RECENZE: Čepel Azylu, Lucie Lukačovičová

Článek od: Madla Pospíšilo... - 27.02.2023

Cestovatelsky rozkročenou tuzemskou autorku Lucii Lukačovičovou netřeba českým čtenářům příliš představovat. A možná ji znají i čtenáři čtoucí v jiných jazycích, protože autorka žila nejen v Praze, z jejichž malebných zákoutí čerpá Zákon Azylu, ale i v Německu, na Kubě, v Angole, Indii i v Anglii. Publikovala v angličtině, němčině, rumunštině, portugalštině, italštině, čínštině a indické kannadštině. Ráda sbírá mýty a legendy a nebojí se je použít. Hluboká znalost jazyků, různorodých kultur a bájí s nimi spjatými z ní dělá ideální autorku fantastické literatury. A v Čepeli Azylu čtenáři ukazuje perfektně sehraný koncert složený z různých druhů náboženství a mytologických příběhů, v němž hraje první housle detektivní příběh.

V Praze už totiž zase není blaze. Někdo z jiného světa tu za sebou zanechal hotovou spoušť v podobě mrtvého exorcisty a uneseného ducha. Do pátrání po vražedném přízraku se dává Benedikt, lovec samotář. Souhrou okolností je donucen spolupracovat s pražskou větví Azylu a tak se po cestě za hledáním uneseného ducha musí chtě nechtě spojit se svým bratrem Theodorem a golemkou Yissl. Pátrání samotné je přivádí až do ohnivého Španělska.
Promyšlený příběh, skvěle zvolená prostředí, která se střídají logickým způsobem, a úžasná znalost reálií jsou mohutnými pilíři, na nichž stojí příběh plný touhy po pomstě, magie, akce, ale také komorní román o hledání sebe sama.

„Jenomže nejde o to, že budeš žít bez Azylu. Znamená to také, že Azyl bude žít bez tebe. Nevěřím, že se o tebe staral Don Alejandro sám samojediný. Opravdu na tobě nikomu jinému nezáleželo? Tvoji lidé tě potřebují,“ řekl Fontalva přísně. „Spoléhají na tebe, mají tě rádi. Není to jen tvoje ztráta, pokud je opustíš. Způsobíš ztrátu i jim. Ve společenství jsme tu jeden pro druhého, jinak zahyneme.“ Jeho temné oči se zdály tvrdé jako obsidián, zároveň v nich byl vnitřní oheň. „Dovol své komunitě, aby tě přijala jako zbloudilou ovečku. Dej jim možnost, aby tě objali, aby tě uzdravili, buď tady pro ně a oni tu budou pro tebe.“
Doňa Mireya se zachvěl a ramena jí klesla. Benedikt měl sto chutí duchovi ubalit. Jasně, ještě chvíli ji deptej!

Pokud máte rádi chytré duchařské příběhy prosycené exotikou a mysticismem, s Čepelí Azylu rozhodně nesáhnete vedle.

A já doufám, že se díky zakončení románu do světa Azylu zase někdy podívám!