RECENZE: Františka Vrbenská - Zuzana Hloušková (eds.), Žena s drakem

Článek od: Monika Hrňová - 22.01.2018

O tom, že se v každé ženě skrývá dračice, není pochyb. Divoká, nespoutaná, živelná, schopná darovat první jiskry života, ale i zažehnout plamen, který spálí vše, co jí přijde do cesty. A když se tento dračí potenciál přetaví do podoby třinácti povídek, jejichž hrdinky (a sem tam i hrdinové) se nedají jen tak spoutat obecným očekáváním a tradicemi, je dobré mít při čtení po ruce džbán vody pro případ, že by došlo k náhodnému samovznícení.

Žena s drakem je třetí svazek čtyřdílné antologie českých a slovenských autorek fantastiky, za kterou stojí duo Františka Vrbenská a Zuzana Hloušková. První dva díly, Žena se lvem a Žena se sovou, vyvolaly poměrně bouřlivé debaty na téma, zdali je nutné vyzdvihovat pohlaví autorů a zdali si autorky musí dokazovat, že umí napsat stejně skvělý příběh jako jejich mužské protějšky. Když se ovšem od těchto diskuzí oprostíte, zjistíte, že se vám do ruky dostala poměrně povedená sbírka povídek, do které přispěly jak matadorky na poli fantastiky, tak i spisovatelští nováčci.

Dračí téma se dotýká celé knihy. Začíná to zářivě červenou obálkou, která nepochybně nažhaví i toho sebeledovějšího čtenáře a pokračuje tématy jednotlivých povídek. V některých příbězích potkáte přímo draka v nejrůznějších podobách, v některých se setkáte spíše se symbolikou. Síla, intuice či moudrost jsou atributy, které charakterizují jak bájné tvory, tak i hlavní hrdinky.

Na své si přijdou milovníci všech možných odnoží fantastiky. Máte slabost pro kyberpunk? Pak nevynechejte Pána pustiny od Venduly Brunhoferové. Nebo spíš steampunk? To vás jistě potěší povídka Trik od Petry Slovákové. Milovníky historické fantasy zaujme jednohubka Zuzany Koubkové s názvem Noční můra kněžny Bohunky či působivá a zároveň trochu depresivní povídka Křížové hřeby od Edity Dufkové. Pokud se vyžíváte spíš v klasickém sword and sorcery, neměla by vás minout Kapka krve dračí od Dany Krejčové. Rádi trochu nechutnosti? Kreslo od Zuzany Droppové vám náležitě zkazí chuť k jídlu. A pro zvednutí nálady doporučuju laskavý humor Jely Abasové ve výborné povídce Jedno z tisíc očí. A to je jen zlomek potěšení, které vás v knize čeká.

Jednotlivé povídky jsou poměrně povedené. Některé jsou skvěle vypointované, u některých je závěr méně zdařilý, ovšem všechny by se daly charakterizovat jistou nápaditostí, dovedným vystavěním zápletky i rozehráním děje. Sbírka potěší různorodostí témat, která se řeší, i rozmanitostí postav, takže každý čtenář si tam najde to své.

Texty jsou kvalitou poměrně vyrovnané a žádná povídka se nedá označit za naprostý vrchol či propad. Ovšem stinnou stránkou této vyrovnanosti je, že celé čtení tak klouže po dráze průměrnosti až lehké nadprůměrnosti. Jednotlivé příběhy sice zaujmou, ale nezanechají hlubší dojem. A výsledný pocit je ten, že jste si sice přečetli příjemnou sbírku povídek, která vás pobavila, ale nijak netoužíte se k ní vracet. A to je trochu škoda.

Žena s drakem
Františka Vrbenská, Zuzana Hloušková

Nakladatelství: Fortna