RECENZE: Žoldnéři fantasie - Dálnice ke všem čertům

Článek od: Alča - 30.05.2011

Literární soutěž Žoldnéři fantasie (dříve O železnou rukavici lorda Trollslayera) určitě není pro fanoušky domácí fantasy neznámým pojmem. Nejen proto, že poskytuje možnost jak zkušeným, tak i začínajícím autorům, aby se pochlubili svými výtvory, ale také proto, že nejlepší povídky z každého ročníku vycházejí v knižní podobě, a tak se s nimi může seznámit opravdu široký okruh čtenářů.

Letos vychází v edici Česká fantastika nakladatelství Straky na vrbě devět nejlepších povídek s podtitulem Dálnice ke všem čertům a je věru nač se těšit.

Hned úvodní povídka Dany Ruskové Hudba dálnice, ilustrovaná Janinou Strnadovou, je velmi příjemným a neotřelým počinem. Řidič dodávky Let s parťákem Tykalem jezdí hlavně po dálnici, na které se setkávají nejen se starými známými, ale není tady ani nouze o spoustu zajímavostí, novinek a nebezpečných situací. Povídka je především napínavou detektivkou, obsahuje však i poetické prvky, které akční děj zjemňují a ozvláštňují.

Povídka Daniela Tučky Opus 10/12 s ilustracemi Hagenne nás zavádí do města, v jehož útrobách se odehrává souboj zla s dobrem, zastoupeným čistou vodou. Nevidomá Nadia má schopnost vodu slyšet, je však otázkou, zda jí také dokáže pomoci. Napínavý děj v netradičně podaném reálném prostředí jistě zaujme.

Povídání O sněženkách a trnkovém keři napsala Ludmila Müllerová a ilustroval Vláďa „Leaf“ Satran.  Chasník  Jakub by o Svatojakubské noci rád získal zlaté kapradí, ale děvečka Trnka jej varuje před temnými silami, sama o nich nemálo ví. Mládenec si však nedá říci, a tak Trnce nezbývá, než udělat vše pro jeho záchranu. Příběh o lásce, víře a oddanosti protkaný vílami, divoženkami, tajuplnými zázraky, ale i zlými a pověrčivými lidmi připomíná nejvíc klasickou pohádku.

Redakční kolega Jan Žlebek se představuje povídkou Z nehybných očí jí tečou slzy, její zpěv voní létem, kterou ilustrovala Jiřina Kmínková. Do zemí rozvratu nás zavede Běžec, který riskuje život, aby opatřil bratrovi poslední chybějící část plastové figuríny. Pak se snad znovu objeví bezejmenný Bůh chaosu, aby vnesl do života řád a lásku. Úžasná a jazykově bohatá spleť reality, dojmů a pocitů vyústí v oslavnou ódu na prazákladní principy života.

Legenda o stonarovi z pera Václavy Molcarové, s ilustracemi Heleny Jahelkové, vypráví o muži, jemuž mocný mág vzal zrak, ale obdařil jej schopností cítit kámen a rudy v něm obsažené. Výprava do Ježčích skal však pátrá po horninách jen na oko; živou vodu odtud ostatně ještě nikdo nepřinesl. Magie, kouzla a zlý netvor dokreslují příběh o odhodlání, odvaze a obětavosti.

V povídce Jiřího Kelbla Čajová růže, kterou ilustroval Ondřej „Nerion“ Janovský, sledujeme pistolníka Damiena, který si celkem spokojeně žije v příhraničním městečku. O jeho služby je zájem a to, že nakonec přijme zakázku od nenáviděného obchodníka Blaua z Královského města, opravdu není jen kvůli naditému měšci – na zmizelé Sandře mu záleží víc, než by se čekalo. Povídka ve westernovém stylu s hlavním hrdinou, který se nebojí jít sám proti všem padouchům a víc než kouzlům a magii věří svým bouchačkám.

Kdo by se rád dověděl  Jak se rodí čarodějnice, tomu se bude líbit odpověď Dany Ruskové s ilustracemi Ivany Kuglerové. Noreta je dívka se zvláštním nadáním, však ji také chtěl kouzelník Roken do učení. Ale kdepak kouzla a čáry, koně jsou to, čemu dívka rozumí a co ji činí šťastnou. I o štěstí však může člověk přijít, pokud odhalí z tajemství mocných víc, než je vhodné. Příjemná povídka o tom, že kdo je předurčen pro život s magií, toho neohrozí ani bohatství a arogance mocných.

Odpověď na otázku Kdo se bojí Mauší? přináší povídka Terezy Matouškové s ilustracemi Jakuba D. Kočího. Foni je teleq. Takových, jako je ona, jsou spousty. A přestože mají své vlastní životy, musí se nakonec chovat tak, jak to určil ten, kdo je vymyslel. Foni se ale její osud nelíbí, a proto se rozhodne najít jediného člověka, který to může změnit – autora.  Netradiční pohled na svět z druhé strany nám nabízí stvoření, které by mělo být pouhou loutkou v rukou toho, kdo je vymyslel. Touha po svobodě a možnost volby tak nemusí být jen výsadou lidí, kteří občas ani nevědí, co činí.

Poslední povídku Bludiště klamu napsal Radovan Kolbaba a ilustrovala Janina Strnadová. Théseus, princ z Athén, se v přestrojení za prosťáčka vydává do složitého labyrintu, aby zničil nestvůru Adrogeóse, který jednou za devět let musí dostat lidskou oběť. Jedna věc je však netvora obelstít a druhá chtít jej přemoci a najít cestu z bludiště zpět. Syrová povídka, ze které dýchne na čtenáře pach krve a zmaru a při níž si uvědomíme, že ani starořečtí bájní hrdinové to neměli jednoduché.

Leonard Medek sepsal zajímavé povídání s názvem Seznamte se: živá věc o automatonech (automatech) a jejich postavení a úloze ve světě od dob vzniku až po současnost. Kromě jiného si autor posteskl, že se dnes s automatony ve fantasy moc často nepotkáváme, což je jistě škoda.

Následují pak celkové a úplné výsledky soutěže Žoldnéři fantasie a na závěr se můžeme seznámit se sympatickým shrnutím produkce vydavatelství Straky na vrbě jak v edici české, tak západní fantastiky.

Zpočátku jsem zapochybovala, zda bylo dobrým tahem začít sbírku vítězných povídek hned tou nejlepší a pak sestupovat až na deváté místo. V průběhu četby jsem však pochopila (a závěrečná hodnotící tabulka mi dala za pravdu), že ať už by byl způsob řazení povídek jakýkoliv, na výsledný dojem by to nemělo žádný vliv. Ač jsou totiž jednotlivé povídky rozdílné, jak jen subžánry fantasy mohou být, jedno mají společné. Jsou velmi příjemným překvapením a ve své kvalitě si mnohdy nezadají s tvorbou profesionálních autorů.

Souvislý a plynulý děj v náležitém tempu, prostředí, které dříve nebo později pokládáme za přirozené, a postavy, které si nás hned od začátku získávají svým hodnověrným vykreslením. Přirozené a výstižné dialogy, absence hluchých míst a nudných nicneříkajících pasáží, častá velmi příjemná a zcela přiměřená poetika velmi pěkného a dobře zpracovaného jazyka – to vše je společnou charakteristikou uvedených povídek. Celkově velmi dobrý dojem je podpořen vyzněním, náladou a vnitřním nábojem každé povídky, což ve výsledku představuje pestrou směsici barev na paletě české fantasy.

Je třeba poděkovat autorům za skutečně kvalitní práci, ilustrátorům za přiléhavé dokreslení jednotlivých příběhů a redakci vydavatelství Straky na vrbě za to, že si  tato podařená kniha s obálkou Tomáše Kučerovského měla možnost najít cestu ke čtenářům, kteří určitě nebudou litovat, že se jim sbírka vítězných povídek dostala do ruky.

Kolektiv autorů: Žoldnéři fantasie – Dálnice ke všem čertům
Vydavatelství: Straky na vrbě
Odpovědný redaktor: Michael Bronec