RECENZE: Honza Vojtíšek, Kazatel

Článek od: ena - 04.07.2019

Hoci mnohí v Boha neveria musia uznať, že niečo medzi nebom a Zemou skutočne existuje. Veci nemerateľné, neviditeľné no napriek tomu sa dajú vycítiť a vieme, že sú tu. Tvária sa priateľsky, no nakoniec sa ukáže, že to robia iba kvôli sebe. Sme hostiteľmi, bábkami a podradným druhom. Je možné vymaniť sa z pod vplyvu takýchto bytostí, či síl (nazvite si to, jak chcete)? Možno áno, možno nie. Záleží na tom, ako moc túžite zostať nažive...

Kto vie, koľkokrát už otec Řehoř preklial deň, keď s trošku bláznivým, no dobrosrdečným Jankom vstúpil do zvláštnej jaskyne. Tá sa znenazdania objavila na kopci Boží prst. Strašná nočná búrka anno domini 1476 metala divoké blesky a jeden udrel aj do Božieho prstu. To, čo našli vo vnútri, Janka pripravilo o rozum, no Řehořovi dalo schopnosti, o ktorých dlho netušil. Zrazu sa z fádneho kazateľa stáva muž, ktorého si obyvatelia širokého okolia ctia, velebia, je pre nich oporou, a on stojí na výslní, sťa by bol... boh.

Gaben sa rozhodol vyskúšať čosi, čo namiešal jeho čudácky kámoš Martin. Vzal si do hlavy, že objaví recept na masť, ktorou sa potierali čarodejnice, aby zosilnili svoju mágiu. A tak na WC klubu Cihelna experimentujú. Zatiaľ každý pokus zlyhal, no tentokrát to vyjde. Gaben sa dostáva do tranzu, či do inej dimenzie, kde sa s stretáva... s niekým. Preberie sa v nemocnici a život sa zmení. Objavuje v sebe nepoznanú silu. Na svete je toľko špiny a nespravodlivosti ktorú treba pomstiť, odplatiť rovnakou mincou všetkým hajzlom na okolí. Ten pocit moci je... úžasný!

Gaben a Řehoř prežívajú rovnakú eufóriu, ktorá sa však pozvoľna vytráca a mení na zúfalstvo. To, čo sa v nich uhniezdilo, má od neviniatka ďaleko. Postupne oboch pohlcuje, presadzuje svoju vôľu a neberie ohľad na nikoho. Hoci Řehoř so svojim démonom bojuje v pätnástom storočí a Gaben je náš súčasník, ich životy sa v istom momente skrížia. Kazateľ je pre mladíka zdrojom informácií a možnosťou, zbaviť sa svojho nezvaného hosťa. V stávke sa totiž neocitlo len jeho telo a myseľ, ale hlavne tí, ktorých miluje. Pretože kvôli nim sa Gaben ľahko ovláda. Počas prežitých stáročí mal kazateľ dosť času zistiť, akoby sa dalo nebezpečného hosťa zbaviť. No chce to pomocníka s pevnými nervami a silným žalúdkom. Zostáva ešte jedna zásadná vec. Treba si položiť otázku, či to naozaj chcete prežiť...

Román Kazateľ je veľmi dobre napísaný horor, ktorý človek zhltne ako jednohubku. Honza Vojtíšek si vie rozložiť sily a urobiť príbeh pútavý od začiatku až do konca. Rozprávanie nás strhne silou divej rieky a nedbá na to, či vládzeme. Vláči čitateľa od brehu k brehu, po ostrých kameňoch, občas ho nechá na plytčine oddýchnuť a nabrať silu, aby ho o kus ďalej znovu schmatol, a so zadržaným dychom dovliekol do cieľa. Autor je vynikajúci rozprávač, čo dokázal v množstve poviedok. Strieda kľudné opisy ľudí a skutočností s akčnými časťami, napätie s romantickými chvíľami. Nevybafne na nás všetko hneď, ale až potom, keď nadíde tá správna chvíľa.
Striedanie reálií, presnejšie preskakovanie medzi storočiami, udržuje čitateľov v strehu. Zvlášť pútavé sú práve momenty, ktoré sa odohrávajú v rokoch 1476 -77. Vojtíšek presne vystihol ducha a myslenie doby, ktorá bola tak nesmierne odlišná od súčasnosti.
Tým, že sa autor jednotlivým postavám venuje postupne, máme čas spoznať ich. Vcítiť sa do ich myslenia, úchyliek, obľúbiť si niektorých, či iným priať to najhoršie. Dokážeme si predstaviť postupnú premenu hlavných postáv a spolu s nimi prežívať počiatočný zmätok, eufóriu aj postupujúci strach. Príbeh je sem-tam krutý, inokedy láskavý. Či už je to surový sex, či iba obyčajná bitka, všetko preniká čitateľovou mysľou a robí z Kazatele rozprávanie, ktorého temnej atmosfére ľahko podľahneme. Nuž a to je presne to, čo spraví z obyčajného príbehu správny horor.
Jedniné, čo knihe môžem vytknúť, je väzba. Počas čítania sa mi doslova rozsypala.

Preto, ak ste milovníci žánru a ešte ste sa s Kazatelem nestretli, neprepaste príležitosť. Hororov sa v našich končinách veľa nevydáva a nie každý, ktorý sa dostane na pulty obchodov, je dobrý. Kazatel je práve jeden z tých, ktoré za prečítanie naozaj stoja.

Honza Vojtíšek
Kazatel
Martin Štefko – Golden dog
Rok vydania: 2019
Obálka: Michal Březina
Cena: 249 Kč


 

Přidat komentář