RECENZE: Daniel Wallace, Velká ryba

Článek od: David P. Stefanovič - 29.07.2011

Tenký Román mytických rozměrů je možná obsáhlý jako americký Jih. Nemožné to není. Ale pokud vůbec, pak tak nejspíš funguje jen pro ty, pro které je distinkce mezi Severem a Jihem žitou, po generace zakořeňovanou skutečností, ne jen něčím, o čem slyšeli ve škole a možná si přečetli pár knih, či viděli nějaký ten film. Pro českého čtenáře tak asi bude aktuálnější složkou románu jeho hra s řeckými (a dalšími) mýty. Sice jsou pozměněny americkou mentalitou, stejně jako např. ve filmu Bratříčku, kde jsi? bratří Coenů, ale pořád to je z Řecka blíž k nám než do Ameriky a většina z nás nemá k řeckému panteonu úplně chladně přezíravý vztah.

Velká ryba je také zpovědí syna o hledání vztahu k vlastnímu otci. I v tomto je univerzální, ale psychologickou hloubku nahrazuje hloubkou mytologickou, proto hledal-li by někdo propracované rodinné drama, doporučil bych jít o regál dál. A nakonec je kritickým přezkoumáním fenoménu kariérismu, dosazení peněz na pozici modly a odsunutí rodiny a jejích hodnot na historicky nebývale nízkou pozici, tak jak se tyto neduhy rozhořely na sklonku 19. století, aby dodnes nevyhasly.

Edward Bloom byl celý život pronásledován potenciálem vlastní velikosti. Nikdy neměl dost, vždycky chtěl víc, jeho noha, aspoň to tvrdí, stanula na všech kontinentech; všechna ta léta se hnal pořád kupředu, dál a dál, jen aby dosáhl něčeho většího. Edward Bloom toužil po slávě, moci, uznání a ze všeho nejvíc po nesmrtelnosti. A protože mu to pálilo, jinak by se ostatně nestal tak úspěšným podnikatelem, přišel na to, že jediná dostupná nesmrtelnost leží v příbězích a jejich vyprávění. (Bohové jsou, povšimněte si, opravdu nesmrtelní. Ne proto, že se tak praví v mýtech, ale proto, že se ty mýty vyprávějí.) Edward Bloom tak kolem sebe začal splétat pavučinu příběhů. O tom, jak jeho narození ukončilo obrovské sucho. O tom, jak svým důvtipem porazil obra. O tom, jak byl nejrychlejším běžcem široko daleko a o tom, jak vrátil čarodějnici její oko. Když Edward Bloom umírá, jeho syn zjišťuje, že jej vlastně vůbec nezná. A zatímco jeho otec na smrtelné posteli vtipkuje a vymýšlí si, syn se pokouší prosekat pavučinou a dobrat se jádra – poznat svého otce. Jako muší rubíny se na té cestě třpytí jeho vlastní vzpomínky na krátké okamžiky, kdy byl otec doma a tehdy ho náhle vidíme jako skutečného člověka – nepokojného, přešlého, až nešťastného z touhy po dalších cestách, dalším kariérním postupu (zamaskovaném za mytická dobrodružství), zatímco sedí ve svém křesle a čeká, až mu manželka uvaří večeři. Edwardův syn svého otce nicméně miluje. A můžu snad vzhledem k notorické známosti Burtonovy adaptace prozradit, že přijde na to, že život je nakonec přesně takový, jak o něm vyprávíme. Nedozvíme se, kdo byl ve skutečnosti Edward Bloom, protože se stačí včas proměnit v rybu. Tu největší, jakou kdy v okolí viděli.

Román Velká ryba je složen z kraťoučkých, občas i půlstránkových kapitol, už svou strukturou tedy vybízí spíše k pomalému, rozvážnému čtení, odkládání a rozjímání. Nenabízí ale žádné zázračné hloubky, jak by se snad mohlo zdát z proslulosti, kterou mu zajistila filmová adaptace. Spíše předkládá střípky zrcadla, sneseného z Olympu, ve kterém se zračí rodina, naše (bývalé) století, prostředí a mentalita amerického Jihu. Pro českého čtenáře poslouží asi nejlépe jako určitá možnost nahlédnutí do jiného světa, určitě mu ale nedá tolik jako čtenáři z Alabamy. I při běžném srovnání s originálem (stačí si najít některé jazykové hříčky) je jasné, že překladem ztratila kniha nemalou část své hodnoty. Rozhodně ne proto, že by byl špatný, toliko proto, že jde o jiný jazyk, s jinými pravidly, pocházející z jiného kulturního prostředí.

Je to prostě tak trochu jiná kniha – stejnou měrou pro čtenáře fantastiky jako mainstreamu – krásná do knihovničky (jak je u Arga dobrým zvykem) a vhodná k zahájení konverzace: „Viděl jsi Velkou rybu? Ano? Tak já ji četl.“

Velká ryba: Román mytických rozměrů /Big Fish: A Novel of Mythic Proportions/
Wallace, Daniel

Nakladatel: Argo
Překlad: Martina Knápková
Obálka: Martin Radimecký
Redakce: Martin Svoboda, Alexandra Švolíková
Rok vydání: 2011
Počet stran: 176
Rozměr: 125 x 205
Provedení­: hardback
Cena: 259 Kč

Přidat komentář