RECENZE: Marybeth Mayhew Whalen, Nejskrytější přání

Článek od: Lukáš Vesecký - 03.12.2017

Dívat se do očí, ve kterých je smutek, není nic příjemného. Zejména pokud ty oči vidíme v zrcadle. Své by o tom mohli vyprávět i obyvatelé jistého maloměsta. V Sycamore Glen se totiž po příjezdu jedné ženy, donucené vrátit se ze závažných důvodů domů, a nehodě na místním koupališti začínají odvíjet provazy přivázané ke kameni dávných tajemství. Kameni, kvůli němuž se změní životy i vzájemné vztahy sousedů.

Román Nejskrytější přání je thriller s mysteriózními a psychologickými prvky, kterým se prosadila americká spisovatelka Marybeth Mayhew Whalen. Ta se ve svých knihách věnuje výsostně ženským tématům a je spoluzakladatelkou oblíbeného webu Shereads.org, zaměřeného na tvorbu nejzajímavějších současných autorek. Není proto divu, že v Nejskrytějším přání je třem hlavním ženským postavám věnováno vice prostoru než dvěma mužským a jedné dětské jménem Cailey. Kapitoly o této malé dívce přinášejí čtenáři jisté osvěžení, neboť jsou jako jediné vyprávěny v ich-formě. Ostatní kapitoly, ačkoli jsou vyprávěné v er-formě, však s nimi mají společné to, že je rovněž prezentován pohled té postavy, jíž se daná kapitola týká.

Kniha je čtivá, a to díky rychlému střídání perspektivy jednotlivých osob, které působí sympaticky a jejichž emoce i psychiku autorka velmi dobře vykreslila. Marybeth Whalen se povedl také úvod symbolicky předznamenávající budoucí problémy. Napětí, vyvolané už v úvodu, postupně vzrůstá, jak se odhaluje čím dál víc tajemství různých postav, a čtenář si tak říká, kdy dojde k nějakému konfliktu. Zvraty a překvapení jsou ale naštěstí neprůhledné, což se týká i závěru. Ten je velice dramatický, emotivní a navíc obsahuje jistou myšlenku. Román bohužel kazí nepříliš rychlé tempo v jeho prvních dvou třetinách. Četba by se tak dala přirovnat k plavbě po poměrně klidné řece, která se však na svém konci změní v hučící vodopád.

Obálka víc než dobře koresponduje s obsahem. Titul psaný rudou barvou vypadá jako varování a zároveň vytváří kontrast s klidně působící modrou oblohou a bílými mraky. Neočekávané chybné rozdělení druhého slova na slabiky by navíc mohlo symbolizovat překvapivý konec.

Nejskrytější přání je velmi nadprůměrným románem, jenž lze doporučit primárně ženám, zejména těm, které mají rády thrillery s mysteriózními a psychologickými prvky. Na své si nicméně mohou přijít i muži, pro něž navíc vidění problémů převážně ženskýma očima může být zajímavou změnou.

Marybeth Mayhew Whalen
Nejskrytější přání
Originální název: The Things We Wish Were True