RECENZE: Vilém Koubek, Čepel entropie

Článek od: ena - 10.01.2019


Entropia je fyzikálna veličina, ktorá meria neusporiadanosť (náhodnosť, neporiadok, mieru neurčitosti) systému.  Wikipedia

Občas aj démoni zatúžia opustiť svoje teplé miestečká ukryté tam, hlboko dole. Nuž, hovorí sa, že zmena je život. Ibaže dostať sa hore, medzi ľudí, je trošilinku komplikované. Nikdy totiž neviete, do akého človeka sa vtelíte. Strážca tých najhorších a najodpornejších vecí si je istý, že utiecť musí. Netuší však, že nekromantský rituál, ktorý využije, ho vrazí do tela starého vetchého dôchodcu Tondu Vořezálka. Po prvotnom šoku opustí brány domova dôchodcov a pokúsi sa naučiť životu obyčajných pozemšťanov.

Sežere tři bezdomovce, jen aby zjistil, že mastné vlasy a krystaly zaschlé moči tvoří velmi rafinovanou kombinaci s omamným buketem... Str. 20

Presne tak. Démoni sa živia ľuďmi. Baví ich to rovnako, ako sex, chlast a drogy. Lenže ani zamestnanci pekla si nemôžu dovoliť všetko. Majú svojich nepriateľov z radov křestíšů ( v preklade  kresťanov). Inkvizítori však nie sú ich jediným problémom. Sú tu aj lovci za odmenu. Jedným z nich je Earl a Earla si nesmiete spliesť s čajom. Je to démonská bytosť, živí sa lovom iných temných bytostí a fantasticky sa na tom zabáva. No Earl sa práve teraz cíti osamotene. Preto sa rozhodne milého Toníka zobrať do partie s tým, že sa budú zabávať spolu. Návrh, najskôr psina a práca až potom, sa Tondovi zapáči. Nuž a nám sa v jemnom opare síry, za zvukov utrpenia, démonického rehotu, zimomriavok a stoporených bradaviek, narodila ústredná dvojica.
Earl sľúbil Toníkovi veľa srandy, čo znamená lov démonov a ľudí za primeranú odmenu. Že padne polovica mesta a ľudia stratia nielen ruky, nohy, hlavy ale aj dôstojnosť... s tým sa počíta. Sranda a cigarety musia byť, aj keby na chleba nebolo.
Túžba po zábave dovedie týchto dvoch až k vyvraždeniu istého kresťanského zhromaždenia a znesvätenie kostola. V tomto momente sa začínajú problémy, v ktorých má prsty sám Satan.  Dvojica pobehuje po Čechách, ukrýva sa v zapadnutých dedinkách, ktoré ani na mape nenájdete. Roly sa zrazu otočili. Za pätami im letia helikoptéry inkvizície a nájomní lovci teraz dýchajú na krk im.
Príbeh sa nám krásne skomplikuje, pribudnú nové postavy, tie staršie zomrú strašnou smrťou, prípadne aspoň rýchlou smrťou a zase sa to bude zamotávať a komplikovať. Čo iné by ste čakali od dvoch šialených démonov v réžii samotného Satana a s pápežom vo vedľajšej úlohe? Dokážu naši hrdinovia z týchto průserov nejako vybrusliť alebo doplatia na to, že nedodržiavali desatoro? Otázok je viac, než dosť a odpovede sú nejasné.

Čepel entropie je splatter šľahnutý s bizaro fiction. Ak nie ste fanúšikmi spomínaných žánrov, prípadne omdlievate už len pri zmienke o krvi alebo bizarnostiach, túto knihu v kníhkupectvách obchádzajte veľkým oblúkom. Surové prirovnania, hektolitre červenej, odtrhnuté končatiny, črevá, ktoré sa ladným pohybom sunú k zemi... a k tomu humor na úrovni najspodnejšieho podlažia pekla a oblaky cigaretového dymu ako bonus.

...o led se začnou nekontrolovaně štípat kosti.Ochutnávky morku ševelí po stěnách... Kde jsou leukemici, když se rozdávají vzorky zdarma?  Str. 39

Román spĺňa všetko, čo tieto štýly prikazujú tak poctivo, sťa by to bol Boží zákon. Zo začiatku to budete hltať, no môže sa vám stať, že niekde medzi Polesnom a Kozojebmi zistíte, že sa trošku nudíte. Dej je roztrasený, jak ruky deväťdesiatročného dôchodcu. Opakuje sa, akcia strieda akciu a je vlastne takmer stále o tom istom. Chýba aspoň chabá zmysluplná dejová línia, ktorá by to bezhlavé pobehovanie po republike a vyvražďovanie obyvateľstva stmelila a pozametala chaos, ktorý v príbehu vládne.
Takže ak sa chcete zabaviť, spolu s Earlom a Tondom vyvraždiť polovicu Čiech, spáchať atentát na pápeža a spoznať smrť na sto spôsobov, Čepel entropie je pre vás to pravé nenáročné čítanie. Tá trocha zmätku predsa súčasného človeka nemôže zaskočiť.


Čepel entropie
Vilém Koubek

Počet stran 238, brož.
Nakladatelství Host
ISBN 978-80-7577-608-2
Rok vydání :2018
Cena: 246 Kč

Komentáře

Přidat komentář