RECENZE: Jiří Mikulík, Zázračná kněžka

Článek od: frankie - 08.05.2016

„Gamebook je zpět!" hlásá kniha Zázračná kněžka na zadní obálce. Gamebook je typem knihy, která je rozdělena na číslované sekvence. Čtenář-hráč se ocitá v roli hlavního hrdiny a sám se rozhoduje, na jakou část knihy se rozhodne zavítat. Gamebook Zázračná kněžka obsahuje celkem 400 odkazů, ale pouze jediný úspěšný konec. Je tomu tak proto, že tato kniha je teprve první z osmi plánovaných a dohromady tvořících masivní fantasy epos. Další knihy budou začínat tam, kde předchozí skončila.

Před čtením je třeba si důkladně prostudovat pravidla a pak už se čtenář stylizuje do hlavního hrdiny Gabriela Knoxe. Nejprve je nutné vymezit jeho schopnosti. Hodem šestistranné kostky je určena hodnota míry dovednosti zacházení se zbraní a hodnota vitality-odolnosti. Pak již zbývá vybrat jen pět speciálních dovedností. Některé zlepšují šance hrdiny v soubojích, přežití v přírodě, jiné usnadňují vykrádání truhel a odemykání dveří nebo se jedná o dovednosti umožňující se pohybovat ve skrytu.

Gabriel Knox má také jednu ze tří vrozených schopností – jasnozřivost, regeneraci nebo telekinezi. Jako poslední je nutné dovybavit hrdinu vhodnými zbraněmi, naplnit měšec a dát do mošny pár potřebných věcí opět dle vlastního výběru. A pak už nezbývá než se vrhnout do dobrodružství. Gabriel Knox je elitní žoldnéřský důstojník. Narodil se šedesát let po válce mezi lidmi a mocnými čaroději, na jejímž konci byli  téměř všichni čarodějové vyhubeni. Přesto se však čas od času narodí někdo, u koho se dříve či později projeví magické nadání. Tito lidé jsou však pronásledováni lovci nebo umírají na mor čarodějů. U Gabriela Knoxe se tajemné nadání probudilo v jeho dvaadvaceti letech a on ví, že jeho dny se krátí. Jedinou šancí je, dostat se co nejrychleji do města Sinotaharu za kněžkou Raywou, která umí vyléčit magický mor. A to vše stihnout dřív než ho dopadnou a zabijí lovci. Putování je spletité, někde pomůže mapa, jinde, ať se čtenář snaží sebevíc, rozhodne v jeho neprospěch špatná volba. Příjemné je prožití zcela rozdílných dobrodružství během čtyř až pěti čtení. Do cíle se dostat lze, jen se čtenář nesmí nechat odradit prvními neúspěchy, cesta je opravdu trnitá, mnohdy až smrtící. Velký vliv má na rozhodování čtenáře výběr počátečních schopností. Dalším kladem je, že lze knihu hrát i bez házení kostkou, neboť obsahuje stránku s tabulkou pro hod. Stačí tedy jen zavřít oči a zabodnout tužku.

Zlatá éra gamebooků sice pominula, ale tento počin se snaží o renesanci specifické zábavy. Číst knihu, a přitom si hrát, baví. Kniha jako první díl nezklamala, plánovaných osm svědčí o nadšení a přesvědčení autora o kvalitě vlastní práce. České autorství, na 400 odkazů, solidní košatost děje, za to patří palec nahoru.

Zázračná kněžka – kniha první

Jiří Mikulík

Nakladatelství: Tigris Zlín