodně shnilého. Navíc to, k čemu dochází ke konci, představuje hodně těžkou katarzi, která vás pořádně zasáhne. Na autorovi je prostě vidět, že to měl pečlivě naplánované dopředu a věděl, v jaký moment do sebe mají jednotlivé kousky zapadnout, aby společně vytvořily pořádně fungující stroj. A jak se ukazuje, hranice mezi druhy zla je tenčí, než se mnohdy zdá.

Není to ale jen budování atmosféry a vztahy mezi postavami, v čem autor exceluje. Nechybí mu ani nápady – je jedno, zda se jedná o nadprůměrně inteligentního kocoura, kterého by chtěl mít za kámoše Albert Einstein nebo o nebezpečnou lamii. Musíme prostě obdivovat jejich počet, který je schopen tahat z rukávu jako kouzelník esa, stejně tak musíme smeknout klobouk nad tím, jak si dokáže hravě pohrát s rozsahem. Prostě tam, kde jiní, proslulejší autoři potřebují nejméně trilogii, tam Janu Hlávkovi stačí jedna tenká knížečka.

Nechybí ani vtipné hlášky, které vycházejí z úst kocoura Matese – už jen úvodní scéna vás pošle do kolen. Naposledy jsem se nad hláškami nějakého zvířete tlemil u Červenákova Černokněžníka, respektive u jeho postavy vlka Goryvlada.

Ve výčtu kladů pak nesmím opomenout Toma Fenyho, který není typickým agentem. Jak se dozvíme hned na začátku, nemá ani řidičák a jeho vztah ke zbraním rovněž není moc kladný. Ke Kovářovi má hodně daleko – není to žádný bouchač, který jde z nebezpečí do nebezpečí, ale na druhé straně to není žádný zmetek a ví, co je nutné udělat, a dokáže se v dané situaci zachovat správně. Těžko říct, zda si oblíbíte víc jeho nebo Matese.

Můžete protestovat, ale je nepopiratelné, že z Jana Hlávky, který kdysi o svoje místo pod literárním nebem začal bojovat v soutěži Ikaros, nám za těch několik let vyrostl zatraceně výborný autor, kterého můžeme bez obav zařadit vedle jeho starších kolegů. A bude zajímavé sledovat, co nám jeho bohatá fantazie ještě v budoucnosti ukáže. Doufám, že to bude co nejdřív, protože mám chuť na přídavek.

Agent X-Hawk 2: Zpěv lamie
Hlávka, Jan

Nakladatel: Triton - books