RECENZE: Jan Pohunek, Přiznání iluminátů

Článek od: Lukáš Vesecký - 22.05.2018

Říká se, že všechny cesty vedou do Říma. Lze to zpochybňovat, ale v žádném případě už nelze zpochybnit, že všechny nitky vedou k iluminátům. Pokud by s tím však někdo čirou náhodou odmítal souhlasit, pak by si měl dotyčný urychleně přečíst všechna jejich přiznání. A kdoví, možná si ostatní po pár dnech budou moci přečíst pro změnu jeho parte. Vždyť nikdo nesmí vědět příliš mnoho…

Přiznání iluminátů jsou sbírkou fantasy a sci-fi zpovědí ze stejnojmenné oblíbené facebookové stránky. Autorem knihy je Jan Pohunek, který kromě několika povídek napsal i dva romány. První pojmenoval Prolomené světy – Atlantský harc, druhý pak Temní ilumináti. S ním má sice recenzované dílo společné téma, avšak koncipováno je zcela jinak. Autor totiž tentokrát víceméně rezignoval na příběh, který se táhne po kouskách a je tudíž velmi krátký, a namísto toho se soustředil na jednotlivá přiznání, jež tvoří podstatnou část knihy. Těch je skutečně dost a mají podobu krátkých textů rozřazených do dvanácti kapitol. Čtenář se v nich dozví, jak ilumináti ovlivňují dění kolem nás, a také se více než dobře seznámí například s Dělníky konspiraceStarým pánem, Oddělením míru a lásky, Tajnými dějinami dějin či Nedoporučovanými technologiemi. Ve zpovědích se pracuje nejen s různými konspiračními teoriemi, ale rovněž se záhadami, mytologií či politikou. Českého čtenáře navíc určitě potěší, když se dozví, že dle knihy ilumináti někdy tahají i za nitky v jeho domovině.

Přiznání, do kterých Jan Pohunek vložil velkou dávku fantazie, jsou velmi úsměvná, originální a až na několik výjimek nepůsobí křečovitě. Mimoto se v nich objevují překvapivé pointy spolu s inteligentním humorem. Autor navíc svou satirou zdařile upozorňuje na maloměšťácké myšlení: podléhání konspiračním teoriím, hoaxům či fake news. Ukazuje tak, že v dnešní době je zapotřebí mnohem více kritického uvažování než dříve. Kromě pozitiv je však ještě nutné zmínit, že pokud čtenář dostatečně nezná kontext jednotlivých přiznání, nemusí vše pochopit, což může být místy problém i pro sečtělého člověka.

Obálka dobře koresponduje s obsahem knihy, v níž se objevuje několik černobílých ilustrací. Stejně jako samotná přiznání, ani ony nepostrádají vtip a jsou tak příjemným zpestřením při četbě.

Přiznání iluminátů jsou vcelku povedenou oddechovou knihou, která by se mohla líbit nejen čtenářům, jež zaujali Temní ilumináti, ale i těm, kdo se rádi zasmějí nad konspiračními teoriemi.

Jan Pohunek