RECENZE: Stephen King, Bazar zlých snů

Článek od: Renata Staurovská - 02.08.2016

Po delší době se nás Stephen King opět rozhodnul potěšit sbírkou povídek, z nichž některé vchází knižně úplně poprvé. Co si pro své čtenáře připravil tentokrát? Vraždící mimozemské auto, chlapeček, ztělesňující všechny zlé chlapečky, kteří kdy žili, růžový Kindle, náhled do posmrtného života, agonie, všudypřítomní ničemní muži ve žlutých pláštích… Jen přistupte blíže! A vítejte v Bazaru zlých snů, na místě, kde i povídky mají zuby, nebo alespoň ty nejlepší z nich.

Nepřeberné množství strachu, spousta znepokojivých výjevů a reference kam se člověk podívá – on už to King asi ani jinak neumí. A to je dobře. Každá z povídek má totiž něco do sebe, některé jsou strašidelné, jiné přímo děsivé a další psychologické a spíše k zamyšlení. Nudit vás však nebude ani jedna, dokonce i povídka o baseballu má velice překvapivý závěr a neznechutí ani ty, kteří tomuto sportu příliš neholdují.

Každé povídce v Bazaru zlých snů předchází krátké povídání přímo od autora o tom, jak ho daný příběh napadl, nebo co ho k jeho sepsání inspirovalo. Je velice zajímavé sledovat nenápadné prolínání Kingova osobního života s jeho tvorbou. Konečně máme možnost alespoň letmo nahlédnout do ‘zákulisí‘ a sledovat proces, který dává vzniknout mistrovským kouskům a na jehož počátku stojí mnohdy úplně obyčejný zážitek, jako například pohled na člověka, cestujícího autobusem. Kromě povídek zahrnul King do sbírky dokonce i dvě své básně, které už tak poměrně rozmanitou knihu příjemně oživují.

Povídky v Bazaru zlých snů spojují témata smrti (nepřekvapivě), morálky a viny a způsoby, jak se s nimi jednotlivé postavy vypořádávají. Otázky kam až je člověk ochoten kvůli penězům zajít, jak těžké je vyrovnat se se ztrátou milované osoby, co bychom udělali jinak, kdybychom měli moc změnit minulost... Tyto a mnohé další nám King předhazuje jako na běžícím pásu a čtenář nemůžepři čtení než přemýšlet, zda by se zachoval jinak. A pokud ano, bylo by to správné rozhodnutí? Co je vlastně správné?

Ptáte se, která z povídek je nejlepší? To už musí každý posoudit sám. Mně osobně se nejvíce asi líbil příběh nazvaný Ur. Růžový Kindle přináší svému vlastníkovi netušené možnosti – je více než deset milionů různých Urů, více než deset milionů různých paralelních světů, a v každém z nich vytváří světoznámí spisovatelé svá díla. Některá jsou stejná jako ta, která známe z naší reality, jiná vznikla pouze v realitě jiné. A tento růžový přístroj vám umožní nalézt jakékoliv z nich. Schválně, jaké jméno byste do červeného okénka s blikajícím kurzorem vepsali jako první? Já mám jasno, říkám díky.

Buďme vděční za to, že King píše a píše, a nezáleží na tom, jestli romány nebo povídky, protože každé jeho dílo stojí za přečtení. Buďme vděční za to, že nemlčí a spolu s mladým Peterem Robinsonem, hrdinou povídky Letní bouře, volá: „Táhni k čertu, ticho. Táhni k čertu i s tím svým koněm, na kterém jedeš. Tohle je můj kůň, můj železný oř, a jak se ti líbí?

Bazar zlých snů

Autor: Stephen King

Nakladatelství: Beta – Dobrovský