RECENZE: Neal Asher, Agent Řádu

Článek od: Jan Žlebek - 11.05.2011

Ta obálka je pastva pro oči.

Steve Rawlings si s ní po čertech vyhrál a na výsledku to jde znát. Fotografie uhrančivého muže, která prošla dlouhodobým lázeňským pobytem v grafickém editoru, se proměnila v precizní a dynamický obraz o desítce vrstev: východ slunce zde splývá se složitými technickými segmenty a promyšlená sférická kompozice vede zrak do středu, kde vesmírný chaos prorůstá tajemnou tváří. Zlověstným obličejem umělé inteligence, jež hypnotizuje pohledem hada. „Sklo ztmavlo a začalo se křivit. Pozvolna se změnilo v nahého muže, černého jako absolutní půlnoc. Pak z této tmavé postavy vybujela chapadla a stočila se za ni. V nich jako šedivé květy vypučely organické struktury; nezřetelné tvary podobné zdeformovaným živočichům spojeným s mechanismy, částečně sklouzávající do rozměrů, jaké mohla vidět pouze UI. Toto bujení pokračovalo dál a dál - virtualitu neomezovala perspektiva - v obrovskou chaotickou změť.“ (Agent Řádu, s. 359).

Inu, jak jsem říkal: ta obálka je pastva pro oči.

A co navíc, ona i přesně vystihuje podstatu nejnovější knihy Neala Ashera.

Agent Řádu, v pořadí čtvrtý příběh Iana Cormaka, čtenáře zavádí do vesmíru pětadvacátého století. Mléčnou dráhou se pod moudrým vedením umělých inteligencí šíří pozemská civilizace zvaná Řád a až na občasné problémy se separatisty vládne v galaxii klid a mír. Jenže každé poledne má v sobě zárodek soumraku a ani vesmírná idylka nepotrvá navěky. Díkybohu.

Anotace trefně sděluje: „Ten, kdo se zdál být geniálním zločincem, může být jen loutkou v mnohem větší hře. To, co se jevilo jako lokální nebezpečí, hrozí podkopat samotné základy Řádu.“ Pokud znáte osudy onoho Napoleona zločinu (profesor Moriarty odpustí, tentokrát roli ďábelského vědce přebral biofyzik), je vám jasné, odkud a kam Agent Řádu směřuje. A pakliže pro vás výše zmíněná věta představuje šifru z Enigmy? Vřele doporučuji přečíst si nejdřív alespoň Hranici Řádu a Mosazňáka. Asher sice elegantně zapracoval nejzásadnější informace z předchozích textů i do této knihy, takže je sama o sobě srozumitelná, jenže byste se připravili o spoustu překvapení až budete Mosazňáka a Hranici Řádu číst. A věřte mi, že po Agentovi Řádu je číst budete chtít.

Pro své věrné Asher nachystal spoustu drobností, které potěší: tu dovysvětlí nějaký podstatný detail, jinde zas poodhalí minulost postavy, jež jitří zvědavost už od počátku Cormacovy řady. Potkáte také spoustu starých známých, jejichž peripetie pokračují tam, kde předtím skončily, bez přestávky způsobené prodlevou mezi díly. Čili číst po pořádku se určitě vyplatí.

Neal Asher je kabrňák na dvě věci: gradaci napětí a technologické detaily. Byť za to první ho možná budete proklínat, neboť má ve zvyku se záludností scenáristy Ztracených a nemilosrdností cirkulárky utnout dějovou linii v ten nejnapínavější moment - naprosto bez ohledu na to, že vy taky musíte jít někdy spát. A protože se v kapitolách proplétají příběhové nitě několika postav, dokáže nejdramatičtější části proložit vysvětlováním reálií tak přirozeně, že mu vše spolknete i s navijákem. Díky tomu se dozvíte spoustu věcí o technice 25. století bez jakéhokoliv mentorování ze strany autora. Cenu za znalosti představuje náročnější jazyk (viz ukázka), který zejména v pozdních večerních hodinách způsobí to, že každou další zbraň založenou na čertvíjakých fyzikálních pravidlech v duchu překřtíte na „magickou zbraň č. X“ a po jejím principu nebudete bádat. Ovšem přiznávám bez mučení, že pocit Alenky ztracené v říši divů je jedním z důvodů, proč si Asherovy knihy dám kdykoliv s chutí.

Postavy Agenta Řádu nejsou nijak zvlášť složitě psychologicky prokresleny. Hrdinové jsou tím, co činí: Cormac (agent 007 s technikou vybájenou uživatelem LSD s doktorátem z částicové fyziky), Orlandina (faustovská vědátorka s doktorátem z částicové fyziky na podstatně ostřejším tripu), voják Thorn (mariňák zelenější než stranická průkazka Martina Bursíka) a UI Jack (Jack je tím, čím chce být každý sci-fi odkojený malý kluk - umělou inteligencí nejmodernější bitevní lodi, jež má kolty proklatě nízko u pasu a svérázný smysl pro humor). Pokud vyžadujete propracovaný profil osobnosti, pak raději sáhněte po Castrových Vyslancích mrtvých. Od Ashera dostanete rychlou akci v promakaných reáliích - složitá psychologická freska by zde jen brzdila dynamiku děje.

Prostředí Řádového vesmíru působí na první pohled sterilně. Posuďte sami: extrémně výkonné UI řídí vše od výroby párátek po vědecký výzkum, utopický blahobyt zajišťují moudře a spravedlivě a chrání lidstvo před vnějšími katastrofami i před ním samotným v příkrém kontrastu s pochmurným universem zmíněných Vyslanců mrtvých. Jenže Asherovy příběhy se dosud neodehrávaly v teple mateřského lůna Řádu, ale na jeho okrajích. V místech, kde separatističtí pohlaváři zavádějí celoplanetární teofašistické státy, na necivilizovaných světech obydlených (lido)žravými predátory a v oblastech, kde může být Řád oslaben teroristickým úderem ze zálohy. Agent Řádu přináší hrozby o úroveň vyšší a když dojde na lámání chleba, tak se ukáže, že i ve vzdálené budoucnosti platí „Smrt jedince je tragédie, smrt milionu statistika.“

Jenže právě tady začne svištící soukolí akce skřípat. Souboje umělých inteligencí a galaktických plavidel po čase omrzí, protože jim chybí osobní rozměr. Pořád v nás zůstává něco z publika gladiátorských soubojů v antickém Koloseu - chceme vidět boj jeden na jednoho. A chceme vidět krev. Křemíková bolest se nepočítá a lidé v bitvách flotil UI znamenají jen zbytečnou zátěž. Naštěstí si to autor uvědomí a v adrenalinovém závěru naservíruje čtenáři vrchovatou porci splněných snů: čeká nás neprostupná džungle, krvelačné biokonstrukty a elitní řádové komando, které se snaží přežít peklo do příjezdu kavalérie.

Bezproblémový překlad Petra Kotrleho si poradil i s náročnou technickou hantýrkou. Horší dojem budí práce korektora, občasné chyby zamrzí o to víc, oč je kniha vydařenější. Pokud se nebojíte krapet náročnějšího stylu vyjadřování a s chutí se ponoříte do dobrodružného čtení v duchu moderní space opery, představuje Agent Řádu volbu, která nezklame. Dvojnásob to platí pro čtenáře předchozích knih Neala Ashera, jenže ti už to beztak vědí.

A to obálka... To je grafikův sen.

Agent Řádu /Polity Agent/ Asher, Neal
Nakladatel: Polaris