RECENZE: Ursula K. Le Guin, Kroniky západního pobřeží

Článek od: veronikamah - 27.06.2017

Jmenuji se Orecc. Pocházím z Vysočiny, kraje, který je znám svou nelítostností. Možná to byla přirozená evoluce, obrana proti tvrdým podmínkám, nebo se jen bohové rozhodli si se mnou zahrát krutou hru. Dostal jsem do vínku Dar. Můj dar ale není z těch dobrých, nic netvoří, nic nevelebí. Jen ničí. Jsem zbraň, kterou otec neváhá použít proti komukoliv. Jsem zbraň, které se on sám bojí. Jsem zbraň a sám sebe za to nenávidím.

Říkají mi Memer a jsem dcerou války. Celý svůj krátký život jsem strávila pod bičem otrokářů. Vždy mě učili je, Aldy, nenávidět. Vždyť to byli oni, kdo si podrobili náš kdysi moudrý a hrdý národ a udělali z nás nevzdělané otroky. Byli to oni, kdo znásilnili mou matku a zabili spoustu dobrých lidí. Klopím oči, když je zahlédnu. Nesmí vědět, že jsem dívka, a ne nedomrlý chlapec. Můj učitel říká, že jsem výjimečná. Učí mě věci, za které můžeme být oba bez slitováni zabiti. Díky učení jsou dny snesitelné. Dokáži ale kdy pochopit, že svět není jen černobílý, ale existuje v mnoha odstínech šedi?

Gav, jméno mé. I já jsem otrokem, byť jsem se nikdy necítil utlačován, spíše naopak opečováván. Hloupé a naivní dítě zaslepené možností vzdělání a projevy laskavosti. Jenže po cukru musí vždy zákonitě přijít bič. Rozbitá záda se časem zahojí, ale na puklé srdce lék neexistuje.

Dary, Hlasy a Síla, tři různé romány ze světa Zeměmoří známé autorky Ursuly Le K. Guin, nakladatelství Triton vydalo v podobě omnibusu nesoucí název Kroniky Západního pobřeží. Každý z nich se dá číst samostatně, bez znalosti předchozího či navazujícího. Jednotlivé romány nejsou na sobě nijak závislé. Je jedno, do kterého příběhu se začtete nejdříve a kterým skončíte. Ale po zavření Kronik Západního pobřeží si uvědomíte, že se pomyslný kruh uzavřel a jeden příběh bez druhého by nebyl tak úplný.

Ursula K. Le Guin je považována za jednoho ze stěžejních hráčů na poli fantasy a sci-fi. S Kronikami západního pobřeží opět a znovu dokazuje, že si bez jakýchkoliv pochyb zaslouží všechny superlativy a ceny, kterými ji jak čtenáři, tak odborná porota zahrnuly a stále zahrnují. Román Síla si dokonce v roce 2008 vysloužil ocenění Nebula.

Proč jsou tedy Kroniky západního pobřeží tak výjimečné, když young adult románů dnes vychází desítky? Autorka je vydala v době, kdy tento žánr, který dnes láme žebříčky prodejnosti i oblíbenosti, byl tím malým bratrem, se kterým nechtěl mít nikdo nic moc společného. A už tehdy dokázala nasadit laťku zatraceně vysoko. Ursula K. Le Guin dokazuje, že young adult nemusí být jen o lásce k zářícímu vlkodlaku, upírovi, andělu, útěku z labyrintu, všemožných hrách, ale čistě o útrapách dospívání samotného v nelehkých podmínkách otroctví, ať už vlastních schopností, nebo jiných lidí.

Kroniky západního pobřeží překračují hranice žánru. Za hlavní linií příběhu stojí mnohem více než jen komplikovaná láska dvou mladých lidí. Ta zde nehraje skoro žádnou roli. První housle přebírají svoboda, síla postavit se utlačovatelům i svým nejhorším nočním můrám či váha dědictví předchozích generací na drobných dětských ramenou. Na konci každého příběhu pak stojí porozumění.

Po přečtení jakékoliv knihy Ursuly K. Le Guin si pokaždé pokládám otázku, zda je vůbec schopná vypustit do světa něco průměrného, nedej bože podprůměrného. Díky kombinaci dokonalého spisovatelského řemesla, vybroušeného jazyka (obého anglického originálu i výborného českého překladu) a klasické autorky, která vás nutí přemýšlet nad každou druhou větou, jsou Kroniky západního pobřeží čtenářským požitkem.

Zapomeňte na chvíli na řazení do žánru young adult či divokou akci a krutopřísné hlášky a nechte se unést brilantním vyprávěním o dospívání a porozumění.

Ukázku z knihy si můžete přečíst zde.

Ursula K. Le Guin, Kroniky západního pobřeží