RECENZE: Daniel Gris, Lars pod palbou

Článek od: Monika Slíva - 11.08.2021

Říká se, že do stejné řeky dvakrát nevstoupíš, a co teprve třikrát. Nebo čtyřikrát! Spisovatelé detektivních sérií o tom ví své. Udržet úroveň jednotlivých knih, samostatnost příběhů i propracovanou detektivní zápletku a zároveň nemít sterilního detektiva, který jen neřeší případy jako robot a dá i trochu nahlédnout do svého života, to není nějaká, lecjaká věc.

Soukromé očko Lars od Daniela Grise vám tohle všechno zaručeně nabídne, a navíc k tomu přidá i promyšlenou akci plnou hlášek a průšvihů, které se na svérázného hrdinu lepí jak žvýkačky na boty.  Pokud jste se s ním ještě neměli tu čest potkat, vězte, že patří mezi to nejlepší, co se dá v českém brakovém, akčním, detektivním žánru v současné době potkat. Lars dělá čest všemu, co hlásá v tiráži a rozhodně vás nezklame ani pokud už se s ním dáte do party počtvrté.

Jednoho listopadového večera přijme přes známou advokátní kancelář podivnou zakázku od anonymního klienta, aby našel jistého muže. Jediná vodítka, která Larsovi právník poskytne, jsou jméno jeho matky a místo, kde před dvaceti lety bydlel, a bývalému policajtovi na volné noze je hned od začátku jasné, že to nebude jednoduchá záležitost. Profesní ješitnost (nebo možná tučný šek) mu zabrání celou věc odmítnout a Lars se pustí do pátrání, které ho přivede nejen mezi drogové dealery, ale i na tu stranu mříží, kde nikdo kromě bachařů nechce být. Dokázat, že nemá nic společného s mrtvolou, kterou mu někdo umně hodil na krk, bude jen malým dílkem do skládačky, rozstříhané na pěkně malé kousky. Z vězeňské cely se nevina dokazuje dost špatně a nic není, jak se zdá.

Už v recenzi na první knihu této volné série jsem psala, že Lars je přesně ten typ chlapa, po kterém ženy vzdychají, půjčí si ho rády na chvilku, ale doma na stálo by ho mít nechtěly. Zřejmě ani on o žádnou hospodyňku nestojí, takže je všechno v naprostém pořádku. Jeho svérázný životní styl je všechno jen ne usedlý, a provozování baru, třískání do bicích a vztahy na jednu noc jsou přesně jeho gusto. Občas se nostalgicky zasní, jaké by to bylo, kdyby zůstal spořádaným policajtem a měl ženušku a dětičky… ale pak si dá dalšího panáka bourbonu a radši se poohlédne po další šílené zakázce, která jemu i vám napumpuje trochu adrenalinu do žil.

Daniel Gris
Lars pod palbou

Nakladatelství: Mystery Press