SOBOTNÍ FILMOVÁ SRDCOVKA

Článek od: Renata Staurovská - 18.06.2022

„Wouldst thou like to live deliciously?“

Filmový režisér Robert Eggers byl v loňském roce označen jako jedna z pětadvaceti nejnadějnějších tváří nezávislého filmu. Jeho úspěšný letošní film Seveřan (The Northman) s Alexandrem Skarsgårdem a Anyou Taylor-Joy v hlavních rolích nemusíme představovat, velké oblibě se těší i Maják (The Lighthouse) s Robertem Pattinsonem a Willemem Dafoe z roku 2019.

Film, o kterém chci psát, vzniknul ale ještě o celé 4 roky dříve, tedy v roce 2015. Byl jeho prvním celovečerním debutem a jenom studiem historických pramenů a dokumentů strávil Eggers asi čtyři roky. Film se jmenuje Čarodějnice (The Witch) a kromě režisérského debutu je to také první role, která proslavila již zmíněnou Anyu Taylor-Joy.

Příběh Čarodějnice se odehrává v roce 1630, tedy 62 let před čarodějnickýmu procesy v Salemu. Film začíná vyhoštěním farmáře Williama z kolonie v Nové Anglii, který se spolu se svojí rodinou následně usídlí v divočině uprostřed ničeho. Jako zapřísáhlý puritán hledá útěchu u boha, zdá se ale, že na tomhle zapomenutém kousku země jeho modlitby neslyší ani on. Nehostinná půda, bída, strach a záhadné zmizení nejmladšího syna Samuela – není divu, že atmosféra houstne a stává se dusivější s každou minutou.

Podezření padne na Williamovu dospívající dceru Tomassin (Anya Taylor-Joy). Ale samotným únosem nemluvněte to teprve začíná. Mladý Caleb je v lese sveden a posednut neznámou ženou, dvojčata Mercy a Jonas si prozpěvují píseň o Černém Filipovi a Katherine, Williamova manželka, začíná ze žalu nad ztrátou nejmladšího syna také přicházet o rozum.

„Black Phillip, Black Phillip, a crown grows out his head.
Black Phillip, Black Phillip, to nanny queen is wed.
Jump to the fence post. Running in the stall.
Black Phillip, Black Phillip, king of all!“

Je to temný, děsivý a depresivní film. Ne nadarmo i sám Stephen King na svém Twitteru pronesl: „The Witch scared the hell out of me“. Je to ale zároveň film a s nádherným vizuálem, dechberoucími myšlenkami, skvělým zpracováním a dokonale atmosférickou hudbou. A Anya Taylor-Joy je v roli mladé Tomassin  prostě úžasná.

„She desires of my blood. She sends 'em upon me. They feed upon her teats, her nether parts. She sends 'em upon me.“

Film byl inspirován lidovými pověstmi a dobovými zápisy týkajícími se čarodějnictví a značná část dialogů ve filmu pochází přímo z těchto dokumentů. S předstihem 62 let otevírá témata a prvky, kolem kterých se točily čarodějnické procesy v Salemu a ze kterých byly tamější ženy nařknuty, jako například využívání krve novorozeňat, létání, uzavírání smluv s ďáblem, obcování se zvířaty a podobně.

A malá poznámka na závěr – horor z tohoto filmu nedělá ani „zlo“ číhající v lese, ani nevysvětlitelné jevy, které rodina zažívá. Je to, ostatně jako většinou, jen a pouze o lidech samotných. To jejich vlastní strachy, viny a tajemství jsou těmi největšími kostlivci ve skříni.


 

Komentáře

tak pod to se podepisuju. Čarodějnice od Eggerse je jeden z nejatmosféričtějších a nejlepších hororů, jaký jsem kdy viděla (a to mám poměrně dost nakoukáno). Strašně se mi líbila hisotrická angličtina užitá ve filmu (bez titulků bych nedala ani ránu) a a čkoliv se ve filmu v podstatě nestane nic nechutného, tak z některých scén vyloženě mrazí autkví mi v myšlenkách ještě velmi dlouho. naposledy jsem byla takhle vyděšená z japonské verze Kruhu (a to už je nějaký čásek). Víc takových filmů, víc prosím!

Přidat komentář