FILM: 10 naj SF filmov roka 2014

Článek od: Martin Kochlica - 13.01.2015

Minulý rok som ani zďaleka nevidel toľko filmov, ako som plánoval. Napokon však niektoré sľubné projekty odsunuli na tento rok (Jupiter vychádza) a iné mali tak príšerné recenzie (Transcendencia), že ma prešla chuť ich vidieť. Jediné, čo ešte „musím“ z predošlého roka vidieť je Interstellar. Aj preto (resp. napriek tomu) si trúfnem zverejniť tento rebríček.

Začnem trochu netradične najväčším sklamaním (vo vzťahu k mojim očakávaniam).

 

X-Men: Budúca minulosť
Moje sklamanie vychádza z faktu, že už X-Men 2 som považoval za druhú najslabšiu mutantiu adaptáciu. A X-Men: Budúca minulosť kráčajú vo veľmi podobných sterilných šľapajách. Druhá časť aktuálnej „retro trilógie“ má okrem nešťastného obsadenia Michaela Fassbendera a Jennifer Lawrence aj nové a omnoho závažnejšie prúsery. Scenár je skrátka prehliadka tuposti. Samotný nápad - vrátime sa do minulosti, zabránime vražde a budeme žiť ako v raji, je vyslovene školácky. (Asi po dvoch hodinách začne jedna z postáv mudrovať o tom, že čas je ako rieka a jej beh nemožno zmeniť...) Niektoré scény sú zábavné, bohužiaľ ich logika je nulová. (Na dobitie Pentagonu stačí rušička, plastové pištole majú všetci len nie prezidentova ochranka.) Celá časť odohrávajúca sa v Paríži je ako z nejakého sitcomu – mutanti chcú zmeniť budúcnosť, ale v minulosti narobia toľko humbuku, že motýľ predstavujúci butterfly effect by sa umával k smrti. Uznávam, že Brian Singer je šikovný režisér, ale (s výnimkou prvých X-Menov) fakt nemá šťastie na komiksové scenáre.


A poďme na klasický rebrík:

 

9. Zloba
Rozprávky vo fantasy kabáte nie vždy dopadnú dobre. Jack, zabijak obrov a Červená Čiapočka to jasne dokazujú. Janko a Marienka: Lovci čarodejníc tiež nie sú pre každého. Snehulienka a lovec však podali slušný výkon a Zloba sa ich snaží dorovnať. Nový pohľad na príbeh Šípkovej Ruženky je vizuálne podmanivý a bojové scény nečakane veľkolepé. Je tam aj poetické nič, ale vzhľadom na rozpačité putovanie na Osamotenú horu, buďme radi aj za takýto druh fantasy.


 

8. Captain America: Zimný vojak
Zimný vojak ma vlastne sklamal. Myslím samotnú postavu – išlo o dosť trápnou figúrkou, ale ako zábavný blokbaster film fungoval. Nad niektorými „detektívnymi“ postupmi mi zastavoval rozum, ale je to farebné, akčné, herci sympatickí... Sranda, že úvod venujúci sa Furymu je najlepšou časťou filmu.


7. Úsvit planéty opíc
Je fajn, že sa točia podobné filmy. Podmienkou ich pozerateľnosti je ale predovšetkým rozpočet, ktorý umožňuje rozpútať veľkolepú akciu aj pri scenári zhrnuteľnom do jednej vety. Obyčajný akčňák s úžasnou hudbou (ako z čias Predátora) a famóznym finálnym záberom. Trochu viac nekorektnosti by ho správne okorenilo, ale stále ide o vysoko konzumovateľné dielko.


6. Appleseed Alpha
CGI je konečne na úrovni, že animované postavy pôsobia dostatočne ľudsky, aj keď práve tento film si situáciu značne uľahčuje kyborgami... Appleseed Alpha je na tom presne ako oba predošlé filmy série - technicky dokonalé akčné hody s jednoduchým príbehom. Zaujímavé vedľajšie postavy vynahradzujú triviálnosť zápletky. Ako komerčnejšia (menej filozofická i psychologická) alternatíva ku Ghost in the Shell je Appleseed Alpha výborná zábava.
 

5. Na hrane zajtrajška
Na hrane zajtrajška nemá šancu prekonať „zásadné“ filmy, ako bol napr. District 9, ale ukazuje, ako mohol vyzerať napr. Elysium. Inak ide o solídny akčný blokbaster, ale nič viac som v ňom nenašiel. V záplave infantilností typu Transformers a Pacific Rim však vyznieva Zajtrajšok ako inetelektuálna záležitosť. Nie je ňou, a čím viac sa s tým zmierite, tým viac sa budete baviť. Napríklad na príjemnom čiernom humore.
 

4. Tulák
Parádny postapo „western“, ktorý na masové nasadenie do našich kín ešte len čaká. Režisér Michôd to roztočil pekne v klasickom austrálskom duchu (Road WarriorProposition) a aj napriek dlhým záberom na krajinu či do tváre hlavného hrdinu má príbeh spád. Prestrelky sú podané pekne drsne a realisticky. Ak vás sklamala Cesta a súbežne aj Kniha prežitia, možno je Tulák aj pre vás ten správny smer.
 

3. 300: Vzostup impéria
Jasné, že Leonidas je len jeden, ale pre tento príbeh by bol typ jeho hrdinu nepoužiteľný. Toto nie je Sparta, toto sú Atény, čiže ide o „bandu básnikov a filozofov“ (a ich armádu). Keby drsňák typu Leonida začal uvažovať nad vlastnou zodpovednosťou za smrť ostatných vojakov a civilov, asi by to bolo pekne mimo. Sparta boli svaly, Atény sú rozum. Filmová hrdinská fantasy už od čias Beowulfa šliape iba vodu, preto sa budem tváriť, že Vzostup impéria neignoruje prvky nadprirodzena. Napokon, veď sa odohráva súbežne s jednotkou. Výborná akčná zábava... A Eva Green.
 

2. Robocop
Prerábka, ktorá to s originalitou príbehu nepreháňa, ale je to len čiastočný remake. Akcia je bravúrna. Televízne vsuvky sú opäť perfektné a rovnako ironické ako v pôvodných filmoch. Je pravda, že vo finále bolo trochu menej osobnej zaangažovanosti hlavného hrdinu, ale súboje s robotmi boli nadupané... Minimálne na rovnakej úrovni ako Verhoevenova jednotka.
 

1. Predestination
Spočiatku až nezaujímavý film. Ale akonáhle divák dostane nevyhnutné fakty, je to perfektné. Komorné sci-fi s dobre rozpracovanou zápletkou cestovania v čase. Keď si spomeniem, ako primitívne využíval cestovanie v čase X-Men: Budúca minulosť... Z veľkej časti konverzačka, ktorá však skvelo graduje. Austrálske sci-fi sú skrátka tým správnym korením pre žáner.

 

Uplynulý rok sa neprepisovali filmové dejiny. Potešujúce však je, že stále viac tvorcov naskakuje na vlnu poctivo natočených a solídne zafinancovaných sci-fi a fantasy. Do budúcna ostáva veriť, že pribudne aj viacero kvalitných scenáristov .

Komentáře

Já jsem minulý rok neviděl zrovna moc filmů. Proto si netroufám udělat vlastní seznam, není totiž moc z čeho vybírat. Rovnou ale můžu říct, že druhá Třístovka by tam rozhodně nebyla. Pro mě se jedná stejný průser, jako byli v roce '13 Muž z oceli a Wolverine. Nudné, nepřehledné, chaotické a zbytečně natahované (v prvním filmu byly zpomalené záběry podávany ještě v únosné míře, mám dojem, že šlo o slušný fanservis, abychom se mohli dívat na namakané Sparťany, ale v pokračování... čeho je moc...). Jediné, co to zachraňuje, je Eva Green, na jejíž tělo se fakt božsky kouká, ale to vážně nestačilo, aby to ten film udrželo.

S čím ale souhlasím, je Na hraně zítřka a Kapitán Amerika. To byly zkrátka slintárny nejvyššího kalibru. Ani ten Cruise mi moc nevadil :D.

Je fakt zvláštní, že co člověk, to vkus:-)

Mně se Na hraně zítřka fakt líbilo - s přihlédnutím k faktu, že to byl film hlavně pro zábavu a s tím jsem do toho šla a opravdu jsem se královsky bavila. Jo a přiznávám, že mám ráda herce Cruise (schválně zdůrazňuju herce, protože toho pošahanýho scientologa nemůžu vystát:-), on totiž dokáže zahrát prostě cokoli (stejně jako Brad Pitt třeba). A úplně stejným způsobem jsem si užila Lucy, která si vysloužila (podle mně) zbytečně ostrou kritiku, ale jako film, u kterého se chci příjemně pobavit, zcela splnila mé očekávání.

Naprostý souhlas s X-men a bla bla minulostí, tenhle film mě taky pěkně nakrknul a to jsem na to blbec šla do kina a musela trpět úplně potichu bez hlasitých komentářů k těm časoprostorovým zvěrstvům, které tam hromadně páchali. Proti tomu byl předloňský japonský Wolverine hodnotný umělecký zážitek s přidanou duchovní nadhodnotou!

Některé tvoje filmy jsou zcela mimo můj záběr, takže těžko soudit, jak by na mě působily (např. 300 nebo opice). Zároveň díky za tip na Predestination - ten mi zase pro změnu zcela unikl, tak se kouknu. A na remake Robocopa se taky ráda podívám, podle toho co píšeš, to vypadá, že to snad tvůrci nezvorali jako v případě remaku Total Recall.

Pořád mi zbývá něco nakoukat, zvědavá jsem třeba na Dárce (četla jsem knihu, která se mi moc líbila a jsem zvědavá, co s tím spáchali na plátně) nebo na Strážce galaxie.

Jo a kdo má rád komiksy a superhrdiny a nevadí mu Lego, neměl by minout Lego příběh, ať je mu kolik chce. Ten film je prima, je plný hlášek, má dobře vymyšlený příběh... fakt doporučuju:-)

Ostrou mysl i tužku všem, přeje M

Přidat komentář