RECENZE: Dan Simmons, Pustá duše

Článek od: ena - 13.06.2019

Čo si musí človek prežiť, aby jeho duša zostala dotrhaná a pustá sťa púšť? Niekedy stačí naozaj málo. Hoci je Bremen telepat a ľudské myšlienky sú pre neho otvorený list, udalosti, ktoré ho postihli, mu úplne vypálili myseľ. Jediné, po čom túži, je uniknúť. Netuší, že ho čaká veľmi dlhá a bolestivá cesta, ktorej koniec bude možno prekvapivejší, než si kedy trúfal pomyslieť...

Jeremy Bremen je matematik, fyzik a telepat. Keď náhodou spozná Gail s rovnakými schopnosťami, je to láska na celú večnosť. No život k nim nebude nijak ohľaduplný a prajný. Práve v čase, kedy prichádza v Bremenovej kariére k veľkému zlomu a on je na stope objavu, aký doteraz nemá obdoby, manželka ochorie. Jeremyho svet sa v okamihu zrútil. Ich vzťah totiž nebol iba o citoch. Bolo to dokonalé zjednotenie myslí, splynutie dvoch ľudí, ktorí spolu telepaticky zdieľali každú svoju novú aj starú myšlienku, nálady a tajomstvá. Bremen zanevrie na svoju prácu, na všetky psychologické kecy svojej kolegyne z univerzity, zbalí si nevyhnutné veci a spáli za sebou všetky mosty. A nie len tie. Bremenova cesta vedie rovno za nosom, krížom cez USA (je dobre, že majú toľko štátov ) a to, čo prežíva, by vystačilo na desať životov. V mysli s ním je stále milovaná Gail. Spomína na spoločné chvíle, na výskum, ktorému sa celé roky venoval, v ktorom mapoval činnosť ľudského mozgu a vnímanie reality. Či už žije pod mostom, v drevenici v močiaroch alebo na honosnom ranči neznámej podivínky, vždy si vie dokonale vybaviť svoje milované vzorce, štúdium teórie chaosu, aj spoluprácu s Jacobom Goldmannom. Bol to Jacob kto posunul Jeremyho bádanie na úplne inú úroveň.
Celú púť ho sprevádza neurohlahol miliónov myšlienok. Reže ho jak žiletka a občas je taký neznesiteľný, až Bremen šalie. Kde je milovaná Gail, aby spolu vztyčili svoj mentálny štít? Sám sa ťažko ubráni prúdu nekonečných slov a zvrátených túžob davu naokolo.
Kdesi v tichu a večnej tme je uzatvorený chlapec menom Robby. Narodil sa slepý, hluchý a s nefunkčnými časťami mozgu. Do Jeremyho života však práve on zasiahne viac, než ktokoľvek iný, pretože naša existencia je nepredvídateľná.
Bremen má dobré, zlé obdobia, ale zažíva aj nočné mory. Jednou z najhorších sa stáva mafiánska banda, ktorá ho prenasleduje. Podarí sa mu ujsť? Profesorkovi, ktorý sa nevie biť, používať zbraň a navyše stratil chuť do života? Naučí sa, že pomoc často dostane od tých, od ktorých by ju nikdy nečakal. Že svet sa neustále pretvára a že Jeremyho manželka mala pravdu v tom, že všetko sa začína a končí ľuďmi. Pretože či chcete, či nechcete, ženy majú pravdu vždy.

Román Dana Simmonsa s fantastikou nemá, a predsa má mnoho spoločného. Príbeh zlomeného muža, hoci s telepatickými schopnosťami, túžiaceho zistiť, čo sú ľudské myšlienky a spomienky, čitateľa prinúti premýšľať, ako my sami pretvárame vesmír a ostatných v ňom. Autor svoje rozprávanie servíruje v dvoch líniách. Raz spoznávame Bremenovu minulosť a výskum, potom s ním utekáme pred tragédiou, ktorá ho postihla. Prežívame divokú jazdu, pri ktorej sa po Jeremyho boku vystriedajú viacerí podivní spolujazdci. Psychopati, mafiáni, bezdomovci...
Hrdinovi tohto románu sa život každý deň mení. Raz sa obráti hore nohami, inokedy otočí okolo osi, a rovnako sa to deje aj nám. Pustá duše nie je iba o telapatii, matematike, fyzike a ich dopade na naše životy, a tým vlastne na celý vesmír. Je hlavne o tom, že nič nebýva stabilné. Vzťahy, nálady, riešenia rovníc, či prírodné živly. Musíme si uvedomiť, že ľudia sa často správajú nepredvídateľne. Neexistuje vzorec, ktorý by sa dal presne uplatniť. Každý z nás vníma realitu svojimi vlastnými očami, prefiltrovanú jedinečnými osobnými skúsenosťami a túžbami. Všetko je jeden veľký chaos. Napriek svojej usporiadanosti, je to len chaotické pobehovanie a čakanie na to, ako nás zasiahne efekt mávajúcich krídel malého motýľa na opačnej strane zemegule. Ak sa s touto nepredvídateľnosťou, týmto chaosom, ktorý vo vesmíre napriek jeho presnej usporiadanosti platí zmierime, vyhrali sme. Nad svetom, svojim životom aj sami nad sebou.

Autor: Dan Simmons
Názov: Pustá duše

Vydal: Mystery press v roku 2019
Preklad: Alžběta Lexová
Počet strán: 304
ISBN: 978-80-7588-100-7
Cena: 349 Kč
 

Přidat komentář