RECENZE: František Kotleta, Stalingrad

Článek od: Renata Staurovská - 31.10.2019

Kdo by neznal jméno Františka Kotlety? Jeho knihy plné sexu, krve, násilí a černého humoru dnes patří na poli české fantastiky mezi klasiku a nyní již pětidílná série Bratrstvo krve rozhodně není výjimkou. Na původní trilogii Hustej nářez, Fakt hustej nářez a Mega hustej nářez, která vyšla v letech 2010 až 2013 navázala v roce 2015 prequelová novela Vlci. A nyní jsme se po 4 letech konečně dočkali dalšího pokračování této série.

Stalingrad je dějově zasazen mezi Vlky a Hustej nářez, předchází tedy době, kdy na Zemi přistáli Kartani s úmyslem ji ovládnout. Namísto mimozemšťanů se Jan Bezzemek a jeho parťáci do nepohody musí vypořádat s klanem nacistických upírů. Ano, tušíte správně. Právě se píše rok 1942 a Hitler se Stalinem jsou stále u moci, ač vlastně jen jako loutky germánského a slovanského klanu.

Švábi, ne zrovna elitní jednotka upírů, se vydávají na sebevražednou misi do nitra matičky Rusi. Hlavní hrdina Jan, Kazachstánka Tamara, Slovák Marek, Bardur, Sergej a seveřanka Skadi bok po boku bojují, chlastají a souloží, a to prosím pěkně napříč celou knihou a ne nutně jen v tomto pořadí. Pro hlavu upířího slovanského klanu jsou jen odpadem, který se hodí na špinavou práci víc než kdokoliv jiný. Nikdo je totiž nebude postrádat. Snad jen kromě Veroniky, Janovy matky, kterou dobře známe i z dalších dílů Bratrstva krve a která se Švábům snaží v nelehké situaci alespoň trochu pomoci.

Hektolitry krve, litry spermatu a tisíce nábojů – možná i tak byl se dal shrnout děj Stalingradu. Švábi prakticky nedostanou možnost si chvíli vydechnout, jsou neustále v akci nebo na útěku. A když už se naskytne pár hodin volného času, vyplní je sexem a pitím velkého, velkého množství alkoholu. Vodky, jak taky jinak. Jsme přeci v Rusku. A nebyl by to Kotleta, kdyby nám vše výše zmíněné barvitě a do detailů nepopisoval.

Samozřejmě se i ve Stalingradu dočkáme nějakého toho překvapivého zvratu a politikaření. Rozhodně na tom však děj knihy není postavený, to v žádném případě. Jde primárně o akci, i postavy samotné jsou vykreslené ploše a k nějakému značnému vývoji u nich taky nedochází. Místy to až vypadá jako by mezi sebou Švábi soutěžili, kdo stihne za knihu říct více sprostých slov. Nepočítali jsme to, ale sázíme na Bardura.

Pokud máte rádi Kotletův styl psaní a hledáte odlehčené čtení na podzimní večer, určitě po Stalingradu sáhněte. Alespoň základní orientace ve světe Bratrstva krve bude výhodou, není však nutností. Stalingrad si užijete i pokud jste doposud Kotletovou tvorbou nepolíbeni, jen nesmíte být citlivky a musíte se... no, tak trošku vyžívat v brutalitách.

"Tarakany! Jsme odpad a zítra možná zemřeme, ale budeme to mít všechno u prdele."

Stalingrad
Autor: František Kotleta