RECENZE: Lucy Taylor, Sklíčenost

Článek od: Martin Novák - 19.07.2023

Královna erotického hororu se vrací do polic českých knihkupectví! Poté, co u nás loni debutovala sbírkou Vztek a další příběhy, přináší nakladatelství Golden Dog v edici Zrnka temnoty další z jejích drsných gore nechuťáren – Sklíčenost, hororovou novelu z divokého západu. Udržela si Lucy Taylor pověst hororové bohyně, nebo se tentokrát vytasila se slabší kartou?

No…

„Ve vzduchu se vinula smrt, štiplavě a sladce, jako těžká vůně květů a špíny. Prosakoval do snění Ruth Abbott a kalil její slzy; ulpíval na plátěných plachtách, které zakrývaly vozy, a zakořeňoval v prasklinách tvrdého dřeva obrovských skřípajících kol. Pachuť ulpívala na kopytech a kůži volů a mul, kteří táhli třiadvacet vozů na západ od Independence v Missouri podél Cimarron-Cut do Santa Fe a dál.“

Je léto roku 1873 a bezútěšnou americkou pustinou se vleče dostavníkový konvoj plný zatrpklých mužů, zoufalých žen a nic netušících dětí. Mezi nimi i vzpurná Ruth Abbott, která prchá před útrapami doprovázejícími její zapovězený milostný poměr, a De la Vaca, tajuplný mexický šaman, kterému se pověrčiví osadníci vyhýbají. Poté, co se v konvoji začnou ztrácet děti, je Ruth svědkem záhad a rituálů, které ji zavedou do osamělé bašty ukryté v srdci pochmurné prérie. Tady se střetává se zlem – zlem, které nepronásleduje jen jejich konvoj, ale klíčí i v Ruth samotné.

Na pouhých 130 stranách rozehrává Lucy Taylor svižnou partii záhad a obskurností, a to na pozadí mistrovsky vybudované atmosféry divokého západu. Přestože se však novela profiluje jako „horror western“, kýč ve stylu kovbojských duelů s kolty proklatě nízko u pasu tu rozhodně nenajdete. Autorka se soustředí na intimní osudy obyčejných lidí, jejich nejtemnější sny a touhy, a na lidskou zhýralost, která v zoufalých situacích vychází na povrch. Je to klasický příběh o zlu, zlu možná lovecraftovském, které však čerpá sílu ze zloby dřímající v každém z nás.

„Sledovala, jak padá z neumně postavené plošiny, pozorovala jeho groteskní pohyby, oči podlité krví a hřmotnou inkontinenci. Pod její lítostí a odporem se vzedmulo temné vzrušení. Jak snadné je zredukovat člověka na ubohou loutku zmítající se ve vzduchu.“

Americká autorka je známá jako „královna erotického hororu“, proto se nelze divit, že i tady dojde na nějaké ty „drsné lechtivosti“ (ač méně než v jiných dosud česky vydaných povídkách). Pro neznalé to může být zarážející, a lze argumentovat, že se erotika do celkové tajuplné atmosféry právě nehodí. Já v tom spatřuji jistý autorčin rukopis. Gore a sexuální scény tu mohou působit lacině, až „béčkově“, ale já jsem si je užíval právě pro jejich bizarnost a nepatřičnost.

Horší je to s tempem samotného děje. Nad zápletkou se vznáší hutný oblak mystérie, motivy a témata se však střídají tak nečekaně, že brzy netušíte, kam se děj vůbec ubírá. A najednou je konec. A ten na mě oproti silné atmosféře nastolené na počátku působil trochu neuspokojivě.

Oproti Vzteku a dalším příběhům je Sklíčenost také více popisná, místy vysloveně lyrická, což opět může některé hororové labužníky odradit. A tady spatřuji asi nevětší nedostatek knihy: málo jsem se bál. Zdá se mi totiž, že ačkoli autorka začíná příběh obestřený tajemstvím a neznámem, v závěru klade přílišný důraz na plně odhalené ohavnosti, které – ač bravurně napsané! – pocit nejistoty a tajuplna (pro horor tolik klíčový) nakonec zcela zastíní.

Pokud ale dáváte přednost explicitnosti a krásně obnaženému násilí, budete si chrochtat blahem.

„Nejhorší je, když se modlíš. Jak víš, že tě poslouchá Bůh, a ne někdo jiný. Něco ti vstoupí do mysli, jak víš, že to není sám ďábel?“

Sklíčenost je druhým vstupem špičkové hororové autorky na českou scénu. Oproti Vzteku nabouchanému cenami ověnčenými povídkami však nabízí podstatně méně. Své vlastní konkurenci u mě tedy neobstála. Nicméně jde o fantasticky napsanou novelku s bohatě vybudovanou atmosférou a intimně vykreslenými postavami, která osloví každého fanouška záhad a pustých prérií, ač trpí na přílišnou obraznost, popisnost a (pro mě) slabší závěr.

Pokud tedy Lucy Taylor neznáte, doporučil bych nejprve Vztek a další příběhy, který nabízí průřez tím nejlepším z autorčiny tvorby. Sklíčenost je tu pak pro ty, kteří touží po další dávce něčeho ze spisovatelčiny zhýralé obrazotvornosti.

Anebo naopak – nechte se nejprve okouzlit Sklíčeností, Vztek vás potom naprosto odrovná!

Těch 130 stránek ostatně slupnete během jednoho večera.

Autorka: Lucy Taylor