KOMIKS: Džian Baban, Jiří Grus, Vojtěch Mašek - Ve stínu šumavských hvozdů

Článek od: Tobiáš Smolík - 02.10.2012

Prázdniny dávno skončily, ale mnozí z nás si to odmítají připustit. Táhne nás to ven, nejlépe co nejdál od upocené civilizace. Toužíme alespoň na chvíli vyběhnout na čerstvý vzduch prosycený agresivními pyly a hmyzem. Minimálně proto, abychom získali pádný důvod se zase vrátit ke každodenní rutině. Tento úkaz ovšem nesužuje pouze nás, obyčejné smrtelníky, ale i ostřílené literární postavy.

"Vždyť léto teprve začíná a sedět v té vaší zatracené putyce, i když ji mám rád, to není moje gusto!" vysvětluje Old Shatterhand na začátku nového komiksu.

Nemusíte být zrovna mistrem dedukce, abyste z názvu Ve stínu šumavských hvozdů pochopili, že příběh legendárního hrdiny se odehrává v tajemných Čechách. Old Shatterhand se zde připlete do složitých národnostních sporů v rakouské monarchii. Kromě vlasteneckého boje známého ze školních škamen ale v příběhu probíhá boj ještě podivuhodnější a komplikovanější. Tajemné spiknutí, za kterým stojí Božena Němcová, Alexander Bach i tajemný zlosyn Alí Tevfík. Prostě ideální základ pro dobrodružný příběh. Jestli ale Old Shatterhand dokáže zvítězit i sám nad sebou a podaří se mu po všech klukovských dobrodružstvích konečně dospět, zůstává otázkou.

Myslíte, že bez kaktusů, bizonů a tee-pee to nejde? Tak to jste na omylu. Old Shatterhand totiž nebrázdil pouze americké prérie, ale Karel May ho použil i ve svých románech z Orientu. Na východě sice vystupoval pod jménem Kara ben Nemsí, ale jednalo se o tutéž postavu, která navíc občas splývala i s autorem samotným. Nabízí se tedy otázka, proč by nemohl hrdina východu i západu zažít nějaké dobrodružství i v České kotlině. Spisovatel Stanislav Komárek se dušuje, že jednu takovou "utajenou mayovku" objevil. Úryvky z Mayova fiktivního díla pak použil ve vlastním románu Mandaríni. Tyto fragmenty pak několik let čekaly, než se jich zmocnila ďábelská autorská dvojice Vojtěch Mašek a Džian Baban z nakladatelství Lipnik. Ti text poslepovali, doplnili a stvořili komiks, jehož výtvarnou stránku svěřili Jiřímu Grusovi.

Baban a Mašek jsou podepsáni pod mnoha zajímavými projekty a Jiří Grus je nyní jedním z tahounů českého komiksu. Byla ale tato spolupráce zcela efektivní? Scénář Hvozdů opravdu vtipně dekonstruuje předlohu a celou věc ještě více posouvá do českých luhů a hájů "Pozor na těžká česká jídla, musím být ve střehu". Nedokážu se ale ubránit myšlence, že už to by stačilo na kvalitní příběh. Autoři cítili potřebu protknout knihu ještě složitou cestou hrdinova dospívání, což posouvá celý komiks do dosud neprobádaných končit Mayova světa, ale na druhou stranu je to trochu tenký led. Je sice zábavné pozorovat rozhovor Shatterhanda s mladým Sigmundem Freudem, ale jestli salvy smíchu opravdu vyvolávají vulvické a falické symboly ukryté v malbě, nechávám na uváženou. Možná tam nejsou proto, aby vyvolávaly salvy smíchu. Příběh je pochopitelně v první řadě ztřeštěnost, ale trochu nekompaktní. Která figura vlastně hraje v komiksu jakou roli a jestli Shatterhand vlastně sehrál boj se svým dávným nepřítelem, s novou femme fatale, s tajným hnutím žen nebo snad nudistů, se tak docela nerozřeší.

U Gruse jde zatím o jeden z největších počinů po delší době. Barevnost se povedla, příjemně koresponduje s časovým vymezením příběhu i s estetikou mayovek. Jenom je zvláštní, že přestože má Grus usazený kresebný styl, občas se zdá některý z inspiračních vlivů až příliš výrazný. Například pokud je postava opticky vzdálenější, způsob zjednodušení jejích rysů silně evokuje starou komiksovou školu. Snad tím má být posíleno „retro“ ladění příběhu, ale s Grusovým celkově volnějším osobitým projevem se tyto pasáže poněkud rozcházejí. Až na tyto občasné "chvíle nostalgie" jsou ilustrace velice povedené, nápadité a technicky zvládnuté. Ovšem grafická úprava obálky, za což Grus nemůže, příliš neodpovídá duchu, ve kterém se kniha nese, ale ani nijak zvlášť nepřipomíná další tituly z nakladatelství Lipnik. Proto mi růžovo-žluto-modré retro pojetí připadá scestné.

Ve výsledku jsou Hvozdy povedeným komiksem. Žánr parodie umožňuje experimentovat s nejrůznějšími odkazy i záměrným překombinováním zápletky. Střet notoricky známého hrdiny s realitou, navíc v propojení s reáliemi Čech devatenáctého století, ústí v komické situace a výtvarné zpracování jejich vyznění umocňuje. Dokázal bych si celou záležitost představit méně šílenou a bez některých lacinějších vtipů, ale hlavní myšlenkou projektu je přece nelpět na konvencích a dokázat si vystřelit i z německého asexuálního a neomylného hrdiny divokého západu.

Ve stínu šumavských hvozdů (ukázky zde)
Baban, Džian - Mašek, Vojtěch - Grus, Jiří

Nakladatel: Lipnik
Obálka: Jiří Grus
Redakce: Karolina Voňková
Rok vydání: 2012
Počet stran: 64
Rozměr: 215 x 280
Provedení­: paperback
Scénář: Džian Baban, Vojtěch Mašek
Kresba: Jiří Grus
Cena: 199 Kč

Přidat komentář