RECENZE: Mark Hodder, Výprava do Měsíčních hor (Burton & Swinburne 3)

Článek od: Jan Žlebek - 04.06.2015

Burton a Swinburne. Rozdílnější hrdiny snad hrdá Británie 19. století snad ani nosit nemůže. Cestovatel, zeměpisec a voják sir Richard Francis Burton – dobrodruh s divokou krví a touhou po neznámu – a básník Algernon Swinburne se slabostí pro rákosky. Společně tvoří dvojici, která se v královských službách potýká s nejrozličnějšími prapodivnými kauzami. Až na to, že ve třetím díle série Burton a Swinburne z alternativní historie proměněné zásahy z budoucnosti bere sir Burton s přehledem hlavní part a z tandemové akce se stává spíše sólo operace. Laskavému čtenáři to však vrásky na čele nezpůsobí – přechod na sérii „Burton a Burton“ rozhodně neznamená méně zábavy.

Na prvním místě nutno zmínit, že zatímco díl druhý – Případ mechanického mužeobstál při čtení bez znalosti Podivné záležitosti se Skákajícím Jackem, tentokrát by vám chybějící dílky skládačky zkomplikovaly výlet do světa Hodderovy fantasie. Autor sice dosavadní děj na několika místech přirozeně rekapituluje, ovšem osudy hlavních a vedlejších postav už jsou natolik propletené v různých časech, že není radno si Výpravu do Měsíčních hor ještě ztěžovat přeskakováním dílů.

Mark Hodder v třetí části plánované šestidílné série mění styl. Zatímco dříve čtenářstvu předkládal steampunk jak parní kotel kypící šílenými vynálezy vědců, kteří by strčili do kapsy MacGyvera, Myšpulína i Teslu najednou, k pramenům Nilu vezme publikum cestopisný román s parní příměsí. Celkový duch knihy temní a mezi postavami autor řádí víc než malárie kolem jezera Ukerewe. Neubývá jen hrdinů, ale také bodrého hodderovského humoru, který ovšem naštěstí nemizí beze stop („Pane! Skutečnost, že jsem napsala knihu o vaření a vedení domácnosti, ještě neznamená, že nedokážu mužskému ustřelit hlavu!“, s. 282). Jenže nad parouniverzem, kde královna Viktorie zemřela předčasně, se stahují mraky a bouře je na spadnutí.

To ovšem pořád nic není proti tomu, co přináší budoucnost.

Britský autor se zálibou v historii se ve Výpravě do Měsíčních hor vydává na cestu nejen do hlubin černého kontinentu, ale také do budoucnosti i minulosti. Válku, jejíž ozvěny jsme měli možnost slyšet hřmět již v předchozí části série, předvádí v jedné příběhové linii naplno a není to obrázek, který byste si nechali zarámovat a pověsit nad krb. Předsmrtné křeče steampunkového světa působí silně v kontrapunktu s technooptimistickým nadšením vlastním Burtonově době. Jednotlivé dějové linky se prolínají, doplňují a zašmodrchávají v ty nejnapínavější okamžiky a spisovatel se sebejistotou někoho, kdo ví, že má čtenáře pěkně nabodnutého na háčku, vytříská v zásadě z jednoduchého příběhu naprosté maximum. Z řemeslného hlediska se jedná bezpochyby o nejpovedenější dosud vydané Hodderovo dílo – korunované navíc pěkně vypointovaným hořce ironickým závěrem.

K autorovu stylu patří nejen kudrlinkatý mírně archaický jazyk, ale rovněž zájem o dějiny. Pakliže čistě náhodou nemáte Hodderovy znalosti skutečné historie, pomůže vám vychutnat si exkurz do alternativní minulosti dodatek Mezitím ve viktoriánské době a dál..., kde ctěné čtenářstvo nalezne ke svému poučení stručné medailónky reálných postav vystupujících v románu a popis klíčových událostí zmíněných (a změněných) v knize.

Podtrženo a sečteno vás na Výpravě do Měsíčních hor čeká dobrodružný cestopis říznutý steampunkem, alternativní historií a povedenou časovkou. Ačkoliv ubylo laskavého žertování a bláznivé technologické serepetičky ustupují do pozadí před hrozbou zlověstné budoucnosti, obstojí třetí díl série vedle svých starších sourozenců se ctí a výstavbou textu oba předčí. A rozhodně probudí zvědavost na to, co bude dál s vesmírem vykolejeným z dráhy času marným pokusem o nápravu jediné chyby. Jenže kruh se uzavírá a není, kdo by rozdrásanou matérii času a prostoru opravil. Nebo ano? Uvidíme.

Mark Hodder: Výprava do Měsíčních hor
(The Expedition to the Mountains of the Moon)

Nakladatel: Triton