RECENZE: Stephen King, Srdce v Atlantidě

Článek od: Renata Staurovská - 08.04.2016

Srdce v Atlantině jsou sbírkou pěti povídek z pera Mistra hororu, Stephena Kinga, které u nás vyšly poprvé v roce 2001. Ve stejném roce vzniknul i úspěšný stejnojmenný film v hlavní roli s Antony Hopkinsem, který převádí na filmové plátno první a zároveň nejdelší povídku z celé knihy, nazvanou Ničemní muži ve žlutých pláštích. Loni se u nás dočkala Srdce v Atlantidě opětovného vydání, a povídky se tak mohou dostat i ke čtenářům, kterým jejich první vydání uniklo.

Fanoušci Stephena Kinga si již pravděpodobně zvykli na fakt, že dávno opustil pole "čistého" hororu a rozšířil svoji tvorbu o všechny možné další prvky, kromě jiného například psychologie, fantasy nebo sci-fi. Srdce v Atlantidě se řadí do té škatulky nehororových knih (ačkoliv prvky hororu zde určitě najdeme) a povídky v nich obsažené jsou spíše psychologického ražení.

Příběhy Srdcí v Atlantidě spojuje, kromě hlavních postav, jediné, a to válka ve Vietnamu. Vidíme ji z pohledu dítěte, které si užívá stav blažené nevědomosti o tom, že by něco jako válka vůbec mohlo přijít. Sledujeme ji očima univerzitního studenta začínajícího chápat význam symbolu „vrabčí stopy“ v kruhu. A v neposlední řadě ji spatříme i z pohledu válečného veterána, jenž se snaží vypořádat s hrůzami, které mu válka přinesla.

Kingova psychologie postav je naprosto dechberoucí, hlavní hrdiny prostě nelze nemilovat. Čtenář s nimi sdílí jejich neveselé životy a v hloubi duše si přeje, aby vše dobře dopadlo. Jenže je to King, a King ve spojení s válkou ve Vietnamu… to prostě nemůže pro postavy v knize dopadnout dobře. Pokud očekáváte silný zážitek plný emocí, který vám místy vykouzlí úsměv na rtech, jindy vás rozzuří anebo rozesmutní, pak vás Srdce v Atlantidě určitě nezklamou. A v knihovně milovníků Temné věže by také určitě chybět neměly, povídka Ničemní muži ve žlutých pláštích dokresluje děj sedmého dílu ságy a jedna z hlavních postav vám bude zcela jistě povědomá…

Srdce v Atlantidě

Autor: Stephen King

Překlad: Linda Bartošková