RECENZE: Vlado Ríša, Valdštejnova éra

Článek od: Martin Stručovský - 05.03.2012

Průvodcem na této výpravě do minulosti je nám mladý letec rakousko-uherské armády Richard Valdštejn. Jako zajímavost uvedu fakt, že Richard je zcela fiktivní postavou, ale proto, abyste si tuto četbu vychutnali a užili, nepředstavuje tento fakt žádný problém.

A je opravdu co si užít, protože Richard jako správný pilot jde z akce do akce, takže si držte klobouky, čeká vás návštěva Itálie, Ruska a chvilkový pobyt v gulagu. Všechny svoje vojenské mise (kromě neplánovaného gulagu) využije Richard k pátrání po ztraceném meči a prstenu s karmínovými kameny, které patřily Albrechtu Valdštejnovi. Oba předměty mají léčivou schopnost, a představují tak naději pro hrdinova hraběcího dědečka, na něhož si brousí zuby dáma s kosou.

Jak už je možná patrné z nástinu děje, Vlado Ríša stvořil starou old-school dobrodružku, na které ulítávali už naši pradědečkové za tatíčka Masaryka. Tedy čtivo obsahující nefalšované dobrodružství, sympatického hrdinu, krásné ženy, špetku romantiky, a co víc – duel na meče. Kromě toho se Ríšovi perfektně podařilo propojit fikci a historii s příběhem o hraběti Valdštejnovi. Jako další velké plus pak beru motiv hledání MacGuffinu, který je o hodně zajímavější, než kdyby za tím stálo například tradiční spasení našeho světa.

Bohužel s sebou román přináší i neduhy, které jsou pro takový druh literatury typické. Hrdina, ač sympatický, je načrtnutý jen lehce a za celou dobu se vám nepodaří se do něj vžít. A další postavy na tom nejsou o nic líp – spíš než o plnohodnotné charaktery se jedná o jakési osůbky, které se zjeví, aby sehrály svůj part a pak se zase stáhly do ústraní.

Pravidelným čtenářům děl Vlada Ríši se pak možná taky bude už zajídat pořád jedno a totéž téma, tedy letci. Pokud nepočítáme Conana – Srdce Pteionu a Peggy v nesnázích (Mark Stone), jedná se již o třetí knihu s tímto motivem v posledních třech letech (pozn. předchozí byli Pašeráci v oblacích a Válka pašeráků, tedy dva příspěvky do série JFK). Jistě, autor se v letadle cítí jako doma, o tom žádná, ale možná by to chtělo zkusit změnit téma, protože na letadlech se nedá žít věčně.

Čtenáře, kteří četli Novotného Prsten od vévodkyně, pak nejspíš zajímá i to, jak si oproti němu „Valdštejn“ stojí. Inu, musím přiznat, že je holý nesmysl srovnávat první a druhý díl, protože by to bylo totéž, jako kdybyste se pokoušeli srovnávat jablka a hrušky. Nejde to, že žánrově spadá každý jinam, jak už zde bylo řečeno, ale oběma autorům šlo o něco jiného. Zatímco Prsten je provokativní a mystifikační až na kost, Valdštejn je ryze dobrodružný a přináší úplně jiný pohled. Možná to všem čtenářům nebude po chuti, ostatně ne nadarmo se říká, že není člověk, který by se zavděčil všem, nicméně společně oba dva díly tvoří kousíček podivuhodné mozaiky, která teprve nabývá svůj tvar. A bude jistě zajímavé dál sledovat, co z toho nakonec vyleze.

Valdštejnova éra
Ríša, Vlado

Nakladatel: Zoner Press