RECENZE: Stephen King, Revival

Článek od: Wendy - 17.09.2015

Stephen King, jeden z nejslavnějších autorů hororové literatury na světě, se v poslední době opravdu hodně činí. Není to tak dávno, co na trh dorazilo pokračování jeho slavného Osvícení s názvem Doktor spánek. Relativně brzy po této knize následovala detektivka Pan Mercedes, která otevřela připravovanou třídílnou sérii s detektivem Billym Hodgesem a nedávno se jeho fanouškům dostala do rukou další jeho kniha s názvem Revival, ve kterém se Stephen King opět vrátil k horovému žánru – i když v trochu jiném kabátku, než jak jsme ho všichni doposud znali.

V tomto románu si na nás Stephen King přichystal opravdovou chuťovku. Příběh nás zavede do relativně malého přívětivého městečka Harlow, kdy se hned na počátku setkáme se dvěma hlavními protagonisty – malým chlapcem Jamiem a novým mladým knězem Charlesem. Toho sice všichni obyvatelé městečka přivítají s počáteční nedůvěrou, ale sympatický a přátelský Charles si je všechny velice brzy získá. Jako každý obyčejný smrtelník má ale i on svoji neřest a řekněme i posedlost. A tou je elektřina. Charles je jí naprosto a bezmezně fascinován a právě tato síla se mu má velmi brzy stát osudnou.

Je třeba říci, že se Charles nepřitěhoval do města sám. Spolu s ním sem dorazila i jeho žena a malý syn. S těmi se ale v příběhu velice rychle rozloučíme. Při docela nepěkné autonehodě totiž oba zemřou a jejich ztráta má na našeho hrdinu velký a doslova destruktivní dopad. Mladý kněz spolu s nimi ztrácí i víru v Boha a jistým způsobem i sám v sebe a z městečka doslova uteče. To velice zasáhne právě chlapce Jamieho, který k němu přilnul téměř jako k vlastnímu otci. Ani jeden z nich netuší, že se jejich cesty po letech opět střetnou a že toto setkání nebude jedno z těch nejšťastnějších.

Revivalu Stephen King fantasticky a hlavně realisticky nastínil skutečnost, jak moc může být člověk sám pro sebe nebezpečný a jak moc ho může jedna tragická událost změnit a citově i duševně doslova a naprosto zničit. A taky to, jak snadno dokáže přijít o zdravý rozum a propadnout jisté temné síle, která v každém z nás tiše dřímá.

Revival je příběh o lidské duši a destrukci jednotlivce, který přišel o všechno na čem mu kdy v životě záleželo a o tom, že i zdravý zájem a koníček se může zvrtnout ve smrtící a nebezpečnou posedlost, která vás může pohltit natolik, že už se z jejích černých vod nikdy nedostanete. To vše je naprosto mysticky a dokonale obaleno dech beroucím příběhem, který vás strhne a do kterého se začtete hned v prvních řádcích.

Stephen King v této knize opět prokázal jak moc dobrým vypravěčem je a jak úžasné nápady se mu mohou zrodit v hlavě. Revival je bezesporu fantasticky napsanou knihou, která by neměla chybět v knihovničce žádného milovníka hororů a už vůbec by jí neměli opomenou ti, kterým Kingův vypravěčský um učaroval.

Revival, Stephen King
Nakladatelství: Beta
Překlad: Linda Bartošková